06.03.2017р. Урок №49, 11
клас 2 год.
Тема. Проблематика твору Г.Гарсія Маркеса «Сто років
самотності». Органічне поєднання буденного й фантастичного в романі як
характерні риси «магічного реалізму».
Мета: Допомогти учням
усвідомити ідейно-художні особливості твору та «магічного реалізму» як
літературного напряму; розвивати навички аналізу літературного твору
великого обсягу, уміння виділяти істотні ознаки, визначати їхню роль у творі,
висловлювати й аргументувати свою думку; розширювати кругозір учнів; виховувати
інтерес до літератури, гуманізм, активну громадську позицію, почуття своєї
причетності до історії та майбутнього.
Тип уроку:
комбінований урок.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, таблиці.
Хід
уроку
І Мотиваційний етап.
1.Забезпечення емоційної
готовності учнів до уроку.
ІІ Актуалізація суб’єктивного досвіду й
опорних знань.
Бесіда за питаннями:
1. Розповісти про життя і творчість Ґ. Ґарсія Маркеса.
2. Пояснити термін «магічний реалізм».
ІІІ Оголошення теми та завдань
уроку.
Знати: ідейно-художні особливості твору;
Вміти: виділяти ключові епізоди, характерних деталей, рис
«магічного реалізму».
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального
матеріалу.
Заповнення
анкети твору «Сто років самотності»
Назва
|
«Сто років самотності»
|
Автор
|
Ґабріель Ґарсія Маркес
|
Рік видання
|
1967
|
Жанр
|
Роман-міф, роман-притча, сімейна хроніка,
інтелекту-
альний роман
|
Нагороди
|
Нобелівська премія
|
Тематика
|
Історія шести поколінь роду Буендіа (в
алегоричному
сенсі — історія розвитку свідомості людства від
жадіб-
ного пізнання світу до перенасичення ним і
відчуження
від нього)
|
Час і місце дії
|
Час — від середини ХІХ до середини ХХ ст. Жодних
дат у творі немає, як і назви країни. Дія
відбувається
ніби поза часом і простором
|
Проблематика
|
Самотність, відповідальність за свій вибір,
роз’єднаність і солідарність, історична пам’ять,
батьки й діти, кохання, сім’я
|
Герої
|
Хосе Аркадіо й Урсула Буендіа, їх нащадки Хосе
Аркадіо-молодший, Ауреліано (полковник Буендіа),
Амаранта; Хосе Аркадіо (Аркадіо), Ауреліано
Другий,
Хосе Аркадіо Другий, Ремедіос Прекрасна; Меме,
Хосе
Аркадіо; Амаранта Урсула, Ауреліано Бабілонья та
ін.
|
1.
Робота над ідейно-художніми особливостями роману (у групах)
І група. Знайдіть в
романі риси реального, буденного.
Підтвердьте свої думки
цитатами з твору.
ІІ група. Знайдіть у
романі риси фантастичного, «магічного».
Прокоментуйте й
підтвердьте свої думки цитатами з твору.
Матеріали для роботи
груп
Реальне
|
Фантастичне
|
Мандри циган; бродячі циркові
трупи; родинне життя Буендіа;
громадянські війни, швидке
поширення прогресу, техніч-
них новинок;
природа Латинської Амери-
ки; діяльність «бананових»
та інших компаній, «бананові
лихоманки» та ін.;
боротьба за виживання серед
дикої природи та ін.
|
Старий циган, що зашифрував історію
роду Буендіа й повернувся в їхній дім
навіть після смерті, бо йому, «мабуть,
там самотньо»;
вік героїв — до 150 років (Урсула, Пілар);
привиди в будинку;
вознесіння Ремедіос Прекрасної;
струмок крові, що тече від убитого сина
до матері;
кількість їжі, гостей та інші перебіль-
шені можливості людей, їхні пригоди
|
2.
Слово вчителя
— У романі «Сто років
самотності» розповідається історія шести поколінь роду Буендіа, від початку до
кінця, від кохання його засновників Урсули й Хосе Аркадіо Буендіа до виродження
роду: народження дитини з поросячим хвостом. Це символ деградації людства через
утрату ним спільності. Замкненість роду, відірваність від реального часу
призводять до його самотності, а далі — до вимирання.
Отже, одна з головних
проблем твору — це проблема самотності. Доведіть це на прикладі образів твору.
Хоча герої живуть у
сім’ї, але кожен із них самотній. Наприклад, полковника Буендіа ще в дитинстві
лікар визнав схильним до самотності, він нікому не довіряє, усіх підозрює,
навіть відмежовується від людей. Закінчує своє життя засновник роду Хосе
Аркадіо також самотньо: прив’язаним у дворі до каштана. Його вважають
божевільним.
Самотньою пішла в інший
світ і мудра Урсула, вона так і не довірила нікому таємницю місцезнаходження
скарбу.
Хосе Аркадіо Буендіа
говорить про Пруденсіо Агіляра: «Певно, йому дуже важко. Мабуть, він страшенно
самотній». Про Мелькіадеса: «Він справді побував на тому світі, але не витримав
самотності й повернувся назад». Про Амаранту: «Вона сподівалась мати його за
сина, який розділив із нею самотність і пом’якшив страждання…»
Про Хосе Аркадіо
Другого і Ауреліано Другого: «…єдине, що збереглось у близнюків спільне, був
самотній вигляд, властивий усій сім’ї». Про Ребеку: «Надто багато років вона
страждала і бідувала, завойовуючи собі привілеї самотності». Про Маурісіо: «Він
помер старим, у
цілковитій самотності».
