понеділок, 5 грудня 2016 р.

«Срібна доба» російської поезії, розмаїття літературних напрямів, течій та шкіл у поезії. Трагічні долі митців цієї доби. Життєвий і творчий шлях російського поета Олександра Блока. Символізм його поезій.

05.12                                          11 клас урок № 26
Тема. «Срібна доба» російської поезії, розмаїття літературних напрямів, течій та шкіл у поезії. Трагічні долі митців цієї доби. Життєвий і творчий шлях російського поета Олександра Блока. Символізм його поезій.
Мета: Ознайомити  учнів із провідними модерністськими, авангардистськими напрямами й течіями Срібної доби, їх представниками, із творчістю О.Блока; розвивати навички визначення головних рис, особливостей різних літературних напрямів у творчості письменників, аналізу поетичних творів, висловлення своїх думок про них і вражень; виховувати  любов до поезії, естетичні смаки.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання:  портрет письменника, видання творів, ілюстративні матеріали до характеристики доби.
Хід уроку

І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Оголошення теми та завдань уроку.
«Срібна доба» російської поезії, розмаїття літературних напрямів, течій та шкіл у поезії. Трагічні долі митців цієї доби. Життєвий і творчий шлях російського поета Олександра Блока. Символізм його поезій.
визначати символізм як перший модерністський напрям «срібної доби» російській поезії, а творчість О.Блока як один із найповніших виявів російського символізму;
розповідати про головні віхи життєвого і творчого шляху поета;
аналізувати поезії «Незнайома», «Весно, весно, без меж і без краю...», «Скіфи», визначати наявність у них елементів символізму (звукопису, натяку, сугестії, символів тощо)
ІІІ Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слово вчителя
— Першу половину XIX ст. називають «золотим добою» російської літератури, що представлена творчістю О. Пушкіна, М. Лєрмонтова, Ф. Тютчева, А. Фета та ін. Початок XX ст., незважаючи на значні історичні, соціальні катаклізми, ознаменований у російській літературі «срібною добою». Про цей феномен, про долю митців того часу ми й вестимемо розмову на уроці.

1. Складання таблиці імен видатних філософів, живописців, діячів театру, напрямів у літературі
Учитель. Як не дивно, у цей час у Росії відбувся розквіт не лише літератури, а й філософії, мистецтва взагалі. Розгляньте складену таблицю й зробіть висновки.

2. Огляд картин російських художників «срібної доби», визначення в них рис модернізму, авангардизму
3. Робота з опорно-логічною схемою провідних модерністських й авангардистських напрямів і течій «срібної доби» російської поезії, їх представників та поетів поза літературними угрупованнями
Напрям, течія
Символізм
Акмеїзм
Футуризм
«Новоселянська поезія»
Позагрупові
Сатир                Сатирик
Особливості
• Підвищена увага до музики слова;
• звернення до містичної філософії;
• невиразне, невизначене розуміння світу через тонкі натяки й напівтони
• Джерела у французькому класицизмі;
• витончена, але свіжа й проста поетична мова;
• точний образ;
• деталізування («особистісний мікроскоп»)
• Заперечення спадщини минулого;
• незрозуміла мова,  словотворчість;
• соціальний протест;
• епатаж
• Увага до долі російського народу, особливо селянства;
• пісенний характер;
• міфологічність і релігійність
• Викриття міщанства,  посередності
Представники
Старше покоління
В. Брюсов,
Ф. Сологуб,
Д. Мережковський,
З. Гіппіус,
К. Бальмонт Молодше покоління
О. Блок,
А. Бєлий,
А. Бальмонт
А. Ахматова,
О. Мандельштам,
М. Гумільов,
М. Кузьмін
та ін.
В. Маяковський,
В. Хлєбніков,
Б. Пастернак,
І. Северянін,
В. Каменський
та ін.
М. Клюєв,
С. Кличков,
С. Єсенін
І. Бунін,
І. Анненський,
М. Цветаева
Саша Чорний («Хронічний сатирик»)
Вчитель. Доля більшості митців цієї доби склалася трагічно; фізично були знищені М. Гумільов, О. Мандельштам; змушені були емігрувати Д. Мережковський, З. Гіппіус; М. Цвєтаєва, С. Єсенін. В. Маяковський покінчили життя самогубством; зазнали переслідувань від влади Б. Пастернак, А. Ахматова — їх твори тривалий час не друкували.
 4. Повідомлення учня про життєвий і творчий шлях О. Блока
Народився Олександр Блок у Петербурзі в старовинній шляхетній родині.
Батька хлопець майже не знав, бо мати, невдоволена шлюбом, швидко розлучилася з чоловіком. Виховувався майбутній поет у родині діда, відомого вченого-ботаніка О. Бекетова. Навчався на історико-філологічному факультеті Петербурзького університету, тоді ж почав писати. Перший юнацький цикл віршів мав латинську назву, у перекладі — «Напередодні світу». У 23 роки поет одружився з Любов’ю Менделєєвою, дочкою знаменитого вченого-хіміка. Своїй коханій Блок присвятив збірку «Вірші про Прекрасну Даму», яка вийшла 1905 року й принесла йому славу. Тоді ж поет познайомився з відомим символістом Андрієм Бєлим; у журналі «Новий шлях» виходять друком десять його поезій.
О. Блок пише публіцистичні статті, у яких висловлює думки про необхідність подолання прірви між інтелігенцією та народом, про суспільну роль митця.
Працює над поетичними циклами «Сніжнамаска», «Вільні думки» , « Страшний світ », « Ямби », «Італійські поезії », « Різні вірші», «Арфи та скрипки», «Кармен», «Батьківщина» та ін., над поемами «Нічні фіалки», «Солов’їний сад», п’єсою «Троянда і хрест». 1916 року Блок був мобілізований на фронт, служив у військово-будівельному загоні; через рік почав працювати в слідчій комісії Тимчасового уряду. Соціалістичну революцію сприйняв як бурю, що здатна очистити життя від скверни, зруйнувати старий облудний світ.
У перші повоєнні роки пережив творчій злет, висловивши своє ставлення до сучасного та історичного шляхів Росії у творах «Дванадцять», «Скіфи» та ін. Однак реалії радянського часу принесли поетові розчарування.
1921 року поет помер у Петрограді. Символізм О. Блока мав національно-самобутній характер. Від містичної замкненості в особистих переживаннях поет приходить до художнього осмислення реальності й усвідомлення своєї єдності з народом і батьківщиною. Розчарування у філософських ідеях, які він наслідував, привели до появи урбаністичних та апокаліптичних мотивів у творчості, «життєвих досвідів», що їх митець виніс зі своїх сутичок із «страшним світом».

