Архів блогу

неділя, 5 березня 2017 р.

Проблематика твору Г.Гарсія Маркеса «Сто років самотності». Органічне поєднання буденного й фантастичного в романі як характерні риси «магічного реалізму».

06.03.2017р.                                   Урок №49, 11 клас 2 год.
Тема. Проблематика твору Г.Гарсія Маркеса «Сто років самотності». Органічне поєднання буденного й фантастичного в романі як характерні риси «магічного реалізму».
Мета: Допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості твору та «магічного реалізму» як літературного напряму; розвивати навички аналізу літературного твору великого обсягу, уміння виділяти істотні ознаки, визначати їхню роль у творі, висловлювати й аргументувати свою думку; розширювати кругозір учнів; виховувати інтерес до літератури, гуманізм, активну громадську позицію, почуття своєї причетності до історії та майбутнього.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, таблиці.
Хід уроку
І Мотиваційний етап.
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
   ІІ Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.
Бесіда за питаннями:
1.       Розповісти  про життя і творчість Ґ. Ґарсія Маркеса.
2.     Пояснити  термін  «магічний реалізм».
ІІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Знати: ідейно-художні особливості твору;
Вміти: виділяти ключові епізоди, характерних деталей, рис «магічного реалізму».
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Заповнення анкети твору «Сто років самотності»
Назва
«Сто років самотності»
Автор
Ґабріель Ґарсія Маркес
Рік видання
1967
Жанр
Роман-міф, роман-притча, сімейна хроніка, інтелекту-
альний роман
Нагороди
Нобелівська премія
Тематика
Історія шести поколінь роду Буендіа (в алегоричному
сенсі — історія розвитку свідомості людства від жадіб-
ного пізнання світу до перенасичення ним і відчуження
від нього)
Час і місце дії
Час — від середини ХІХ до середини ХХ ст. Жодних
дат у творі немає, як і назви країни. Дія відбувається
ніби поза часом і простором
Проблематика
Самотність, відповідальність за свій вибір,
роз’єднаність і солідарність, історична пам’ять,
батьки й діти, кохання, сім’я
Герої
Хосе Аркадіо й Урсула Буендіа, їх нащадки Хосе
Аркадіо-молодший, Ауреліано (полковник Буендіа),
Амаранта; Хосе Аркадіо (Аркадіо), Ауреліано Другий,
Хосе Аркадіо Другий, Ремедіос Прекрасна; Меме, Хосе
Аркадіо; Амаранта Урсула, Ауреліано Бабілонья та ін.
1. Робота над ідейно-художніми особливостями роману (у групах)
І група. Знайдіть в романі риси реального, буденного.
Підтвердьте свої думки цитатами з твору.
ІІ група. Знайдіть у романі риси фантастичного, «магічного».
Прокоментуйте й підтвердьте свої думки цитатами з твору.
Матеріали для роботи груп
Реальне
Фантастичне
Мандри циган; бродячі циркові
трупи; родинне життя Буендіа;
громадянські війни, швидке
поширення прогресу, техніч-
них новинок;
природа Латинської Амери-
ки; діяльність «бананових»
та інших компаній, «бананові
лихоманки» та ін.;
боротьба за виживання серед
дикої природи та ін.
Старий циган, що зашифрував історію
роду Буендіа й повернувся в їхній дім
навіть після смерті, бо йому, «мабуть,
там самотньо»;
вік героїв — до 150 років (Урсула, Пілар);
привиди в будинку;
вознесіння Ремедіос Прекрасної;
струмок крові, що тече від убитого сина
до матері;
кількість їжі, гостей та інші перебіль-
шені можливості людей, їхні пригоди

