Архів блогу

пʼятницю, 3 березня 2017 р.

Роберт Бернс. «Моє серце в верховині…». Ідея любові до Батьківщини.

01.03                                    Урок №48, 6 клас
Тема.  Роберт  Бернс. «Моє серце в верховині…». Ідея любові до Батьківщини.
Мета:1.Ознайомити з життям і творчістю шотландського письменника;    
    підготувати учнів до сприйняття його творів, формувати вміння цілісного                    аналізу поетичного тексту; навчати учнів розкривати головну ідею твору.
2. Розвивати вміння з'ясовувати роль художньо-виражальних засобів у тексті, навички виразного читання.
3. Виховувати любов до батьківщини, і зацікавленість до поезії Бернса.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет письменника, краєвиди Шотландії, аудіозапис пісні «Моє серце в верховині… ».
Я вмію ходити за плугом – і не залежу ні від кого
Р.Бернс
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1.     Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
Паперовий кораблик щодня
Відпливає в країну «Знання».
А на вечір оцей корабель
Повертається в порт – Фель.
v Повертається корабель з чим?
 (Зі знаннями звичайно.)
Я бажаю вам одержати на сьогоднішньому уроці гарні знання.
Побажайте цього один одному і розпочнемо роботу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Слово вчителя.
У всіх людей  - одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай.
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
-Діти, а  що для вас означає Батьківщина? Які асоціації викликає у вас це слово?
(До українського віночка учні зав’язують різнокольорові стрічки і при цьому говорять свої асоціації до слова Батьківщина. Передають далі один одному.)
Слово учителя. Любов до Батьківщини починається з любові до маленької батьківщини, з памяті  про батьківський рідний поріг. Ми живемо у мальовничому куточку України  на Поліссі. А сьогодні на уроці згадаємо про ще один чарівний куточок України – Закарпаття або Верховину. Оці чудові краєвиди – і є Закарпаття або Верховина.
(Фото краєвидів Карпат Говерла, долину нарцисів, річку Тису.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Чарівна краса лісів, та стрімкі вершини карпатських гір чимось нагадують природу Шотландії.
Розповідь учителя. (на фоні Шотландської мелодії).
    Дивовижну красу рідної Шотландії описав у своїх поезіях Роберт Бернс. Поет народився у бідній селянській родині 25 січня 1759 року у невеличкому селищі Алловей. 25 січня у Шотландії вважається національним святом і відзначається шанувальниками творчості поета у всьому світі.
     Й.В.Гете писав, що Р.Бернс досягнув величі завдяки своїй народності, а Тарас Шевченко вважав поета народним та великим.
    В.Скотт так описав поета, зустрівшись з ним в одному з аристократичних салонів Единбурга: «Це була людина міцна, кремезна... Якби мені не було відомо, хто він такий, я б прийняв його за дуже розумного фермера... за справжнього “доброго господаря”, котрий сам ходить за плугом. У його зовнішності вгадувався великий розум та проникливість, і лише очі свідчили про постійну натуру... Великі темні очі горіли... коли він розповідав про щось із почуттям чи захопленням». Ставши відомим поетом, Роберт Бернс не залишився серед вишуканих аристократів единбурзьких салонів. Він повернувся додому, до важкої праці фермера, до коханої дружини Джин та дітей.
 - Як ви думаєте, чому поет не скористався можливістю залишитися у Единбурзі? (припущення учнів).

