10.04.2017р. 11 клас урок №57
Тема. Позакласне читання №2. Твір Пауло Коельо «Алхімік».
Мета: Ознайомити учнів з одним із найпопулярніших у
світі письменників сучасності та його творчістю; поглибити знання учнів про
постмодернізм як літературну течію; навички аналізу самостійно прочитаних
творів, навички уважного і вдумливого читання художніх творів; розвивати
логічне мислення, критичне мислення,дослідницькі навички, творчі здібності
школярів; виховувати повагу до духовних цінностей людства, прагнення до
самопізнання та самовдосконалення.
Тип
уроку: бесіда з
позакласного читання.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Хід
уроку
І
Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Оголошення теми та завдань
уроку.
1.
Уміння
аналізувати твір;
2.
Оцінювати
його з точки зору художності.
ІІІ Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
- Його книги
перекладені на 67 мов і видані у 150 країнах світу. Він — Кавалер ордена
Почесного легіону (Франція), особливий радник ЮНЕСКО з питання «Міжкультурного
і міжрелігійного діалогу, член Бразильської Академії Мистецтв.
У 2006 р. П. Коельо
став Послом Миру ООН. Є володарем 25 міжнародних премій і нагород. І в той же
час численні бразильські критики вважають його незначним письменником, чиї
роботи занадто прості. Його роботи називають «комерційними» та орієнтованими на
ринок. Його обрання до Літературної академії Бразилії заперечується багатьма
бразильцями. Мабуть і не дивно, що девізом життя Паоло були слова: секрет життя
в тім, щоб сім разів упасти. Але вісім разів піднятися. Притча «Алхімік»
розкриває життєву філософію автора. Філософію, яку він відкривав для себе на
протязі багатьох років. Можна з нею погодитись повністю або частково, або ж не
погоджуватись з нею взагалі. Проте я впевнена, що кожен зможе знайти в ній щось
важливе і для себе.
Повторення теоретичних понять:
1) Що
таке постмодернізм? (Цілісний, багатозначний, динамічний, залежний від
соціальних і національних особливостей комплекс мистецьких, філософських,
науково-теоретичних уявлень. Твір П. Коельо відповідає цим ознакам).
2) Що
називається притчею? (Притча — невелика повчальна алегорична оповідь, у якій
опосередковано, приховано (підтекстово) присутня мораль).
3) Пояснити суть
слова «алхімія». (Донауковий напрям у розвитку хімії, що виник у Єгипті у
ІV-ІІІ ст. до н.е., головною метою якого було здобуття Філософського каменя для
перетворення неблагородних металів на золото і срібло і Еліксиру довголіття).
4) Що таке істина?
(Моральний ідеал, справедливість (книжне); достовірне знання, що правильно
відображає реальну дійсність у свідомості людей (філософське); положення,
твердження, судження, перевірене практикою, досвідом).
Вчитель:
-
«Алхімік» - це філософська казка про мандрівного молодого пастуха, що йде
земними шляхами в пошуках досвіду і шляхами духу в пошуках самовдосконалення.
Це філософська казка про пошуки своєї дороги в житті. «Ким би ти не був, чого б
не хотів, проте якщо чогось дуже сильно бажаєш, то неодмінно отримаєш, бо
бажання народилось в душі Всесвіту. Це твоє призначення на Землі».
Ключове поняття, що
лежить в основі розповіді про мандрівку пастуха Сантьяго, - це поняття «Власна
Доля». Що ж таке «Власна Доля»?
Ключове запитання: Чи
може людина сама обирати собі долю? Чи може змінити її? Що означає слідувати
своїй долі?
Тематичні
питання:
- Як
історія пастуха Сантьяго розкриває поняття людської долі, сили Всесвіту над
бажаннями, діями людини?
-
Які моральні уроки нам дає книга, у чому її повчальність?
- Чи
може книга підтримати людину у тяжкі для неї часи?
Роман
починається з передмови, в якій автор попереджає, що сам роман вигаданий і має
символічне значення. Далі він повідомляє, що сам довгий час займався алхімією,
але його пошуки зайшли в глухий кут, поки він не зустрів одну людину, яка
пояснила йому, в якому напрямку треба рухатися і що він робив неправильно.