5. Виразне читання вчителем поезії «Незнайома»
Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда
♦ Який конфлікт наявний у творі? (Між дійсністю та ідеалом)
♦ Які образи та деталі підкреслюють бездуховність повсякденного життя? (Гарячий шал ресторанів, п’яні окрики, дитячий плач, жіночий виск, прогулянки серед канав тощо)
♦ Знайдіть і зачитайте портрет Незнайомої. Що підкреслює автор в описі?
♦ У чому виявляється авторська іронія? (Останні рядки стосуються ліричного героя, який тотожний авторові.)

Коментар учителя
— Конфлікт у вірші О. Блока «Незнайома» подається через призму романтичної іронії і становить основу сюжету. Дійсність у цій поезії — це світ обивателів, що гайнують свої дні у трясовині затишку, пияцтва, фліртів. Ця реальність представлена у вірші у двох замальовках: дачне передмістя та задушливе приміщення ресторану.
Саме в чадному ресторані з’являється Незнайома — загадкова красуня, що заволоділа серцем ліричного героя. Її образ оповитий чарівним серпанком, риси обличчя та обрис фігури невизначені, туманні, розмиті, ніби з «нетутешнього» світу, тому ліричний герой бачить «берег зачарований і чарами пойняту даль». Образ Незнайомої переростає межі образу земної жінки. Вона символізує містичний ідеал жіночої краси, пов’язаний з ідеєю Вічної Жіночності, самої гармонії. Виникаючи на межі реальності та марення, образ Незнайомої в завершальній частині вірша розпадається на окремі фрагменти.

6. Виразне читання учнем поезії О. Блока «Весно, весно, без меж і без краю…»
Обмін враженнями про прочитане, виконання завдань
♦ Визначте тему поезії, її настрій. (Двобій із життям)
♦ Знайдіть у вірші вияви темних обставин життя. Як ліричний герой до них ставиться?
♦ Про що свідчить вислів ліричного героя «Все приймаю!»?

7. Виразне читання вчителем вірша О. Блока «Скіфи» .Обмін враженнями про прочитане
(Учні виписують рядки, у яких висловлені головні думки твору: «Росія-сфінкс», «О світе ветхий! Стямся хоч на мент! На учту, де братерство, праця й віра, …нас… скликає ліра!» та ін.)
  ІV Рефлексія
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• З поезій О. Блока найбільше враження справила на мене …, тому що…
V Підсумок уроку. Оцінювання.
1.     Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
2.     Що вас вразило? Здивувало?
3.     Про, що б ви ще хотіли дізнатись?

VI Домашнє завдання 

    Характеризувати російську поезію «срібної доби». Розповідати про життя й творчість О. Блока, аналізувати його поезію.Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про життя й творчість А. Ахматової, її зв’зок з Україною; виразно читати вірші А. Ахматової .

Немає коментарів:

Дописати коментар