18.01 Урок №36,
11 клас
Тема.
Життєвий
і творчий шлях французького письменника Альбера Камю; його філософські та
естетичні погляди. А. Камю й екзистенціалізм.
Мета:
Ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом письменника, дослідити вплив ідей філософії
екзистенціалізму на творчість А. Камю; розвивати навички сприймання
навчального матеріалу на слух, виділення головного, уміння висловлювати свої
думки й аргументувати їх; виховувати гуманізм на прикладі письменника.
Тип уроку:
комбінований урок.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації.
Хід
уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної
готовності учнів до уроку.
ІІ
Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1.
Як
у драмі «Життя Галілея» вирішувалася проблема героїчного?
2.
У
чому полягає її актуальність за часів написання драми?
3.
У
чому виявляється віра Галілея в розум, у роль наукової істини в житті
суспільства і кожної людини?
ІІІ Оголошення теми та завдань
уроку.
Життєвий і творчий шлях французького
письменника Альбера Камю; його філософські та естетичні погляди. А. Камю й
екзистенціалізм.
1.
Розповідати про життєвий і творчий шлях письменника та місце в ньому роману «Чума»;
2.
Характеризувати філософські та естетичні погляди Камю;
3.
Висловлювати судження про втілення в романі
«Чума» рис екзестинціалізму.
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального
матеріалу.
1.Міні-лекція вчителя
—
Альбер Камю належить до тих знакових митців ХХ ст., які своєю творчістю вчинили
бунт проти несправедливості життя. Щоправда, бунтівний дух письменника змусив
його коливатись «зліва направо» та навпаки, але в цьому була логіка: митець
шукав і не знаходив свого шляху — шляху надії, людяності й добра.
«Ми живемо у світі, де треба обирати: стати жертвою чи катом. Цей вибір не
простий. Мені завжди здавалося, що, по суті, немає катів, є лише жертви.
Безперечно, у кінцевому підсумку». Такого
трагічного висновку дійшов Альбер Камю ще 1945 року. І мав для цього чимало
підстав…
Народився майбутній
письменник 1913 року в Алжирі, який на той час був французькою колонією, у
сім’ї наймита, який через рік після народження сина помер під час Першої
світової війни від ран. Мати, іспанка за походженням, працювала прибиральницею
в багатих сім’ях. Дитина зростала в злиднях. Освіту Альберу пощастило здобути
тільки завдяки допомозі одного з учителів ліцею, який виклопотав для нього
стипендію. Під час навчання в Алжирському університеті юнакові доводилося
працювати, що призвело до виснаження організму й захворювання на сухоти. Однак
юнак був життєрадісним та енергійним, жадібним до знань і розваг, чутливим до
краси природи й до глибин духовної культури.
Камю бере активну
участь у громадському житті. 1934 року він вступає до комуністичної партії, з
якої виходить через три роки; проводить антифашистську пропагандистську роботу,
організовує самодіяльний театр, співпраціює з незалежною лівою пресою.
Розпочинає писати перший варіант роману «Сторонній» і нотатки до есе «Міф про
Сізіфа».
Навесні 1940 року Камю
вперше приїздить до Франції, куди остаточно переселяється через рік. В
окупованій країні він приєднується до руху Опору, друкується в підпільній
газеті «Комба», а згодом очолює її. У 43–44 рр. Камю публікує в нелегальній
пресі «Листи німецькому другові», у яких засуджує спроби виправдати людиноненависницьку
ідеологію фашизму. На цей час він уже був відомим письменником, в основі його
творчості лежав екзистенціалізм.
Екзистенціалізм (лат. існування)
— течія модернізму в літературі. Виникла напередодні Другої світової війни.
Характерні риси — суб’єктивізм, індивідуалізм, песимізм, етичне заперечення
будь-якого насильства. Представники екзистенціалізму: Г. Марсель, Ж. П. Сартр, С. де Бовуар, А. Камю.
Водночас Камю
проголошував, що розум людини, яка усвідомлює абсурдність буття, не мириться і
не може змиритися із цим. Людина, що мислить, кидає виклик абсурдові й не має
надії остаточно його подолати.
У 50-х рр. Камю
переживає світоглядну й творчу кризу — він не знаходить відповіді на складні
питання, які ставить перед ним і суспільством життя. Так, піддаючи критиці й
запереченню буржуазне суспільство Франції та всього Заходу, митець не приймає і
соціалізм Східної Європи в його сталінському варіанті. 1957 року А. Камю одержав Нобелівську премію.
На початку 1960 року
письменник загинув в автомобільній катастрофі.
Складання
психологічного портрета А.Камю.
V Рефлексія
Продовжте речення:
· Особистість
А. Камю для мене…
VІ підсумок уроку. Оцінювання.
-
Що нового ви дізнались
на сьогоднішньому уроці?
-
Що вас вразило?
Здивувало?
-
Про що б ви ще
хотіли дізнатись?
VIІ Домашнє завдання
Розповідати про
життєвий і творчий шлях А. Камю.
Прочитати роман «Чума».
Немає коментарів:
Дописати коментар