12.04.2017р.
Урок № 57, 6 клас 2 год.
Тема. Роберт Шеклі «Запах думки». Роздуми автора про майбутнє людини та людства.
Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму.
Мета: Продовжити здійснювати аналітичне дослідження тексту оповідання
Роберта Шеклі «Запах думки»; розкрити гуманістичний пафос оповідання,
віра в силу та перемогу людського розуму; продовжувати вдосконалення навичок
аналітико-інтерпретаційного дослідження прозових творів; сприяти вихованню
любові до Художнього Слова.
Тип уроку:
комбінований урок.
Обладнання: підручник,
портрет письменника, текст твору, ілюстрації до нього.
Хід
уроку
І Мотиваційний етап.
1.Забезпечення емоційної
готовності учнів до уроку.
ІІ Актуалізація суб’єктивного досвіду й
опорних знань.
Експрес – опитування.
•
Розкажіть про Роберта Шеклі,
як про письменника-фантаста.
•
До якого світу потрапляє
читача в оповідання Р. Шеклі «Запах думки»?
•
Які риси фантастичної
літератури ви побачили в оповіданні?
•
Яким чином герой потрапляє до
чужої планети? Чому автор «залишає» свого героя самотнім та беззахисним?
•
Як в образі Лероя Кліві автор
змалював образ людства?
•
Які епізоди оповідання ви
обрали для своїх ілюстрацій? Чому саме ці епізоди?
•
Які ілюстрації вам
сподобалися найбільше? Чому?
• Доберіть до ілюстрацій товаришів відповідні цитати з тексту.
ІІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Знати: життєвий і творчий шлях письменника;
Вміти: аналізувати оповідання.
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального
матеріалу.
Вчитель. Ми
продовжуємо з вами вивчати оповідання Роберта Шеклі «Запах думки», разом із
героєм нас чекають захоплюючі та небезпечні пригоди на далекій планеті.
Сьогодні ми спробуємо збагнути, у чому полягає гуманістичний пафос оповідання
«Запах думки», пройдемо усіма «білими плямами» тексту, «почуємо» голос самого
автора та зрозуміємо його послання нам, читачам.
Аналітичне дослідження тексту
•
Ми залишили нашого героя
беззахисного на чужій планеті в оточенні дивних, проте небезпечних хижаків. Як
зрозумів Лерой Кліві, що тварини на планеті З-М-22 керуються телепатією, щоб
виявити потенційну жертву?
•
Яким чином герою вдалося
врятуватися від пантери? Виразно прочитайте даний епізод. У чому комізм даної
ситуації? Чому автор зберігає гумор, зображуючи героя в такій небезпечній
ситуації? (Герой уявив себе самкою-пантерою, пантера-самець навіть потерся об
нього та замуркотів. Для автора важливо
показати, що герой, не зважаючи на смертельну небезпеку, може оцінити певний
комізм ситуації, до якої потрапив. Лерой Кліві зображується не тільки
кмітливою, а й дотепною людиною. Примітка. Роберт Шеклі вважається не
тільки класиком світової фантастичної літератури, а й загальновизнаним майстром
гумористичної і сатиричної фантастики. На даному епізоді варто продемонструвати
учням риси гуманістичної прози, притаманної Р. Шеклі).
•
Чому Кліві здивувався тому,
що живий зранку? Як оцінює свої шанси на те, щоб вижити? Чи здається герой?
Чому? (Герой розуміє, що вижити в умовах, коли хижаки відчувають запах твоїх
думок, дуже важко, проте герой не збирається падати духом: він знаходить їжу,
знаходить металевий спрут для захисту. Герой вбирає в собі найкращі риси
Людини: віра в перемогу, надія на завтрашній день, рішучість боротися до
останнього за власне життя: «Вранці він
здивувався, що все ще живий. Поки що усе гаразд. Можливо, й цей день скінчиться
благополучно. У бадьорому настрої Кліві попрямував до свого корабля … Кліві
знайшов металевий прут, зважив його у руці і заткнув за пояс, трохи нижче
поштової сумки. Не надто надійна зброя, але додає впевненості».).
•
Чому при зустрічі з чотирма
вовками хитрість із прикиданням у самку не пройшла? Як реагують тварини? Чому
автор ставить героя перед новими труднощами? (Тварини дивним чином відчувають чужинця,
розрізняють запах його думок і тому герою потрібно знаходити нові шляхи для
порятунку).
•
Як тіло «зрадило» героя? Чому
автор акцентує на цьому увагу читача? (Коли Лерой уявив себе змією, він злякав
вовків, проте тіло «не послухалося» мозку, Кліві почав тікати і ледве не став
жертвою хижаків. Автор підкреслює, що врятувати героя може не сильне спритне
тіло, не наявність палиці, а саме сила розуму).
•
Як на вашу думку, чому герой
уявив себе птахом? Що допомогло йому для створення «реального» образу? Поміркуйте,
як у даному епізоді розкривається авторська думку щодо сили людського розуму?
(Герой створив в уяві образ птаха, і саме досвід космонавта допоміг йому
«побачити» планету з висоти пташиного польоту. Сила людського розуму залежить
багато в чому від того, що людина робить у цьому житті, від її життєвого
досвіду, від професійних навичок, від вміння правильно їх застосувати).
•
Чому всі хижаки зібралися
біля Кліві? Чи є у нього шанс врятуватися лише за допомогою фізичної сили? Чому
автор підготував для свого героя останнє, таке важке випробування? (Всі хижаки
відчули запах думок людини, розумові хитрощі, які герой використовував раніше,
більше не спрацюють, адже можна лише раз посилати хижакам цієї планети певний
ментальний образ. Герой має відстояти право називатися Людиною, царем та
хазяїном природи).
•
Як працює думка людини?
Давайте простежимо політ думки героя за допомогою схеми:
Заповнити таблицю «Лерой Кліві»
Риси характеру
героя
|
Цитата з тексту
|
Людина сильна,
|
«Клів відчайдушно намагався не втратити залишки свідомості. Він
перебував в непередаваному стані шоку. Йому здавалося, що розум його
відокремився від тіла і, звільнений, витає в повітрі. Усі турботи, почуття,
страхи залишилися з тілом; розум був вільний…»
|
Спостережливий, мислячий
|
«Ось воно що! Тварина, позбавлене очей і вух, може виявити присутність
Клів тільки одним способом. Способом телепатичним! Щоб перевірити свою
теорію, Клів подумки вимовив слово «пантера», ототожнюючи його з наближенням
звіром. Пантера люто заревіла й помітно скоротила відстань, що їх
розділяла…»
|
Цінує життя.
|
- «Він із зусиллям взяв себе в руки. Пора серйозно поміркувати…»
|
Почуття відповідальності, дисциплінованість
|
Покидаючи зорельот, не забуває про сумку з поштою, яку не кидає навіть
тоді, коли знаходиться в небезпечних ситуаціях.
|
V.Закріплення знань, умінь і навичок.
Складання психологічного портрета головного героя.
VІ
. Рефлексія.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
· Мені
здалася слушною думка про те…
VІІ Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів.
-
Що нового ви
дізнались на сьогоднішньому уроці?
-
Що вас вразило?
Здивувало?
-
Про що б ви ще
хотіли дізнатись?
VIІІ Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал
підручника с.
пиздец
ВідповістиВидалити