15.03.2017 Урок №52,
11 клас, 2 год.
Тема. Постмодернізм - одне з найяскравіших літературних явищ
другої половини ХХ ст., його теоретичні засади й художня (літературна)
практика. Соціоісторичні, культурно-філософські та естетичні чинники розвитку
постмодернізму в художній літературі. Основоположні принципи постмодерністської
поетики.
Мета: Ознайомити учнів з характерними рисами постмодернізму як
одного з найяскравіших явищ літератури другої половини ХХ ст.; розвивати
навички самостійного пошуку інформації, відбору її та систематизації;
сприйняття навчального матеріалу на слух, висловлення своєї думки про підняті
проблеми; виховувати прагнення до пізнання, розширення свого кругозору,
любов до літератури, естетичні смаки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портретна галерея письменників-модерністів,
виставка їхніх творів, творів інших видів мистецтва у стилі постмодернізму;
словники літературознавчих термінів, таблиця.
Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Знати: характері риси
постмодернізму як одного з найяскравіших явищ літератури другої половини ХХ ст..
Вміти: відрізняти постмодернізм від
інших явищ літератури другої половини ХХ ст..
ІІІ Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Історія людства
позначена послідовною зміною культурних епох. Остання з них дістала назву доби
постмодерну. У максимально широкому контексті під постмодернізмом розуміють
«глобальній стан цивілізації останніх десятиліть, усю суму культурних настроїв
і філософських тенденцій» (О. Вайнштейн), що пов’язані з відчуттям завершеності
цілого етапу культур історичного розвитку, вичерпаності «сучасності»… Віяння,
які породили постмодерн, віддзеркалили зміни в житті людства, розчарованого
результатом реалізації світових ідей, що панували у ХХ ст., і проектів
«законодавчого розуму», який підійшов до межі самознищення й шукав шляхи
співіснування таких відмінних одне від одного, занурених у власні інтереси рас,
народів, націй, державно-політичних і релігійних систем, не кажучи вже про
окремих людей. Аби вижити, суспільства сьогодні «змушені виробити й засвоїти
менталітет, який є адекватним інструментальній могутності й передбачає надзвичайно
високу міру терплячості, готовності до самокритики й компромісів» (А.
Назаретян). Весь багатовіковий досвід зазнав переосмислення, послугував базою
для виявлення цінностей, що з’єднають людство й не будуть прив’язані до
будь-якої однієї ідеології, релігії, філософії.
Постмодерн — це «феномен,
що передбачає діалог на основі взаємної інформації, відкритість, орієнтацію на
розмаїття духовного життя людства» (Н. Маньковська).
Ось які глобальні
проблеми нового в другій половині ХХ ст. мистецького явища ми будемо
з’ясовувати на сьогоднішньому уроці.
Евристична бесіда
·
Який «рецепт» порятунку людства від
самознищення пропонує Ґ. Маркес?
·
Яка з тем, проблем твору «Сто років
самотності» близька особисто вам, чому?
·
Чи є для людини, на ваш погляд, речі,
страшніші за самотність?
1. Робота учнів зі
словником літературознавчих термінів
Постмодернізм —
світоглядно-мистецький напрям, що в останні десятилітті ХХ ст. прийшов на зміну
модернізму.
Цей напрям — продукт
постіндустріальної епохи, епохи розпаду цілісного погляду на світ, руйнування
систем — світоглядно-філософських, економічних, політичних.
2. Лекція вчителя
— Уперше термін
«постмодернізм» згадується в роботі німецького філософа Рудольфа Панвіца «Криза
європейської культури» (1914), але поширився він лише наприкінці 1960-х років
спершу для означення стильових тенденцій в архітектурі, спрямованих проти
безликої стандартизації, а невдовзі — у літературі, малярстві та музиці.
Як філософська
категорія термін «постмодернізм» отримав розповсюдження завдяки філософам Ж.
Дерріда, Ж. Батаю, М. Фуко й особливо книзі французького філософа Ж.-Ф. Ліотара
«Стан Постмодерну» (1979).
Постмодерністи,
завдяки гіркому історичному досвіду, визнали марносилі спроби поліпшити світ,
утратили ідеологічні ілюзії, уважаючи, що людина позбавлена змоги не лише
змінити світ, а й осягнути, систематизувати його, що подія завжди випереджає
теорію. Прогрес визнається ними лише ілюзією, з’являється відчуття вичерпності
історії, естетики, мистецтва. Реальним уважається варіювання та співіснування
усіх (і найдавніших, і новітніх) форм буття.