Закінчується передмова притчею. У пролозі алхімік читає книгу Оскара Уайльда
про нарциса і знаходить її чудовою. Юнака, головного героя, звали Сантьяго. Він
пас овець і загнав їх переночувати в напівзруйновану церкву. Сам теж спав,
розстеливши куртку на підлозі. Йому вдруге приснився один і той же сон, який
він знову не додивився до кінця. Він почав будити овець, з якими вже відчував
зв’язок. І думав про дівчину. Рівно рік тому він продав шерсть одному місцевому
торговцеві, і поки чекав черги, познайомився з його донькою. Торговець сказав
знову прийти через рік, і ось залишалося чотири дні. А поки він, пастух, гнав у
холодний ранок овець і хотів одягнутися тепліше. В голову прийшли спогади з
дитинства. Він навчався в семінарії, але захотів подорожувати і з благословення
батька став пастухом. Зайшовши в найближче місто, Сантьяго відправився до
старої, яка вміла тлумачити сни, і розповів їй свій сон. Йому снилося, що
дитина підійшла до нього на пасовищі і перенесла до єгипетських пірамід. Тут ти
знайдеш скарб, сказала дитина. Стара взялася розтлумачити сон за десяту частину
знайденого в майбутньому скарбу, і сказала, що треба їхати в Єгипет, до
пірамід. Сантьяго був роздратований, бо нічого нового не почув. Вийшовши від
старої, він відправився на площу, де сівши на лавці, став читати книгу, яку
нещодавно виміняв на іншу. Овець він залишив у друга при вході в місто. Книга
йому здалася нудною, але його відволік якийсь старий, що сів поруч. Він
старанно намагався заговорити з Сантьяго. Нарешті, вони розговорилися, старий
представився царем Мелхиседеком і повідав Сантьяго історію всього його життя.
Він сказав, що треба слідувати Своїм Шляхом, і пообіцяв порадити, як дістатися
до скарбу за десяту частину овець, після чого втік. Сантьяго довго бродив
вулицями, розмірковуючи над тим, що сталося. На наступний день він пригнав
кілька овець, інших продав другу. Старий сказав, що треба йти в Єгипет, до
пірамід. Знову нічого нового. А в дорозі допомагатимуть знаки. І два камені,
які старий подарував юнакові. А потім розповів повчальну історію, і зник з
вівцями. А Сантьяго попрямував до Африки. У маленькому кафе на Африканському
узбережжі всі говорили по-арабськи, що завдавало незручності. Нарешті,
знайшовся один місцевий і заговорив іспанською. Він пообіцяв Сантьяго дістатися
до пірамід, і незважаючи на сердитого господаря крамниці, пішов за новим
провідником. Вони пішли на ринок, при цьому провідник забрав усі гроші
Сантьяго, сказавши, що треба купити тварин і провізію. На ринку він і зник,
разом з грошима. Сантьяго залишився один в чужій країні і без грошей. І хотів
уже повертатися, але не знав як. До того ж камінь, даний старим, вказував на
необхідність продовжувати подорож. Переночувавши на ринку, він допоміг вранці
торговцю солодощів поставити прилавок, і отримав пиріжок. Побродивши, Сантьяго
прийшов до крамниці торговця кришталем, і запропонував помити товар. Лавка була
на околиці ринку і в запустінні, а господар засмучений. Помивши склянки,
Сантьяго з господарем вирушили в кафе. Араб запропонував юнакові працювати у нього,
і запевнив, що піраміди далеко, тому не варто навіть думати про швидку подорож.
Більше шансів повернутися назад в Іспанію. Після місяця роботи в крамниці,
Сантьяго став пропонувати нововведення. Спочатку вони встановили на вулицю
стійку зі зразками товару, а потім вирішили пригощати всіх відвідувачів чаєм з
кришталевих стаканів. В результаті, в крамниці стало багато покупців, навіть
довелося наймати ще двох людей. Через півроку Сантьяго покинув лавку торговця
кришталем, отримавши свою частину і благословення торговця. Юнак ніяк не міг
зважитися повернутися в Іспанію, щось йому підказувало продовжувати подорож. І
він попрямував на склад, запитати, чи правда піраміди так далеко. На складі він
зустрів англійця, який читав книги. Цей англієць займався вивченням алхімії,
витративши на книги більшу частину стану, і майже нічого не досяг. А зараз він
прямував на оазис, в якому жив відомий алхімік. З’ясувалося, що скоро рушить в
путь караван, що прямує до Єгипту. Сантьяго вирішив слідувати з ним. По дорозі
Сантьяго розмірковував про природу, а англієць читав свої книги. Одного разу на
привалі погонич повідомив, що між племенами почалася війна, а тому їм загрожує
небезпека і треба бути обережніше. Шлях продовжували обачно і врешті-решт
прийшли в оазис. Це було велике село з безліччю дерев, наметів, і декількома
колодязями. Місцеві жителі радо зустріли подорожніх і розмістили їх в шатрах.
Через кілька днів Сантьяго зустрівся з англійцем біля колодязя, і той
поскаржився, що досі не може знайти алхіміка, попросивши допомоги Сантьяго,
який знав арабську. Той безуспішно намагався щось дізнатися у місцевих жителів.
