18.01 Урок № 18,
10 клас
Тема.
Суперечливий
образ Анни. Образ Левіна, його автобіографічна складова. Паралелізм у композиції роману, особливості стилю. «Діалектика душі»
толстовських героїв.
Мета:
Ознайомити
учнів образом Анни й глибше зрозуміти його значення,
дослідити майстерність автора у його створенні; розвивати навички
характеризування образів, уміння визначати головне й художні деталі,
висловлювати свої думки; виховувати високі моральні якості.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації.
Хід
уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної
готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1.
Назвіть
складові автобіографічної трилогії Л.Толстого.
2.
Як
у прозі Л.Толстого відобразився досвід,набутий ним під час військової служби.
ІІІ Оголошення теми та завдань
уроку.
Суперечливий
образ Анни. Образ Левіна, його автобіографічна складова. Паралелізм у композиції роману, особливості стилю. «Діалектика душі»
толстовських героїв.
1.
Визначати головні образи роману.
IV
Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Дата
|
Події з життя
|
1828
1837
1843
1847
1850
1853-1856
1857
1859
1862
1863-1869
1873-1877
1900
1910
|
Народження в маєтку Ясна Поляна.
Перша зустріч із Москвою. Рано втрачає батька і
матір.
Вступ до Казанського університету (юридичний
факультет).
Оселяється в маєтку Ясна Поляна. Початок
письменницької діяльності.
Військова служба на Кавказі.
Участь у Кримській війні. Відставка.
Закордонна подорож (Франція, Швейцарія, Італія,
Німеччина).
Відкриття школи для дітей селян у Ясній Поляні.
Одруження з Софією Берс.
Праця над романом «Війна і мир». Перехід на
сторону «простого народу».
Роман «Анна Кареніна».
Відлучення від церкви.
Смерть митця.
|
Роман
«Анна Кареніна» (1873-1877)
1.
Історія написання: видіння чарівної жінки, дружба з дочкою Пушкіна Марією,
що мешкала недалечко від Ясної Поляни, надихнула на створення роману про
прекрасну, але нещасливу даму. Саме в цей період письменник замислюється над
проблемами нещасливого шлюбу. Але темою сім´ї він не обмежився, відчувши, що
сімейні стосунки тісно пов’язані з соціальними, історичними і навіть
політичними умовами життя.
2.
Паралелізм і
композиція роману: роман розпочинається фразою:
«Всі щасливі родини схожі одна на одну, кожна нещаслива родина нещаслива
по-своєму». У центрі уваги нещасливі сімейні стосунки. Отож, пафос полягає у
дослідженні причин розпаду сімей. Автор не знаходить остаточної відповіді на
питання: у чому ж секрет щастя? Образ поїзда – це образ самої епохи, що
невблаганно насувається на людину і готова розчавити її будь-якої миті. Життю
аристократів протиставляється світ народу, де ще збереглися справжні цінності.
Все суспільство пройняте духовною гнилістю (за трактовкою В. Набокова), воно
порушує важливі моральні принципи, а це призводить до драматичної розв’язки.
Особливості композиції у тому, що в центрі роману дві історії: Анни і Льовіна,
їхні шляхи не перетинаються.
3.
Образна система: Анна, Льовін, Вронський. Автор твердить, що трагічний
кінець героїні - у розпаді духовних цінностей і морального руйнування
цивілізації. Хто винен у тому, що Анна
не змогла бути щасливою з першим чоловіком, якого не кохала, і з другим, якого
кохала понад усе (чи не кохала, виходячи з літературної розвідки Н.
Воронцової-Юр´євої)? Не засудити грішницю, а зрозуміти витоки її трагедії.
Такий заклик автора. Нагадування, що «кожен дасть за себе звіт» перед Господом,
Він буде судити. Це підтверджує епіграф: «Мне отмщение, Аз воздам».
4.
Ідея: повернути в життя безсумнівний зміст добра!
5. Релігійно-етичні погляди Толстого:
У людині два начала: добро і
зло, чим більше людина віддає іншим, тим з змістовніше її життя; церква
віддаляє людину від Бога. Не відповідати
на зло і насилля злом. У сім’ї слід повернутися до природних стосунків. За
критику церква оголосила Толстому анафему.
6. Художня своєрідність
роману: Толстой розширив межі побутового роману, охопивши всі сторони життя
тогочасної Росії. Твір відзначається поліфонією, бо в ньому зображається не
тільки історія Анни. Образи показані в динаміці. Велике значення в романі мають
символи. Перегони, наприклад, - це уособлення аморального, що є в житті, поїзд
– символ зла.
7. Роль Толстого у світовій
літературі: значна частина інтелігенції світу сприймала Толстого як учителя
і пророка, який проголошував вічні істини. Моральні уроки письменника і дотепер
є актуальними. А його послідовники («толстовці») є і зараз.
V Рефлексія
Продовжте
речення:
· Особистість
Анна
Кареніна
для мене…
VІ підсумок уроку. Оцінювання.
-
Що нового ви дізнались
на сьогоднішньому уроці?
-
Що вас вразило?
Здивувало?
-
Про що б ви ще
хотіли дізнатись?
VIІ Домашнє завдання
Підготуватись до розвитку мовлення написати твір.
Немає коментарів:
Дописати коментар