2. Слово вчителя
— У романі «Сто років самотності» розповідається історія шести поколінь роду Буендіа, від початку до кінця, від кохання його засновників Урсули й Хосе Аркадіо Буендіа до виродження роду: народження дитини з поросячим хвостом. Це символ деградації людства через утрату ним спільності. Замкненість роду, відірваність від реального часу призводять до його самотності, а далі — до вимирання.
Отже, одна з головних проблем твору — це проблема самотності. Доведіть це на прикладі образів твору.
Хоча герої живуть у сім’ї, але кожен із них самотній. Наприклад, полковника Буендіа ще в дитинстві лікар визнав схильним до самотності, він нікому не довіряє, усіх підозрює, навіть відмежовується від людей. Закінчує своє життя засновник роду Хосе Аркадіо також самотньо: прив’язаним у дворі до каштана. Його вважають божевільним.
Самотньою пішла в інший світ і мудра Урсула, вона так і не довірила нікому таємницю місцезнаходження скарбу.
Хосе Аркадіо Буендіа говорить про Пруденсіо Агіляра: «Певно, йому дуже важко. Мабуть, він страшенно самотній». Про Мелькіадеса: «Він справді побував на тому світі, але не витримав самотності й повернувся назад». Про Амаранту: «Вона сподівалась мати його за сина, який розділив із нею самотність і пом’якшив страждання…»
Про Хосе Аркадіо Другого і Ауреліано Другого: «…єдине, що збереглось у близнюків спільне, був самотній вигляд, властивий усій сім’ї». Про Ребеку: «Надто багато років вона страждала і бідувала, завойовуючи собі привілеї самотності». Про Маурісіо: «Він
помер старим, у цілковитій самотності».
Самотність у Маркеса — це психологічний стан людини, її внутрішнє захворювання. Воно із середини підточує її фізичні та моральні сили і, урешті-решт, зводить у могилу. Це добре проявляється у другому поколінні сім’ї Буендіа. Вони всі замкнені в собі, відірвані від реального часу і саме це призводить їх спочатку до самотності, а потім — до вимирання. Автор неначе хоче сказати, що людина, сім’я, рід, якщо вони самотні, бездуховні, то приречені на самознищення.
3. Виконання завдання пошуково-дослідницького характеру
У ч и т е л ь. Якось Ґарсія Маркес сказав: «Я мав прожити двадцять років і написати чотири учнівських книжки, аби збагнути, що вихід у самому корені проблеми: слід розповідати так, як розповідали мої дідусь і бабуся, тоном, який природно припускає все надзвичайне, ніби вони знали, що в літературі немає нічого переконливішого, ніж твоє власне переконання».
Звідси й витоки «магічного реалізму» письменника.
Знайдіть у тексті підтвердження наявності у творі Маркеса таких ознак «магічного реалізму»:
·         звернення до народного міфологізму;
·         широке змалювання національних традицій;
·         переплетення чарівного та побутового, реального;
·         поєднання історії та сучасності.
Матеріали до теми
Першоджерелом міфологічного й фантастичного начал у Ґарсія Маркеса є народна культура прикарибської зони Колумбії, де змішалися європейські, індійські й африканські традиції у своєму варіанті побутового народного католицизму. У романі «Сто років самотності» вільно обертається безліч міфообразів і міфосюжетів, що становлять найглибинніший шар образно-символічної структури роману.
Передусім, це ідея й образ земля обітованої — земного раю, у якому живуть спочатку безгріховні, як Адам і Єва, першопредки, — раю до пізнання і падіння, саме через це тут ніхто ще ніколи не вмирав. Далі відбувається перше вбивство (сюжет Каїн — Авель) — це гріхопадіння. Типові для міфології шлюб засновників роду — двоюрідних брата і сестри Хосе Аркадіо й Урсули, першопредків, що жили як брат і сестра, потім — переселення й пошуки нового місця, щоб закласти родовий будинок (мотив вигнання Адама і Єви, які пізнали заборонений плід, і покарання Каїна).
Типовим є міфомотив віщого сну із вказівкою місця закладання будинку, як і мотив «нерозчутих слів»,— Хосе Аркадіо чує якусь назву, що неясно звучить: йому вчувається «Макондо», так він і називає селище.
Ґарсія Маркес не використовує легенди чи перекази. Але кінцівка роману нагадує уявлення ацтеків про історію всесвіту. «Відповідно до космогонічних міфів ацтеків, в історії всесвіту, створеного богом-творцем Тлока-Науаке, змінюють один одного світові періоди, або цикли; їх було вже чотири; кожен із циклів закінчується катастрофою — світова пожежа, буря, голод (послідовність їх за різними джерелами різна). Сучасний період теж повинен закінчитися загибеллю світу».
Використовуючи різні джерела й поєднуючи їх у своєрідному річищі колумбійської дійсності, трансформованої в народній уяві, Ґарсія Маркес зумів торкнутися окремих архетипів народної свідомості. «Письменник використовує міфологічні й казкові мотиви як своєрідний підтекст, що дозволяє надати епічної масштабності образам героїв, вивести їх за межі вузьконаціональних рамок»,— відзначав літературознавець В. Столбов.
Справді, фантастичний дощ, що безперервно йшов у Макондо протягом чотирьох років, дощ із жовтих квітів, чарівні речі цигана-ворожбита Мелькіадеса, який знає все на світі і, певною мірою, є одним із основних героїв роману, бо від нього ширяться події в Макондо; з розшифруванням книги — історії Макондо, написаної ним, закінчується саме селище Макондо,— ці й подібні образи справді надають роману Ґарсія Маркеса широкої масштабності, епічного характеру.
V.Закріплення знань, умінь і навичок.
Розв’язання проблемного питання
·         ŠŠ Ґ. Маркес говорив: «Я вважаю себе професіональним оптимістом, я завжди дуже сподівався і сподіваюсь на молодь… і вірю,  що світ майбутнього буде кращим, ніж наш світ». Виходячи зі змісту роману, його закінчення, які ми, читачі, маємо підстави думати, що це саме так? (Це твір-пересторога, твір-притча. У людства є шанс на порятунок. Розум, здоровий глузд укажуть йому шлях спасіння; зрозуміти це допоможе твір Ґарсія Маркеса).
VІ Рефлексія.
Продовжте речення:
 Цінність роману Ґарсія Маркеса "Сто років самотності” особисто для мене в тому…
 VІІ Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VIІІ Домашнє завдання.
Розповідати про тематику, проблематику твору. Характеризувати стиль та образи.


Немає коментарів:

Дописати коментар