14.12. 10 клас урок №
15
Тема. Контрольний класний твір. Істинні і хибні мотиви злочину Раскольнікова.
Мета: повторити, узагальнити вивчене з метою контролю та корекції; розвивати писемне
мовлення учнів, учити визначати головне й деталі, висловлювати власні думки,
аналізуючи художні твори, обґрунтовувати власні твердження; виховувати найкращі людські якості.
Тип уроку: контроль і корекція знань, умінь та навичок.
Обладнання: художні тексти.
Хід
уроку
І
Вступна частина.
1.
Створення
емоційної готовності учнів до уроку
ІІ
Оголошення теми уроку та завдань.
Контрольний класний твір.
Істинні і хибні мотиви злочину Раскольнікова.
1.
Правильність
написання твору.
2. Орієнтовний обсяг твору.
ІІІ Сприйняття і
засвоєння учнями навчального матеріалу .
Коментар –інструктаж вчителя до
написання твору
Обирання тем:
1. Істинні і хибні мотиви злочину
Раскольнікова.
2.У чому злочин і
кара Родіона Раскольникова? (за романом Ф. М. Достоєвського "Злочин і
кара").
3.Гуманізм, добро і
любов у романі Достоєвського «Злочин і кара»
Вчитель. Хочу
наголосити на деяких вимогах до написання твору:
1. Мовне оформлення – орфографічна і пунктуаційна
грамотність, лексичне багатство: оригінальність, наявність влучних і невеликих
за обсягом цитат.
2.
Вступ має бути оригінальним та інтригуючим.
3.
Викладати думки потрібно у певному порядку.
4.
Логіка мислення має розвиватися від конкретного до загального і навпаки.
5.
Глибоке розкриття теми.
6.
Власні думки слід аргументувати, для чого необхідно використовувати короткі та
чіткі цитати.
7.
До характеристик якісного твору належать: стислість, емоційність, наявність
логічного висновку.
8.
Дайте оцінку життєвих поглядів письменника.
9. Визначте, яка авторська позиція
перегукується з вашою.
Написання контрольного
твору. Ø
1.Самостійне складання учнями плану твору.
Ø
2.Написання роботи в чорновому варіанті. Ø
3.Редагування й переписування твору
начисто. Ø
4. Самостійна перевірка написаного. Ø
5.Здача робіт вчителю для перевірки.
Головною
особливістю роману Федіра Достоєвського «Злочин і кара» є поведінка його
головного героя Родіона Раскольнікова. Ця людина була дуже суперечливою і
вчинки її не можна назвати однозначними і такими, що підлягають простому і
швидкому аналізу. Зокрема, аналізуючи його думки і дії, можна констатувати
наявність у нього як істинних, так і хибних мотивів по відношенню до людства.
Родіон
Раскольніков жив у дуже важких соціальних та побутових умовах. При цьому він
бачив, як живуть інші. Деякі з цих інших жили навіть гірше, ніж він сам, і
Раскольніков відчував жалість по відношенню до них і хотів їм допомогти. Але
були й такі, кого Раскольніков вважав нікчемними істотами і паразитами, таке,
зокрема, він думав про стару лихварку. Саме вона і стала його жертвою. У надії
поліпшити світ Родіон вбив її та її сестру і відібрав гроші, які потім планував
роздати бідним людям. Чи можна говорити, що мотив допомоги людям є істинним?
Так, можна. Тільки от реалізація цього мотиву була абсолютно неприйнятною.
Хибні
мотиви головного героя цього роману виникали з створеної ним же теорії, згідно
якої вбивати в деяких випадках можна, цим правом наділені особливі люди, до
таких себе відносив і сам Раскольніков. Він дозволив собі вбити, щоб потім
зробити чиєсь життя кращим, але в результаті у нього нічого не вийшло. Його
замучили підозрілість і муки совісті, а тому він не зміг віддати ці гроші
дійсно тим, кому вони були потрібні. Доля і хід подій самі підтвердили Родіону
хибність його теорії і мотивів, але він відмовлявся бачити реальність і
визнавати власні скоєні ним помилки. Він продовжував вважати свою теорію і
мотиви вірними, думаючи, що його душевний неспокій є лише підтвердженням того,
що він сам не достатньо сильний характером.
Щоб
бути максимально позитивним героєм, Родіон Раскольніков мав би відмовитися від
убивств, адже для допомоги людям не всі засоби є прийнятними. Не можна вбивати
і за рахунок цього допомагати комусь, адже в такому випадку мета і засоби не
можливо порівняти. Але цінність роману саме в тому, що його автор зміг
показати, що може статися у свідомості талановитої доброї душею людини, якщо
вона перебуває в дуже неприємних життєвих умовах. Втім, такі умови ніколи не
можуть виправдовувати вчинення злочинів, адже люди живуть і в ще більш поганих
умови і, тим не менш, страшних злочинів не вчиняють.
Домашнє завдання
Повторити вивчений матеріал.
Немає коментарів:
Дописати коментар