Принципи
повторюваності та сумісності перетворюються на стиль художнього мислення з
притаманними йому ознаками еклектики, тяжінням до стилізації, цитуванням,
переінакшенням, ремінісценціям, алюзіями. Митець має справу не з «чистим»
матеріалом, а з культурно освоєним, адже існування мистецтва в попередніх
класичних формах неможливе в постіндустріальному суспільстві з його необмеженим
потенціалом серійного відтворення й тиражування.
Енциклопедія
літературних напрямків і течій подає такий список ознак постмодернізму:
· культ незалежної
особистості;
· потяг до архаїки,
міфу, колективного позасвідомого;
· прагнення поєднати,
взаємодоповнити істини (часом полярно протилежні) багатьох людей, націй, культур,
релігій, філософій;
· бачення
повсякденного реального життя як театру абсурду, апокаліптичного карнавалу;
· використання
підкреслено ігрового стилю, щоб акцентувати на ненормальності, несправжності,
протиприродності панівного в реальності способу життя;
· зумисне химерне
переплетення різних стилів оповіді (високий класицистичний і сентиментальний чи
грубо натуралістичний і казковий та ін.; у стиль художній нерідко вплітаються
стилі науковий, публіцистичний, діловий тощо);
· суміш багатьох
традиційних жанрових різновидів;
· сюжети творів — це
легко замасковані алюзії (натяки) на відомі сюжети літератури попередніх епох;
· запозичення,
перегуки спостерігаються не лише на сюжетно-композиційному, а й на образному,
мовному рівнях;
· присутність образу
оповідача;
· іронічність і
пародійність.
Розглянемо різні точки
зору на співвідношення модернізму й постмодернізму.
Американський
літературознавець Ігаб Хассан відзначає такі ознаки постмодерністської
літератури:
· невизначеність;
· фрагментарність;
· деканонізація;
· втрата «Я»,
· іронія;
· гібридизація;
· карнавальність;
· сконструйованість.
Порівняльна таблиця «модернізм-постмодернізм» за Брайніним-Пассеком
Модернізм
|
Постмодернізм
|
Скандальність
|
Конформізм
|
Антиміщанський пафос
|
Відсутність пафосу
|
Емоційне заперечення
попереднього
|
Ділове заперечення
попереднього
|
Первинність як
позиція
|
Вторинність як
позиція
|
Оціночне в
самоназві: «Ми — нове»
|
Безоціночне в
самоназві: «Ми — все»
|
Декларована
елітарність
|
Недекларована
демократичність
|
Переважання ідеального
над матеріальним
|
Комерційний успіх
|
Віра у високе
мистецтво
|
Антиутопічність
|
Фактична культурна
спадкоємність
|
Відмова від
попередньої культурної парадигми
|
Виразність кордону
«мистецтво — немистецтво»
|
Усе може називатися
мистецтвом
|
Серед перших виразно
постмодерністських творів — романи У. Еко «Ім’я троянди» (1980), П. Зюскінда
«Запахи» (1985), Д. Апдайка «Версія Роджерса» (1985), Т. Пінчона «Веселка
гравітації» (1973).
3. Складання
опорно-логічного конспекту «Ознаки постмодернізму»
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
Прокоментуйте!
Прочитайте висловлювання літературознавців про
постмодернізм, прокоментуйте їх. Яке з них вам найбільш зрозуміле?
«…Постмодернізм — це
відповідь модернізму: якщо вже минуле неможливо знищити, бо його знищення веде
до німоти, його треба переосмислити: іронічно, без наївності…» (У. Еко).
«Якщо модернізм
вирізняється прагненням до абсолютної влади, то постмодернізм — це досвід
кінцевості, досвід, у якому знаходить відображення приреченість всіх завойовних
планів» (Ж. Дерріда).
«Модернізм і
постмодернізм не розділені ані залізною завісою, ані Китайською стіною, бо
історія — то є палімпсест, а культура відкрита минулому, теперішньому й
майбутньому часам. Я підозрюю, що в усіх нас є дещо від вікторіанства,
модернізму й постмодернізму водночас. І автор може протягом свого життя писати
і модерні, і постмодерні твори…» (І. Хассан).
«Постмодернізм — не
хронологічно фіксоване явище, а певний духовний стан… У цьому сенсі правомірним
є твердженням, що кожна доба має власний постмодернізм… Мабуть, кожна доба
підводить нас до порога кризи, яка описана Ніцше в «Несвоєчасних роздумах”, де
йдеться про вади історизму… Якщо «постмодернізм” означає саме це, зрозуміло,
чому «постмодерністами” можна вважати Стерна, і Р абле, і, безумовно, Борхеса…»
(У. Еко).
