четвер, 8 грудня 2016 р.

Життєвий і творчий шлях російської поетеси Анни Ахматової. Утілення ознак акмеїзму в творчості А. Ахматової.

07.12                                    Урок №27, 11 клас 2 год
Тема. Життєвий і творчий шлях російської поетеси Анни Ахматової. Утілення ознак акмеїзму в творчості А. Ахматової.
Мета: Ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом поетеси, допомогти усвідомити ідейно – художні особливості її віршів; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, висловлення своїх думок і вражень;  виховувати  гуманістичне світобачення.
Тип уроку:комбінований.
Обладнання: портрет письменника, видання творів, ілюстративні матеріали.
Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1.     Розповісти про Олександра Блока – найвидатнішого поета російського символізу.
2.     Виразно прочитати поезію О.Блока, і навести приклади до рис символізму.
3.     Розповісти про зміни які відбулися під час «срібної доби» в поезії.
ІІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Життєвий і творчий шлях російської поетеси Анни Ахматової. Утілення ознак акмеїзму в творчості А. Ахматової.
розповідати про головні віхи життєвого і творчого шляху поетеси;
пояснити, що видатна російська поетеса Анна Ахматова (справжнє ім’я – Ганна Горенко) протягом тривалого часу жила в Україні, закінчила гімназію в Києві;
визначати акмеїзм як модерністську течію «срібної доби» російській поезії, а творчість Анни Ахматової як одне з найповніших утілень можливостей акмеїзму;
аналізувати поезії «Довкола жовтий вечір ліг», «Дав мені юнь ти сутужную», відзначає наявність у них елементів акмеїзму (чіткість, ясність і особливу «прозорість» образів);
 називати риси пізньої поезії Ахматової: вишукану «простоту» стилю, звернення до наболілих суспільних проблем («Реквієм»);
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Прослуховування  відеозапису  поезій Анни Ахматової.
Відеосупровід біографії Анни Ахматової. Справжнє ім’я Анни Ахматової — Анна Горенко. Народилася 1889 року під Одесою в родині відставного інженера-механіка флоту. Через рік її відвезли до Царського Села, де минули дитячі роки і рання юність майбутньої поетеси. Після закінчення гімназії навчалася на юридичному факультеті Вищих жіночих курсів у Києві та Вищих історико-літературних курсах у Петербурзі. Складати вірші почала ще в дитинстві. У 21 рік вийшла заміж за поета Миколу Гумільова, разом із ним почала працювати в акмеїстичному літературному угрупованні «Цех поетів»,здійснила подорож Францією та Італією. З 1912 року, протягом десяти наступних, вийшло друком п’ять поетичних збірок — «Вечір», «Чотки», «Біла зграя», «Подорожник» та «Anno Domini». Після жовтневої революції, незважаючи на критичне до неї ставлення, поетеса залишилася в Росії, хоча багато її друзів емігрували й кликали її із собою.
Доля була до неї безжальною. Спочатку вона втратила чоловіка. Це була незвичайна людина. Гумільов мріяв дослідити Африку й об’єднати всі африканські племена, створити для них спільну мову. Він здійснив три мандрівки власним коштом. А 1921 року його безпідставно звинуватили в контрреволюційній змові й розстріляли.
Бесіда за змістом поеми
· Яке враження справив на вас цей твір?
· Чи актуальна поема в наш час? Чим саме?
 Продовження міні-лекції вчителя

— 1925 року була прийнята сумнозвісна постанова ЦК ВКП(б) «Про політику партії в галузі художньої літератури». А. Ахматову перестали друкувати в журналах та альманахах, запрошувати на літературні вечори. Це тривало майже 15 років. Поетеса зайнялася дослідженням творчості О. Пушкіна.
Під час Другої світової війни Ахматова перебувала в евакуації в Ташкенті, виступала зі своїми віршами перед пораненими в госпіталях.
1962 року була завершена «Поема без героя» — духовний заповіт і вершинне досягнення поетеси. 1964 року літературна праця А. Ахматової була відзначена престижною італійською премією, а через рік Анну Андріївну обрали почесним доктором Оксфордського університету. Не стало її 1966 року.
Тріумфом посмертної долі Ахматової став її 100-річний ювілей, який за рішенням ЮНЕСКО відзначали в усьому світі 1989 року.
 Повідомлення учня про зв’язок поетеси з Україною
—У своєму духовно-творчому розвитку А. Ахматова подолала шлях від поетеси «камерного» жанру, зосередженої на сфері особистих любовних переживань, до лірика із широким епічним охопленням буття, органічно пов’язаного з долею свого народу й землі та схильного до філософських роздумів.
 Виразне читання вчителем поезії А. Ахматової «Довкола жовтий вечір ліг»
Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда
·  Чому присвячений вірш?
·  Яка сюжетна основа твору?
·  Які почуття викликає поезія?
 Виразне читання поезії А. Ахматової
«Дав мені юнь ти сутужную…»
Обмін враженнями про прочитане, бесіда
 Як ви думаєте, наскільки ця поезія автобіографічна?
  Що здалося вам несподіваним, вражаючим?

V Рефлексія
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
VI підсумок уроку. Оцінювання.
-                    Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-                    Що вас вразило? Здивувало?
-                    Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VII Домашнє завдання.
Розповідати про життя й творчість А. Ахматової. Виразно читати й аналізувати її твори.












Вірш «Довкола жовтий вечір ліг»
 Довкола жовтий вечір ліг,
Тремтить квітнева прохолода.
Ти запізнивсь на стільки літ,
Та радість буде там, де згода.
Присядь до мене ближче ти,
I подивись веселим оком:
Блакитні зошита листки —
Віршів моїх дитячі спроби.
Пробач, що сумно так жила
I сонце бачила несміло.
Пробач, пробач, що багатьма
Я багатьма переболіла.




Дав мені юнь ти сутужную…» Ахматова
Дав мені юнь Ти сутужную…
 Був ти нещедрим у ніжності.
 Скільки журби, далебі!
 Як же багатством у бідності
 Душу зігріти Тобі?
 Пісню слави лесливую
Нам доля співа сліпа.
Господи! Та ж недбайлива я,
 Твоя рабиня скупа.
Ні прутиком, ні трояндою
Не буду в садах Отця.
Я від кожної тріски падаю,
Здригаюся від слівця. 


Немає коментарів:

Дописати коментар