IV. Оголошення теми, мети уроку.
IV.1. Записуємо число, класна робота, тема уроку.
V. Цілевизначення і планування.
Виходячи з теми уроку спробуємо сформулювати наші цілі і завдання , що повинні знати та вміти.
(Знати: відомості про життя і творчість Р.Бернса.
Вміти: виразно читати поезію, аналізувати її, робити висновки, узагальнення, працювати в парах.)
           Найголовнішою темою поезій Р.Бернса була тема зображення краси природи рідної Шотландії. Поняття "батьківщина" і "природа" були злиті для нього в єдине ціле. Він чув "музику землі", і вона надихала його на створення чудових картин природи. Для поета природа - це джерело натхнення до творчості. Отже розпочнемо роботу  над віршем Р.Бернса «Моє серце в верховині».
VI. Вивчення нового матеріалу.
Аналіз вірша Р.Бернса «Моє серце в верховині»
Перед читанням поезії давайте проведемо словникову роботу.
1.Словникова робота.
Верховина - верхня, найвища частина чого-небудь (переважно гори, дерева). Верховиною також називають високогірну місцевість в Українських Карпатах.
2. Бесіда
- Прочитайте назву вірша. Чи можна по його назві визначити ставлення поета до своєї Батьківщини? (Він серце своє "віддав" горам Шотландії, отже, він дуже любить свою Батьківщину)
 - Подумайте, чому ж верховина, чому саме їй поет "віддає" своє серце? (припущення дітей).(місцевість горбиста).
3. Повідомлення учнів про Шотландію (Випереджувальне завдання). Мультимедійна презентація.
— Маленька Шотландія, яка є частиною Великого Об’єднаного Королівства Великобританії й Північної Ірландії, була силою приєднана до Англії, потерпала від гніту, мріяла про визволення. Шотландія – це країна на півночі Великобританії. Столиця Шотландії – Едінбург, відомий своїми замками. На гербі Шотландії зображено червоного геральдичного лева на золотому полі в оточенні червоної подвійної облямівки пророслої ліліями.
Волинка - національний музичний інструмент, неофіційний символ Шотландії.
Кілт (англ. кilt) — предмет національного шотландського чоловічого одягу у вигляді спіднички, традиційний одяг Шотландських горян.
Квітка чортополоху є напівофіційним національним символом Шотландії і зображується, зокрема, на грошових знаках. Згідно переказу, в XIII столітті прибережні поселення скоттів страждали від набігів вікінгів. Одного разу вдалося уникнути несподіваного нічного нападу завдяки тому, що вікінги босоніж зайшли в зарослі шотландського чортополоху, чим видали себе.
Гольф - шотландська національна гра, яка була винайдена у цій країні.
Шотландія також країна міфів та загадок; у кожному замку є свій привид. Кажуть, що в замку Глеміс їх дев'ять. Та, зрозуміло, усі знають про Лох-Несське Чудовисько. Характер шотландського народу і його спосіб життя складалися під впливом природного оточення. У цій країні широко поширені скелясті пагорби і болота, а в її центральних і західних районах переважають гори. А шотландці - це гірський народ, що відрізнявся гордістю, доблестю, хоробрістю.
4. Виразне читання учителем (учнем) вірша учнем.
5. Зясування первинного сприйняття твору.
·        Вам сподобався вірш? Поділіться своїми думками, почуттями.
·        Який пейзаж виуявили читаючи поезію? (Природу карпатського краю)
6. Бесіда за змістом поезії.
Ø Від імені кого ведеться розповідь у вірші? (Від імені ліричного героя)
7.Завдання. Прочитайте першу строфу вірша.
Моє серце в верховині і душа моя,
Моя дума в верховині соколом буя,
Моя мрія в гори лине наздогін вітрам,
Моє серце в верховині,
де б не був я сам.
 — Поясніть, як ви розумієте вислів "дума... соколом буя"? (Думка ліричного героя про рідний край, кружляє, вється ).
Яким постає перед нами ліричний герой? (Він добре знає свій край, гуляючи відомими стежками високих гір, мріє про визволення рідного краю).
 — Що для нього значить Батьківщина? (Для нього Батьківщина — це улюблений, добре знайомий край, любов до рідного краю переповнює серце героя і самого поета почуттям вольності, свободи, патріотизму).
