неділя, 22 січня 2017 р.

Суперечливий образ Анни. Образ Левіна, його автобіографічна складова. Паралелізм у композиції роману, особливості стилю. «Діалектика душі» толстовських героїв.

18.01                                    Урок № 18, 10 клас
Тема. Суперечливий образ Анни. Образ Левіна, його автобіографічна складова. Паралелізм у композиції роману, особливості стилю. «Діалектика душі» толстовських героїв.
Мета: Ознайомити  учнів  образом  Анни й глибше зрозуміти його значення, дослідити майстерність автора у його створенні; розвивати навички характеризування образів, уміння визначати головне й художні деталі, висловлювати свої думки; виховувати високі моральні якості.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації.
Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1.       Назвіть складові автобіографічної трилогії Л.Толстого.
2.       Як у прозі Л.Толстого відобразився досвід,набутий ним під час військової служби.
ІІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Суперечливий образ Анни. Образ Левіна, його автобіографічна складова. Паралелізм у композиції роману, особливості стилю. «Діалектика душі» толстовських героїв.
1.       Визначати головні образи роману.
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Дата
Події  з  життя
1828
1837

1843

1847

1850
1853-1856
1857

1859
1862
1863-1869

1873-1877
1900
1910
Народження в маєтку Ясна Поляна.
Перша зустріч із Москвою. Рано втрачає батька і матір.
Вступ до Казанського університету (юридичний факультет).
Оселяється в маєтку Ясна Поляна. Початок письменницької діяльності.
Військова служба на Кавказі.
Участь у Кримській війні. Відставка.
Закордонна подорож (Франція, Швейцарія, Італія, Німеччина).
Відкриття школи для дітей селян у Ясній Поляні.
Одруження з Софією Берс.
Праця над романом «Війна і мир». Перехід на сторону «простого народу».
Роман «Анна Кареніна».
Відлучення від церкви.
Смерть митця.













Роман «Анна Кареніна» (1873-1877)

1.       Історія написання: видіння чарівної жінки, дружба з дочкою Пушкіна Марією, що мешкала недалечко від Ясної Поляни, надихнула на створення роману про прекрасну, але нещасливу даму. Саме в цей період письменник замислюється над проблемами нещасливого шлюбу. Але темою сім´ї він не обмежився, відчувши, що сімейні стосунки тісно пов’язані з соціальними, історичними і навіть політичними умовами життя.
2.       Паралелізм і композиція роману: роман розпочинається фразою: «Всі щасливі родини схожі одна на одну, кожна нещаслива родина нещаслива по-своєму». У центрі уваги нещасливі сімейні стосунки. Отож, пафос полягає у дослідженні причин розпаду сімей. Автор не знаходить остаточної відповіді на питання: у чому ж секрет щастя? Образ поїзда – це образ самої епохи, що невблаганно насувається на людину і готова розчавити її будь-якої миті. Життю аристократів протиставляється світ народу, де ще збереглися справжні цінності. Все суспільство пройняте духовною гнилістю (за трактовкою В. Набокова), воно порушує важливі моральні принципи, а це призводить до драматичної розв’язки. Особливості композиції у тому, що в центрі роману дві історії: Анни і Льовіна, їхні шляхи не перетинаються.
3.       Образна система: Анна, Льовін, Вронський. Автор твердить, що трагічний кінець героїні - у розпаді духовних цінностей і морального руйнування цивілізації.  Хто винен у тому, що Анна не змогла бути щасливою з першим чоловіком, якого не кохала, і з другим, якого кохала понад усе (чи не кохала, виходячи з літературної розвідки Н. Воронцової-Юр´євої)? Не засудити грішницю, а зрозуміти витоки її трагедії. Такий заклик автора. Нагадування, що «кожен дасть за себе звіт» перед Господом, Він буде судити. Це підтверджує епіграф: «Мне отмщение, Аз воздам».
4.       Ідея: повернути в життя безсумнівний зміст добра!
      5. Релігійно-етичні погляди Толстого:
У людині два начала: добро і зло, чим більше людина віддає іншим, тим з змістовніше її життя; церква віддаляє людину від Бога.  Не відповідати на зло і насилля злом. У сім’ї слід повернутися до природних стосунків. За критику церква оголосила Толстому анафему.
6. Художня своєрідність роману: Толстой розширив межі побутового роману, охопивши всі сторони життя тогочасної Росії. Твір відзначається поліфонією, бо в ньому зображається не тільки історія Анни. Образи показані в динаміці. Велике значення в романі мають символи. Перегони, наприклад, - це уособлення аморального, що є в житті, поїзд – символ  зла.
7. Роль Толстого у світовій літературі: значна частина інтелігенції світу сприймала Толстого як учителя і пророка, який проголошував вічні істини. Моральні уроки письменника і дотепер є актуальними. А його послідовники («толстовці»)  є і зараз.

V Рефлексія
Продовжте речення:
·         Особистість Анна Кареніна для мене…

VІ підсумок уроку. Оцінювання.
-           Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-           Що вас вразило? Здивувало?
-           Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VIІ Домашнє завдання
Підготуватись до розвитку мовлення написати твір.







Немає коментарів:

Дописати коментар