Несподівано до колодязя підійшла незаміжня дівчина, і Сантьяго зрозумів, що це
його суджена. Її звали Фатіма. Вона вказала, де живе алхімік. На наступний день
Сантьяго чекав її біля колодязя, і коли вона прийшла, відразу запропонував їй
стати його дружиною. Вони зустрічалися біля колодязя місяць, він їй про все
розповів. Війна племен все ще тривала, тому продовжувати шлях було ризиковано.
Одного разу Сантьяго пішов у пустелю, далеко від оазису, і спостерігаючи за
яструбами, побачив видіння, як воїни захоплюють оазис. Повернувшись, він
розповів про нього старійшинам, які обіцяли вжити заходів. По дорозі в свій
намет, Сантьяго зустрівся з алхіміком, який запросив його до себе. На наступний
день в оазис дійсно увірвалися воїни, але це не було несподіванкою. Після того,
що сталося, вожді запропонували Сантьяго залишитися в оазисі в якості
провісника. Але алхімік при зустрічі наполягав на продовженні шляху до скарбів.
Він порадив купити коня, і погодився бути провідником юнака. Наступного вечора
вони відправилися в пустелю. Алхімік попросив показати життя пустелі і пояснив,
чому треба продовжувати шлях. Домовилися вийти рано вранці. Вночі Сантьяго
сходив до Фатіми і почув від неї обіцянку чекати його, поки він не повернеться.
Через кілька днів небезпечного походу по пустелі, алхімік сказав Сантьяго, щоб
той слухався голосу свого серця. Кілька разів вони бачили воїнів далеко, але
Сантьяго більше не боявся. А один раз до них підійшли три воїна, але
відпустили. Все продовження шляху алхімік спілкувався з юнаком, повідомляючи
йому про те, що знав сам. Одного разу їх зупинили воїни і привели в свій табір.
Алхімік віддав все золото Сантьяго, зароблене в крамниці торговця кришталем, і
повідомив, що юнак є алхіміком і може показати силу вітру, пообіцявши, що він
покаже, що вміє через три дні. Сантьяго був переляканий, і не знав, як
здійснити слова алхіміка. Через три дні всі вийшли в пустелю, і Сантьяго,
відійшовши на деяку відстань від інших, почав розмовляти з пустелею про любов,
але вона могла дати тільки піски, треба була допомога вітру. Вітер погодився
допомогти, і в небо здійнялася хмара піску, сонця майже не стало видно. Всі
злякалися. Але вітер не зміг відповісти на питання Сантьяго про любов і порадив
звернутися до сонця. Але і сонце не змогло допомогти і порадило запитати Руку,
яка все створила. І, звернувшись, він поринув у Душу Світу. Коли вітер улігся,
юнака знайшли в іншому кінці напівзасипаного піском табору. На наступний день
вождь відпустив подорожніх на всі чотири сторони. Через день шляху, вони
під’їхали до монастиря і алхімік сказав, що до пірамід 3 години шляху, і далі
Сантьяго поїде один. У дворі монастиря алхімік зробив зі шматка свинцю золото,
і розділивши його на чотири частини, одну взяв собі, іншу дав ченцеві, одну
Сантьяго, і одну залишив у монастирі, щоб Сантьяго забрав його пізніше. Перед
від’їздом алхімік розповів притчу про дітей одного старого, поета і воїна,
одному з яких судилося прославитися. Після цього вони попрощалися і Сантьяго
попрямував до пірамід. На тому місці, яке йому приснилося, він плакав і
дякував, що зміг повірити в Свою Стезю. І захоплювався пірамідами. Потім почав
копати, сподіваючись знайти скарби. До нього підійшли кілька людей, які
відібрали у нього золото, сильно побили, і дізнавшись, що він шукає скарби,
один з них проговорився, що йому на цьому місці теж снився сон про скарби десь
в зруйнованій церкві, в Іспанії, але він не настільки дурний, щоб вірити снам.
Розбійники пішли, а Сантьяго зрозумів, що знайшов скарби. В епілозі
розповідається, що Сантьяго повернувся до Іспанії і знайшов під склепіннями
зруйнованої церкви, тієї, в якій йому приснився сон, повний сундук скарбів. Він
думав про алхіміка, про циганку, якій повинен був десяту частину знайдених
скарбів, і про дівчину, яка чекала його в пустелі, про Фатімі. Він був щасливий
і готовий йти до Фатіми.
Бесіда:
·
Які враження у вас склалися про твір П. Коельо?
·
Який це твір за жанром? Доведіть свою думку.
·
Які риси постмодернізму ви помітили в «Алхіміку»?
ІV
Рефлексія
Інтерактивна вправа
«Мікрофон»
Продовжте речення:
Я вражений (-на)...
Я відкрив (-ла) для
себе...
V
Підсумок уроку. Оцінювання.
-
Що
нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-
Що
вас вразило? Здивувало?
-
Про
що б ви ще хотіли дізнатись?
VI Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника с.
а де робота над текстом?
ВідповістиВидалитив дупі
Видалити