Тема.
Художнє
осягнення подій Другої світової війни у світлі екзистенціальної філософії;
абсурд і трагічний стоїцизм у романі Альбера Камю «Чума».
Мета:
Ознайомити
учнів з екзистенціальним змістом роману, його сюжетом,
тематику й проблематику; розвивати вміння учнів виділяти елементи твору,
головне й деталі, висловлюватися, аргументувати свою точку зору; виховувати гуманізм,
прагнення до активної життєвої позиції.
Тип уроку:
комбінований урок.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Хід
уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної
готовності учнів до уроку.
ІІ
Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
Складання «анкети» А. Камю за
опрацьованим матеріалом
Орієнтована відповідь.
Ім’я, прізвище
|
Альбер Камю
|
Дата й місце народження
|
7 листопада 1913 року, Алжир
|
Батьки
|
Батько: сільськогосподарський працівник, помер від
ран після Першої світової війни.
Мати: матограмотна іспанка за походженням, прибиральниця |
Освіта
|
Початкова школа, ліцей, філософський факультет
Алжирського університету
|
Професія
|
Письменник, актор, драматург, режисер, політичний
репортер, книжковий оглядач, редактор газети, магістр філософії, учитель
|
Сімейний стан
|
1934 року одружився із Сімоною Іє (через рік
розлучився)
|
Захоплення
|
Бокс, література, театр, політика, філософія,
громадська діяльність
|
Нагороди
|
Нобелівська премія в галузі літератури 1957 року
|
Твори
|
«Чума», «Сторонній», «Міф про Сізіфа», «Калігула»,
«Стан облоги», «Праведні» та ін.
|
ІІІ Оголошення теми та завдань
уроку.
Художнє осягнення подій
Другої світової війни у світлі екзистенціальної філософії; абсурд і трагічний
стоїцизм у романі Альбера Камю «Чума».
1.
Висловлювати судження про втілення в романі
«Чума» рис екзестинціалізму.
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального
матеріалу.
Робота із словником літературних термінів
Абсурд — безглуздя, нісенітниця (одне з основних понять
екзістенціалізму).
Стоїцизм — мужнє долання життєвих труднощів, страху, страждань.
В ч и т е л ь. Камю визначав абсурд як метафізичний стан людини у
світі, отже, як фундаментальну проблему людського буття. Але головне в тому, як
до цього ставитися. Ще 1938 року, рецензуючи в алжирській газеті роман Сартра
«Нудота», Камю писав: «Виявити абсурдність життя — аж ніяк не завершення, а
тільки початок… Нас цікавить не це відкриття як таке, а його наслідки й правила
поведінки, що з нього випливають». У згаданому творі Сартра герой «підкреслює
все те, що відштовхує в людині», а Камю закликає побачити в людині трагічну
велич, породжену непоправним розладом зі світом.
А. Камю говорить, що «абсурд
має сенс лише настільки, наскільки з ним не погоджуються». Письменник не
задовольнявся констатацією абсурдності буття, а прагнув знайти позитивні
вирішення, дати відповідь на кардинальні питання: як і для чого жити. Важливим
кроком на цьому шляху став його роман «Чума», у якому відбувається перехід від
«естетики абсурду» до «естетики бунту». Чума в Камю — це не тільки фашизм, а й
зло взагалі, так би мовити, метафізичне зло. Чума — це й абсурд, який тут
осмислюється і як форма існування зла, і як трагічна доля людини, бо зло
нездоланне. Для Ріє і Тарру, устами яких говорить автор, чума — це щось
невіддільне від людини; найнебезпечніша вона тим, що навіть той, хто не хворий,
усе одно носить хворобу у своєму серці. Письменника непокоїла позиція людини в
цій невблаганній реальності буття. Усвідомлення того, що отримати остаточну
перемогу над злом неможливо, не паралізує розум і волю головних героїв роману,
їхню готовність боротися з чумою. Автор шукає в людині ті сили, які піднімають
її на бій проти зла, і знаходить їх у моральній природі людини.
Більшість людей зрозуміла, що
не можна стояти осторонь загальнолюдських проблем, слід активно протистояти
чумі (фашизму), боротися з нею, щоб вона не стала основою існування для людей,
а нормальне життя не перетворилося на абсурд, хаос. А. Камю визнавав право
кожної людини по-своєму сприймати оточення, ситуацію, яка склалася, але не
визнавав байдужості й нігілізму. Кожний із героїв роману має свої погляди на
події, але практично всі герої ведуть спільну боротьбу проти чуми.
V Рефлексія
Продовжте речення:
·
Філософські
ідеї роману А. Камю «Чума” навели мене на роздуми про…
VІ підсумок уроку. Оцінювання.
-
Що нового ви дізнались
на сьогоднішньому уроці?
-
Що вас вразило?
Здивувало?
-
Про що б ви ще
хотіли дізнатись?
VIІ Домашнє завдання
Знати зміст роману, уміти його аналізувати.
Виписати цитати до
характеристики героїв.
Немає коментарів:
Дописати коментар