неділя, 22 січня 2017 р.

Художнє осягнення подій Другої світової війни у світлі екзистенціальної філософії; абсурд і трагічний стоїцизм у романі Альбера Камю «Чума».

23.01                                    Урок №37, 11 клас 2 год.
Тема. Художнє осягнення подій Другої світової війни у світлі екзистенціальної філософії; абсурд і трагічний стоїцизм у романі Альбера Камю «Чума».
Мета: Ознайомити учнів з  екзистенціальним змістом роману, його сюжетом, тематику й проблематику; розвивати вміння учнів виділяти елементи твору, головне й деталі, висловлюватися, аргументувати свою точку зору; виховувати гуманізм, прагнення до активної життєвої позиції.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
Складання «анкети» А. Камю за опрацьованим  матеріалом
Орієнтована відповідь.
Ім’я, прізвище
Альбер Камю
Дата й місце народження
7 листопада 1913 року, Алжир
Батьки
Батько: сільськогосподарський працівник, помер від ран після Першої світової війни.
Мати: матограмотна іспанка за походженням, прибиральниця
Освіта
Початкова школа, ліцей, філософський факультет Алжирського університету
Професія
Письменник, актор, драматург, режисер, політичний репортер, книжковий оглядач, редактор газети, магістр філософії, учитель
Сімейний стан
1934 року одружився із Сімоною Іє (через рік розлучився)
Захоплення
Бокс, література, театр, політика, філософія, громадська діяльність
Нагороди
Нобелівська премія в галузі літератури 1957 року
Твори
«Чума», «Сторонній», «Міф про Сізіфа», «Калігула», «Стан облоги», «Праведні» та ін.

ІІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Художнє осягнення подій Другої світової війни у світлі екзистенціальної філософії; абсурд і трагічний стоїцизм у романі Альбера Камю «Чума».
1.     Висловлювати судження  про втілення в романі «Чума» рис екзестинціалізму.
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Робота із словником літературних термінів
Абсурд — безглуздя, нісенітниця (одне з основних понять екзістенціалізму).
Стоїцизм — мужнє долання життєвих труднощів, страху, страждань.
В ч и т е л ь. Камю визначав абсурд як метафізичний стан людини у світі, отже, як фундаментальну проблему людського буття. Але головне в тому, як до цього ставитися. Ще 1938 року, рецензуючи в алжирській газеті роман Сартра «Нудота», Камю писав: «Виявити абсурдність життя — аж ніяк не завершення, а тільки початок… Нас цікавить не це відкриття як таке, а його наслідки й правила поведінки, що з нього випливають». У згаданому творі Сартра герой «підкреслює все те, що відштовхує в людині», а Камю закликає побачити в людині трагічну велич, породжену непоправним розладом зі світом.
А. Камю говорить, що «абсурд має сенс лише настільки, наскільки з ним не погоджуються». Письменник не задовольнявся констатацією абсурдності буття, а прагнув знайти позитивні вирішення, дати відповідь на кардинальні питання: як і для чого жити. Важливим кроком на цьому шляху став його роман «Чума», у якому відбувається перехід від «естетики абсурду» до «естетики бунту». Чума в Камю — це не тільки фашизм, а й зло взагалі, так би мовити, метафізичне зло. Чума — це й абсурд, який тут осмислюється і як форма існування зла, і як трагічна доля людини, бо зло нездоланне. Для Ріє і Тарру, устами яких говорить автор, чума — це щось невіддільне від людини; найнебезпечніша вона тим, що навіть той, хто не хворий, усе одно носить хворобу у своєму серці. Письменника непокоїла позиція людини в цій невблаганній реальності буття. Усвідомлення того, що отримати остаточну перемогу над злом неможливо, не паралізує розум і волю головних героїв роману, їхню готовність боротися з чумою. Автор шукає в людині ті сили, які піднімають її на бій проти зла, і знаходить їх у моральній природі людини.
Більшість людей зрозуміла, що не можна стояти осторонь загальнолюдських проблем, слід активно протистояти чумі (фашизму), боротися з нею, щоб вона не стала основою існування для людей, а нормальне життя не перетворилося на абсурд, хаос. А. Камю визнавав право кожної людини по-своєму сприймати оточення, ситуацію, яка склалася, але не визнавав байдужості й нігілізму. Кожний із героїв роману має свої погляди на події, але практично всі герої ведуть спільну боротьбу проти чуми.
V Рефлексія
Продовжте речення:
·         Філософські ідеї роману А. Камю «Чума” навели мене на роздуми про…
VІ підсумок уроку. Оцінювання.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VIІ Домашнє завдання
Знати зміст роману, уміти його аналізувати.
Виписати цитати до характеристики героїв.











Немає коментарів:

Дописати коментар