 8.Усне малювання. Спробуйте усно змалювати, яким ви бачите ліричного героя, з відомої вам інформації.
 9.Слово вчителя. Давайте з'ясуємо, а яким був Р.Бернс, як складалася його життєва доля. Послухаємо наших «біографів».
10. Учням пропонується прослухати повідомлення «біографів».
Мультимедійна презентація. «Роберт Бернс — народний поет Шотландії».
Продовження бесіди за змістом вірша "Моє серце в верховині".
 Завдання. Прочитайте другу строфу вірша.
Будь здорова, верховино, любий рідний край,
Честі й слави батьківщино, вольності розмай!
Хоч іду я на чужину, повернуся знов,
Моє серце в верховині і моя любов.
— Як ви розумієте зміст цієї строфи? (Ліричний герой прощається з рідним краєм. Залишаючи його, він залишається сином своєї Вітчизни).
Завдання. Прочитайте третю строфу вірша.
Прощавайте, сині гори, білії сніги,
Прощавайте, темні звори й світлії луги!
Прощавайте, пущі дикі й тіняві гаї,
Прощавайте, буйні ріки й бистрі ручаї!
Які у цій строфі ви бачите художні засоби? Епітети.
Назвіть їх?
Як ви думаєте для чого використовує? (Передати красу природи.)
Звертіть увагу як починається кожен рядок цієї строфи. А для чого використовує автор цей повтор?  Як цей художній засіб називається? (анафора - єдинопочаток)
А для чого? (Повторення слова підсилює тугу та смуток ліричного героя від прощання з дорогим серцю краєм). Анафора.
Завдання. Прочитайте останню строфу.
 Моє серце в верховині і душа моя,
 Моя дума в верховині соколом буя,
Моя мрія в гори лине наздогін вітрам,
Моє серце в верховині, де б не був я сам.
 — Що ви помітили? (Остання строфа повторює першу, і єтакож анафора). Є також анафора.
 — Подумайте, навіщо автор повторює цілу строфу? (Цим поет ще раз підкреслює свою любов до Батьківщини, щирість почуттів ліричного героя, адже його душа знаходить спокій тільки в рідних просторах).
Метафори для чого?
(Порівняння без вказівки, що з чим порівнюється)
Робота в групах.
 Завдання для першої групи. Прочитайте вірш. Подумайте, які почуття викликає у героя спогад про Батьківщину. Складіть словник почуттів ліричного героя. (Захоплення волелюбним народом, гордість; глибока відданість Батьківщині; відчуття болю і туги, сум за краєм, з яким він у розлуці).
Завдання для другої групи. Прочитайте вірш. Подумайте, чи змінюється настрій у вірші. Якщо так, то як? Складіть словник настроїв ліричного героя (Змінюється. Радість — гордість — печаль — туга).
11. Підготовка виразного читання вірша.
ü Який темп потрібно обрати для читання: повільний, середній, швидкий?
ü Які слова потрібно виділити голосом, читаючи їх з більшою силою?
ü Які картини ви будете уявляти, читаючи вірш Бернса? (Картини карпатських гір.)
Виразне читання учнями поезії.               
VII Підсумки уроку.
Підведемо підсумки роботи над поезією.
— Сформулюйте тему вірша Р. Бернса? (Любов і відданість ліричного героя і самого поета своїй землі, рідній природі).
(Тема те, що розповідається в поезії. )
 — Яка головна ідея поезії? (Вічний зв'язок людини з природою та батьківщиною.)
(Утверджується)
VIII Робота над епіграфом уроку.
  Тепер давайте ще раз звернемося до епіграфа уроку.
 Чи пов'язаний епіграф  з біографією поета? (Роберт Бернс — поет, який "ходив за плугом" і "не залежав ні від кого", завжди був вірний свої рідній землі; він оспівав батьківщину своїх предків, прославив волелюбний характер гірського народу Шотландії).
IX Оцінювання роботи учнів на уроці.
X Домашнє завдання.
Вивчити напам’ять поезію Р.Бернса «Моє серце в верховині».
XI Підсумкове слово вчителя.
    Я думаю, що ви зрозуміли чим близька нам, українцям поезія великого шотландця Роберта Бернса, адже неповторна краса Шотландії співзвучна з красою українських Карпат. Ось уже кілька десятиліть бринить у перекладі сучасного перекладача Миколи Лукаша. А нещодавно сестри Леся і Галя Тельнюк окрилили «Верховину» своєю музикою.
(Перегляд відеоролика пісні «Моє серце в верховині»)










4 коментарі: