Архів блогу

неділю, 12 березня 2017 р.

Г. Лонгфелло «Пісня про Гайавату». Образ Гайавати. Ідеї миру, національного єднання, служіння народові.

13.03.2017р.                                   Урок № 50, 6 клас 2 год.
Тема. Г. Лонгфелло «Пісня про Гайавату». Образ Гайавати. Ідеї миру, національного єднання, служіння народові.
Мета: Розкрити особливості образу Гайавати як національного індіанського героя; розвивати навички ідейно-художнього аналізу, характеристики героя, поняття про фольклор і поему, навички виразного читання; виховувати розуміння значення миру, єдності народу для щасливого життя.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Хід уроку
І Мотиваційний етап.
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
   ІІ Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.
Бесіда за питаннями:
1. Що вам стало відомо про американського поета Г. Лонгфелло?
2. Назвіть твори поета, які ви запам'ятали.
3. Що можна сказати про ідейні переконання Г. Лонгфелло?
4. Який твір приніс поету популярність?
5. Який твір Г. Лонгфелло називають «індіанською Іліадою»? (Поему «Пісня про Гайавату».)
6. Як ставляться до творчої спадщини поета в сучасній Америці та Англії?
  ІІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Знати: особливості образу Гайавати як національного індіанського героя.
Вміти: виразно читати поему.
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Після заселення Північноамериканського континенту європейськими народами становище корінного населення стало складним, поступово представники білої раси витісняли індіанців на окраїнні землі. Напевно, ви бачили фільми про боротьбу індіанців за свою свободу? Про це можна прочитати й у романах Фенімора Купера. (Слайди 6-8.)
Лонгфелло звернувся до героїчних міфів і легенд, що існували в усних переказах, а також  використав записи відомого етнографа Скулкрафта, який багато років прожив серед оджибуеїв. Зразком поетичної форми для Лонгфелло став скандинавський епос «Калевала», яким він захопився під час подорожі Європою.
-         Поет обрав для свого переказу популярну в романтиків форму поеми. Як ви вважаєте, чому?
Поема  це ліричний, епічний або ліро-епічний твір з ліричним або оповідним сюжетом, у якому зображені значні події й яскраві характери. (Слайд 9.)
Для Лонгфелло було важливим показати славну історію й багату культуру індіанських народів, бажання відтворити вже майже зниклий світ американської старовини, тому він обрав велику поетичну форму. Намагаючись передати дух давньої індіанської культури, Лонгфелло не використовував риму.
 «Пісня про Гайавату» стала популярною в усьому світі, була перекладена багатьма мовами, включаючи російську й українську. Першим здійснив її переклад Панас Мирний, він використовував російський переклад Івана Буніна. А 1912 року свій переклад у «Літературно-науковому віснику» видав О. Олесь.  
-         Уважний читач завжди знайомиться з автором перекладу. А в чиєму перекладі прочитали твір Лонгфелло ви? (Переклад Олександра Олеся.)
-         Чому ж головним героєм поеми став Гайавата?
4.     Повідомлення пошукової групи літературознавців про головного героя поеми. (Слайди 10-11.)
5.     Бесіда.
-         Хто був батьками Гайавати?
-         Чому герой відправився на битву з власним батьком?
-         Які подвиги здійснив за життя Гайавата?
-         З якими героями світової міфології його можна порівняти?
-         Чим, на вашу думку, Гайавата відрізняється від них?
6.     Складання порівняльної характеристики.
Гайавата
Геракл
Син властителя Західного Вітру, онука нічних світил
Вождь племені
Сміливий
Мужній
Турботливий
Мудрий
Справедливий
Працелюбний
Миролюбний
Син бога Зевса й смертної жінки Алкмени
Герой і воїн
Могутній
Мужній
Безстрашний
Дотепний


7.     Продовження бесіди (ідейно-художній аналіз прочитаного уривку).
-         Про що розповідається в розділі «Люлька згоди»?
-         Якою показана природа Північної Америки? (Слайд 12.)
-         Яким у розділі показано Гітчі Маніто? Знайдіть слова, якими автор характеризує Володаря Життя. (Слайд 13.)
-         Чому Лонгфелло називає його могутнім?
-         Для чого Гітчі Маніто покликав до себе всі індіанські племена?
-         Якими зображені народи, що зібралися на заклик Володаря Життя? (Знайдіть їх описи в тексті й прокоментуйте.)
-         Якими кольорами розфарбовані їх тіла? Що, на вашу думку, символізують ці кольори? Як ви вважаєте, чому ілюстратор книги використав саме такі кольори для своїх малюнків? (Слайд 14.)
-         Який заповіт предків несли індіанці в своїх серцях? (Заповіт помсти.)
-         З якими словами Володар Життя звернувся до своїх народів?
-         Прочитайте виразно його промову. З якими почуттями її необхідно читати? Доведіть.
-         Для чого Володар Життя зробив люльку? Чому Лонгфелло називає її Люлькою Згоди?
-         Як індіанські народи поставилися до заклику Гітчі Маніто?
-         Як змінилася вода в річці після того, як індіанці змили в ній свої фарби? Що означає ця зміна?
-         Якою є головна думка розділу «Люлька згоди»? В якому значенні сьогодні вживають фразеологізм «запалити люльку згоди»?
ІV. Продуктивно-творчий етап.
1.      Самостійна робота учнів (рішення кросворду).
Тож давайте перевіримо, наскільки уважно ви читали твір.
Зауваження: під час заповнення кросворду слова-відповіді необхідно записати в називному відмінку!
1)    Гайавата – це ….. племені оджибуеїв.           (вождь)
2)    Гітчі-Маніто зробив цибух для люльки з …. (очерет)
3)    Індіанці прикрашали себе перед боєм …. (фарба)
4)    Човен індіанців, на якому Гайавата відплив у Царство вічного життя …. (пірога)
5)    Гітчі-Маніто дав людям …. (життя)
6)    Наречена Гайавати ….              (Міннегага)
7)    Матір Гайавти звали ….    (Венона)
8)    Якого кольору стала ріка після того, як народи змили з себе фарбу бою?   (червона)
9)    Гітчі-Маніто закликав народи стати ….     (брати)
2.      Узагальнююча бесіда.
- Яке слово стало ключовим у кросворді?  (Ворожнеча.)
- Чому Лонгфелло виступає в своєму творі проти людської ворожнечі?
- Чому поет звернувся в поемі до індіанського фольклору?
- Чому поема Лонгфелло стала популярною в усьому світі? Чи можна вважати її сучасним твором?
3.  Про що ж поет розповів у «Пісні про Гайавату»? Допишіть слова, яких не вистачало в темі уроку.
4.  Асоціативна вправа: яким ми побачили в поемі Лонгфелло світ північноамериканських індіанців?
У поемі Лонгфелло ми побачили світ північноамериканських індіанців.  Він …  (вразив мене…, найбільше мене здивувало…, мене захопило…, мені здається, що…)
5.     Хвилинка перекладача.
Ми вже називали сьогодні ім’я людини, що переклала українською мовою поему Лонгфелло. Порівняйте переклад Олекса
VІ Рефлексія.
Продовжте речення:
-         Я вважаю, що ця поема актуальна в наш час тим, що…
 VІІ Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VIІІ Домашнє завдання.
Підготувати повідомлення про життя і творчість Дж. Родарі.


Немає коментарів:

Дописати коментар