«Одне слово, земна
куля переживає постмодерністський спад, напевне, найзначніший і найдоленосніший
упродовж усієї історії людства. Принаймні — найпомітніший. Він, як заведено,
плутає карти, але відкриває очі. Тому тільки сьогодні стає можливим — як це не
парадоксально — краще визначити деякі загальні закономірності земного буття й
уявити собі його саме у вигляді вічної зміни модерністських «злетів” і
постмодерністських «спадів”» (Д. Затонський).
«Постмодернізм багато
чим зобов’язаний своїм виникненням розвитку новітніх засобів масових
комунікацій — телебаченню, відеотехніці, інформатиці, комп’ютерній техніці.
Виникнувши насамперед як культура візуальна, постмодернізм в архітектурі,
живопису, кінематографі, рекламі зосередився не на відображенні, а на
модулюванні дійсності шляхом експериментування зі штучною реальністю —
відеокліпами, комп’ютерними іграми, диснеївськими атракціонами. Ці принципи
роботи з «іншою дійсністю, тими знаками культури, які покрили світ панциром
слів, поступово просоталися й в інші сфери, захопивши у свою орбіту літературу,
музику, балет» (Н. Маньковська).
«У сенсі соціальної
прагматики постмодернізм може усвідомлюватися як вираження нової ситуації, у
якій суспільство й культура намагаються виявити продуктивні зв’язки та
інновації, збереження й оновлення соціальних форм. Часи, коли домінувала
традиція, давно вже позаду. Проте й доба домінування інновації, тобто доба модернізму,
минає. Виникають нові мотиви відкриття інновації всередині традиції…» (Т.
Керімов).
«Постмодерністська
позиція нагадує мені чоловіка, закоханого в дуже освічену жінку. Він розуміє,
що не може сказати їй «кохаю тебе шалено», бо розуміє, що вона розуміє (а вона
розуміє, що він розуміє), що подібні фрази — прерогатива Ліала. Утім, вихід
існує. Він повинен сказати: «За висловом Ліала, кохаю тебе шалено». При цьому
він уникає удаваної простоти й прямо показує їй, що не має можливості говорити
просто: він у такий спосіб дає їй зрозуміти те, що кохає її, але його кохання
живе в добу втраченої простоти. Якщо жінка готова грати в ту саму гру, вона
зрозуміє, що освічення в коханні залишилося освіченням в коханні. Жодному із
співрозмовників простота не дається, обидва витримають натиск минулого, натиск
всього до них сказаного, від якого вже нікуди не дінешся, обоє свідомо й охоче
вступають у гру іронії… І все ж таки їм удалося ще раз поговорити про кохання…»
(У. Еко).
«Розглядаючи світ
тільки крізь призму його усвідомлення, тобто виключно як ідеологічний феномен
культури, навіть вужче — як феномен писемної культури, постструктуралісти
готові уподібнити самосвідомість особистості до певної суми текстів у тій масі
текстів різного ґатунку, яка, на їхню думку, і складає світ культури. Оскільки,
як не втомлюється повторювати Дерріда, «нічого не існує поза текстом”, то і
будь-який індивід у такому разі неминуче перебуває «всередині тексту”… Весь
світ зрештою сприймається як нескінченний, безмежний текст» (І. Ільїн).
«Скриптор, що прийшов
на зміну Автору, несе в собі не пристрасті, настрої, почуття або враження, а
тільки неосяжний словник, з якого він черпає своє писання, що не знає зупину;
життя лише наслідує книгу, а сама книга виткана зі знаків, сама наслідує щось
уже забуте, і так до нескінченності» (Р. Барт).
«Подібно до давньої
химери, постмодерн грізно гарчить на розтиражовані шаблони високого модернізму,
буцає ідею реалістичного мімезису і своїм отруйним хвостом злісно жалить
жанрові штампи розважального чтива та інших форм індустрії розваг» (І. Ільїн).
«Саме за нашої доби
розпочинається осягнення світу, у якому всі цінності, всі абсолюти
перетворюються на міфічних істот…» (Дж. Ваттімо).
V Рефлексія.
Прийом «Продовжте речення»
- До
появи постмодернізму, на мій погляд, привели…
VI Підсумок
уроку. Оцінювання.
-
Що нового ви
дізнались на сьогоднішньому уроці?
-
Що вас вразило?
Здивувало?
-
Про що б ви ще
хотіли дізнатись?
VIІ Домашнє завдання.
Розповідати про
соціоісторичні, культурно-філософські та естетичні чинники розвитку
постмодернізму в художній літературі.
Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про
представників постмодерністської прози: У. Еко, Дж. Фаулза, Дж. Барта, Дж.
Хеллера, І. Кальвіно, К. Рансмайра, М. Кундера.
Немає коментарів:
Дописати коментар