Самотність у Маркеса —
це психологічний стан людини, її внутрішнє захворювання. Воно із середини
підточує її фізичні та моральні сили і, урешті-решт, зводить у могилу. Це добре
проявляється у другому поколінні сім’ї Буендіа. Вони всі замкнені в собі,
відірвані від реального часу і саме це призводить їх спочатку до самотності, а
потім — до вимирання. Автор неначе хоче сказати, що людина, сім’я, рід, якщо
вони самотні, бездуховні, то приречені на самознищення.
3.
Виконання завдання пошуково-дослідницького характеру
У ч и т е л ь. Якось
Ґарсія Маркес сказав: «Я мав прожити двадцять років і написати чотири
учнівських книжки, аби збагнути, що вихід у самому корені проблеми: слід
розповідати так, як розповідали мої дідусь і бабуся, тоном, який природно
припускає все надзвичайне, ніби вони знали, що в літературі немає нічого
переконливішого, ніж твоє власне переконання».
Звідси й витоки
«магічного реалізму» письменника.
Знайдіть у тексті
підтвердження наявності у творі Маркеса таких ознак «магічного реалізму»:
·
звернення до народного міфологізму;
·
широке змалювання національних традицій;
·
переплетення чарівного та побутового, реального;
·
поєднання історії та сучасності.
Матеріали до теми
Першоджерелом
міфологічного й фантастичного начал у Ґарсія Маркеса є народна культура
прикарибської зони Колумбії, де змішалися європейські, індійські й африканські
традиції у своєму варіанті побутового народного католицизму. У романі «Сто
років самотності» вільно обертається безліч міфообразів і міфосюжетів, що
становлять найглибинніший шар образно-символічної структури роману.
Передусім, це ідея й
образ земля обітованої — земного раю, у якому живуть спочатку безгріховні, як
Адам і Єва, першопредки, — раю до пізнання і падіння, саме через це тут ніхто
ще ніколи не вмирав. Далі відбувається перше вбивство (сюжет Каїн — Авель) — це
гріхопадіння. Типові для міфології шлюб засновників роду — двоюрідних брата і
сестри Хосе Аркадіо й Урсули, першопредків, що жили як брат і сестра, потім —
переселення й пошуки нового місця, щоб закласти родовий будинок (мотив вигнання
Адама і Єви, які пізнали заборонений плід, і покарання Каїна).
Типовим є міфомотив
віщого сну із вказівкою місця закладання будинку, як і мотив «нерозчутих
слів»,— Хосе Аркадіо чує якусь назву, що неясно звучить: йому вчувається «Макондо»,
так він і називає селище.
Ґарсія Маркес не
використовує легенди чи перекази. Але кінцівка роману нагадує уявлення ацтеків
про історію всесвіту. «Відповідно до космогонічних міфів ацтеків, в історії
всесвіту, створеного богом-творцем Тлока-Науаке, змінюють один одного світові
періоди, або цикли; їх було вже чотири; кожен із циклів закінчується
катастрофою — світова пожежа, буря, голод (послідовність їх за різними
джерелами різна). Сучасний період теж повинен закінчитися загибеллю світу».
Використовуючи різні
джерела й поєднуючи їх у своєрідному річищі колумбійської дійсності,
трансформованої в народній уяві, Ґарсія Маркес зумів торкнутися окремих
архетипів народної свідомості. «Письменник використовує міфологічні й казкові
мотиви як своєрідний підтекст, що дозволяє надати епічної масштабності образам
героїв, вивести їх за межі вузьконаціональних рамок»,— відзначав
літературознавець В. Столбов.
Справді, фантастичний
дощ, що безперервно йшов у Макондо протягом чотирьох років, дощ із жовтих
квітів, чарівні речі цигана-ворожбита Мелькіадеса, який знає все на світі і,
певною мірою, є одним із основних героїв роману, бо від нього ширяться події в
Макондо; з розшифруванням книги — історії Макондо, написаної ним, закінчується
саме селище Макондо,— ці й подібні образи справді надають роману Ґарсія Маркеса
широкої масштабності, епічного характеру.
V.Закріплення знань, умінь і навичок.
Розв’язання проблемного питання
·
Ґ. Маркес говорив: «Я вважаю себе професіональним оптимістом, я завжди дуже
сподівався і сподіваюсь на молодь… і вірю, що світ майбутнього буде
кращим, ніж наш світ». Виходячи зі змісту роману, його закінчення, які ми,
читачі, маємо підстави думати, що це саме так? (Це твір-пересторога,
твір-притча. У людства є шанс на порятунок. Розум, здоровий глузд укажуть йому
шлях спасіння; зрозуміти це допоможе твір Ґарсія Маркеса).
VІ
Рефлексія.
Продовжте речення:
Цінність роману Ґарсія Маркеса "Сто років
самотності” особисто для мене в тому…
VІІ Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів.
-
Що нового ви
дізнались на сьогоднішньому уроці?
-
Що вас вразило?
Здивувало?
-
Про що б ви ще
хотіли дізнатись?
VIІІ Домашнє завдання.
Розповідати про тематику, проблематику твору.
Характеризувати стиль та образи.
Немає коментарів:
Дописати коментар