вівторок, 18 квітня 2017 р.

Патрік Зюскінд «Запахи. Історія одного вбивці». Образ Гренуя та його літературні прототипи.

19.04.2017 р.                                   Урок № 59, 11 клас 2 год.
Тема. Патрік Зюскінд «Запахи. Історія одного вбивці». Образ Гренуя та його літературні прототипи.
Мета: Допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст, особливості твору письменника; розвивати навички сприйняття, аналізу постмодерністського твору, «розшифрування» його, прочитання підтексту, висловлення своєї думки про нього, своєї інтерпретації; розширювати кругозір учнів; виховувати прагнення до самопізнання та самовдосконалення, естетичний смак.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: підручник, портрет письменника, текст твору, ілюстрації до нього.
Хід уроку
І Мотиваційний етап.
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
   ІІ Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.
Бесіда за питаннями:
♦          Розкажіть про життєвий і творчий шлях П. Зюскінда;
♦          поділіться враженнями про прочитаний твір «Запахи…»;
♦          з’ясуйте основні елементи сюжету твору.
ІІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Знати: ідейно-художній зміст твору;
Вміти: аналізувати образ головного героя.
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Експозиція — опис Франції ХVІІІ ст., запахів, що панували в тогочасному Парижі, а відповідно, і міського побуту.
Зав’язка — народження в жінки, що торгувала рибою, дитини, яку вона збиралася знищити, як і чотирьох попередніх, їй не потрібних.
Розвиток дії — життя Гренуя в установі мадам Гайяр, у майстерні Грімаля, загальна ненависть до нього, відсутність у хлопця будь-яких моральних принципів і відповідальності.
Перша кульмінація — скоєння Жаном-Батістом Гренуєм убивства дівчинки заради її запаху. рішення героя стати найкращим парфумером, зберегти запах, який його захопив.
Розвиток дії — Гренуй опанував парфумерне мистецтво в майстерні Бальдіні, вразив того своїм талантом. Прагнучи досконалості, він після невдалих експериментів захворів і ледь не вмер. мандрує й усамітнюється на горі. Прибувши до міста Грас, знову заради запаху невинної дівчини убиває кількох дівчат.
Друга кульмінація — убивцю дівчат Гренуя схопили й засудили до страти. Коли зібралася багатотисячна юрба, щоб подивитися на страту злочинця, він застосовує парфуми, які викликають любов і захоплення. Засліплені мешканці вибачають Гренуя, ним захоплюються, його опікує батько вбитої дівчини ріші. Гренуй відчуває себе Великим, Богом, Прометеєм. Але йому не потрібна любов, бо він не знає, що це. У його серці тільки ненависть.
Розв’язка — злочинці-людожери, кинувшись на запах парфумів Гренуя, розривають їх творця на шматки.
 Колективна характеристика гренуя
(або робота в групах за етапами життя героя)
1) Бесіда
♦          Звідки могла взятися така потвора — у фізичному й у моральному планах? (Народжений без любові, кинутий матір’ю напризволяще; виростав у жахливих умовах сирітського закладу;
не мав запаху, що відлякувало людей, дратувало однолітків;
пройшов жорстоку школу каторжної праці й знущань у майстерні чинбаря; не знав слів «любов», «чесність», «порядність», «віра» й не розумів їх значень.)
Š Яким чином Гренуй добився професійного успіху, навіть отримав владу над людьми? (Завдяки своїм феноменальним здібностям відчувати запахи, запам’ятовувати їх, комбінувати й створювати нові композиції; був працьовитим, мав фанатичну жагу до експериментів, мріяв створити найдосконаліший запах парфумів.)
Š Чому Гренуй здійснював жахливі вбивства? (У нього не було жодних моральних перепон, табу на шляху досягнення мети, адже він не знав ні жалю, ні любові, не відав про цінність і неповторність людського життя.)
Š Чи була в Гренуя якась інша можливість досягти мети, улаштувати своє життя, не забираючи інше? (Так, адже мав надзвичайні здібності й можливості, забезпечив Бальдіні славу найвизначнішого майстра Європи.)
Š Як автор ставиться до свого героя? (Відкрито негативно, описує його то як кліща, то як павука.)
Š Який ідейний смисл цього образу? (Ніяка геніальність, ніяка висока чи невисока мета не варті людського життя.)
2) Складання усної характеристики образу Гренуя із добиранням відповідних цитат із твору
Інтерактивна вправа «мозковий штурм»
Š Визначити в повісті «Запахи…» риси постмодернізму.
Очікувані відповіді y  Наявність двох пластів — рис масової літератури (детективний сюжет) та елітарної. y  Інтертекстуальність. y  Пародіювання іронія, гротеск. y  «Віртуальний історизм» та ін. y  Змішування стилів — художнього й публіцистичного.
 Слово вчителя
— Головний герой повісті П. Зюскінда «Запахи» Гренуй має своїх літературних прототипів. Перш за все, це герой твору т. А. Гоф-мана «малюк Цахес на прізвисько Циннобер» — такий же потворний «курдупель», що виявився непотрібним власній матері. Його пожаліла фея й подарувала три чарівні волоски, завдяки яким люди бачили в ньому тільки прекрасні риси та вчинки, які він, до речі, нахабно забирав у інших. Закінчується ця історія ганебною загибеллю героя в нічному горщику. Сама фея пошкодувала про свій добрий вчинок.
Пригадаймо негативних персонажів роману Ч. Діккенса «Пригоди Олівера твіста» — добропорядних і законослухняних, на перший погляд, громадян — наглядачів робітного дому, сирітських закладів, членів опікунської ради, сусідів,— жорстокосердих, байдужих і корисливих.
У «Дивовижній історії Петера Шлемеля» німецького письменника Адальберта Шаміссо герой обміняв власну тінь на гаманець із золотом. Однак людина без тіні викликала страх та відразу в усіх оточуючих й потерпіла фіаско.
Отримав за допомогою гіпнозу владу над аудиторією і герой новели т. манна «маріо і чарівник» Кавальєро Чиполла. Приниження людей, насмішка над ними тішить фокусника. Кінець відомий. Простий хлопець, офіціант маріо не витримує знущань над най-святішим, що є в його душі, і стріляє в кривдника.
П. Зюскінд називає свого героя «бацилою», що що перегукується з невмирущою бацилою чуми в однойменному романі А. Камю.
Паралелей із твором письменника можна навести чимало. та всі вони підкреслюють істинність відомого твердження, що геній і злодійство — речі несумісні.

V.Закріплення знань, умінь і навичок.
Складання психологічного портрета головного героя .
VІ . Рефлексія.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
·          Найбільше мене вразило у творі П. Зюскінда.
 VІІ Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VIІІ Домашнє завдання.
Характеризувати образ головного героя, розповідати про його літературні прототипи.




Немає коментарів:

Дописати коментар