12.09. 11 клас (1 год
) урок №2
Тема: Розвиток мовлення №1. Складання тез за темою «Авангардизм 1910-20-их років і
здійснювана ним «революція в мистецтві» (за підручником, письмово).
Мета: ознайомити
зв’язне писемне
мовлення учнів; розвивати навички визначати головне й деталі,
висловлювати власні думки, аналізуючи твори, обґрунтовувати власні твердження; виховувати
найкращі людські якості.
Тип уроку: розвиток мовлення
Обладнання: підручник Ю.І. Ковбасенко, зміст тексту тез
Хід уроку
І Вступна частина.
1. Створення емоційної готовності учнів до уроку
ІІ Оголошення теми уроку та завдань.
Розвиток мовлення №1. Складання тез за темою «Авангардизм 1910-20-их років і
здійснювана ним «революція в мистецтві» (за підручником, письмово).
1. Правильність написання тез.
2. Орієнтовний обсяг тез.
ІІІ Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Авангардизм (фр. avant-gardisme - перед і варта) -
загальна назва художніх напрямків 20 століття, для яких характерні пошук нових,
невідомих, часто штучних форм і засобів художнього відображення, чи недооцінка
повне заперечення традицій і абсолютизація новаторства. Породжений духовною атмосферою
20 століття з його грандіозними катаклізмами, ілюструє не тільки протиріччя між
різними системами і техніками композиції, але і боротьбу світоглядних позицій.
Одні теоретики і практики авангардизму декларують створення елітарного
мистецтва, далекого соціальним задачам, інші, навпаки, шукають принципово нові
виразні засоби для передачі настроїв соціального протесту, революційного
змісту. Виділився головним чином не в закінчених формах, а в тенденціях до
витиснення традиційних тим, сюжетів і принципів композиції, гіпертрофії
умовності, сильної (звуковий, колірний, пластичної й інший) експресивності.
Характеризується також руйнуванням об'єктивно обумовлених границь між видами і
жанрами (проникнення поезії і музики в проперенесення принципів музичної композиції
на літературу й образотворче мистецтво).
Суперечлива природа авангардизму позначилася в тяжінні одних його напрямків
до формалізму (перемога словесної образності і символіки над змістом у поезії і
прозі, акцентация колориту, композиційної структури і безсюжетність у живописі,
атональность і какофонія в музиці), а інших, навпаки, - до заперечення
эстетической суті мистецтва й утилітаризму (злиття мистецтва з виробництвом,
побутом і політичною публіцистикою). У своїх крайніх формах стуляється з декадентством,
модернізмом, абстрактним мистецтвом. Талановиті представники авангардизму нач.
20 століття (футуризму, імажинізму, конструктивізму й ін.), що послідовно
дотримували прогресивного світогляду, змогли перебороти вузькі рамки цих
напрямків і збагатили культуру новими художніми цінностями.
У межах епохи неоромантизму розвивається естетична і літературно-художня
течія — символізм. Визнаним лідером символізму був відомий французький поет
кінця XIX ст. Малларме. Для символізму головним було непізнане в навколишньому
світі й людській душі, яке можна було виразити лише туманними символами,
подібних яким не існує в природі. Об'єкт зображення — світ таємниць й мрій. У
їхній творчості дивовижно поєднувалося реальне й таємниче, міфологічне й
містичне.
зу і "прозаїзація" поезії, Ірраціональні засади символізму
особливо помітні в поезії, живописі, театральному мистецтві. Корифеєм
символізму вважається видатний німецький композитор Р. Вагнер, який у своїх
«музичних драмах» поєднав музику, поезію, живопис, архітектуру, танок і
режисуру. Лідером німецьких символістів був відомий поет С. Георге. У Франції
послідовником Малларме став поет П. Фор, який у 1890 р. заснував у Парижі
Художній театр і в різноманітних виставах — від п’єс-феєрій до літературних
композицій — втілював естетичні принципи символізму. В Росії цю течію
представляли поети О. Блок, В. Брюсов, А. Бєлий, композитор А. Скрябін.
В Англії символісти групувалися навколо журналу «Жовта
книга». Послідовним символістом в англійському мистецтві був видатний режисер
Г. Крег, постановник відомої опери «Дідона і Еней». Близьким до символізму був
і письменник О. Уальд.
Стиль модерн у мистецтві
На межі століть склався новий стиль модерн — новий,
сучасний, який знайшов своє вираження в усіх видах мистецтва.
Стиль модерн прийшов на зміну занепадаючому в останній
третині XIX ст. імпресіонізму — течії в образотворче мистецтві, яка намагалася
узагальнити, синтезувати сприйняття об'єкта через розкладання фарб на окремі
елементи. Уже в творчості французького художника П. Сезана помітний відхід від
імпресіоністського бачення природи і простору. Крім оживлення кольору і світла
в зображенні, Сезан ніби «розсуває простір, переносячи в нього глядача. Крім
Сезана, до художників-постімпресіоністів належать також В. ван Гог, П. Гоген.
П. Гогена вважають лідером неопримітивістів, оскільки
він у пошуках нового художнього синтезу, повернення людини до гармонійного
злиття з природою вважав за необхідне доторкнутися до стародавніх архаїчних
культур Сходу. В цьому синтезі Гоген відкидав непотрібні деталі, спрощував
модель для більшої виразності. Спрощення включало деяку деформацію, порушення
пропорцій, що визначалося художніми завданнями і повинно було розкрити
внутрішній зміст зображеного, його сутність.
Постімпресіонізм започаткував нові художні течії, для
як головним стала відмова від простого відтворення видимої поверхні реальних
об'єктів і бажання проникнути в суть явищ, виразити внутрішній світ, характер
людини. Нове мистецтво було названо авангардизмом. В ньому виділялися абстракціонізм
і експресіонізм.
Різновидом абстракціонізму був кубізм. Засновниками
його вважають іспанського художника П. Пікассо. який з 1900 року працював у
Парижі, і французького художника Ж. Брака.
Кубісти відмовилися від властивих
імпресіоністам форм передачі кольору й світла і намагалися створити нові форми
багатовимірної перспективи, розкладаючи об'єкт на геометричні форми (кола,
Авангардизм зробив
переворот у світовому мистецтві і в культурі в цілому. Головне питання естетики - відношення мистецтва і дійсності - було
вирішено в мистецтві авангарду зовсім інакше, ніж в мистецтві попередніх епох.
Один з теоретиків футуризму [1] Микола Чужий так сформулював це фундаментальне
відмінність: "Мистецтво, як
метод пізнання життя (звідси - пасивна споглядальність), - ось найвище ...
утримання старої, буржуазної естетики.
Мистецтво, як метод будови життя (звідси - подолання матерії), - ось
гасло, під яким йде ... уявлення про науку мистецтва Таке розуміння мистецтва
виходить за межі традиційної естетики, це естетика особливого роду, так як
поняття "прекрасного" і "потворного" тут вперше не є
ключовими, не функціонують або функціонують не завжди. Завдання мистецтва мислиться в тому, щоб переструктурувати простір
культури, створити нові (або втілити в життя вже відомі) норми, цінності та
ідеали не тільки в сфері мистецтва, але і, ширше, у сфері особистої та
громадської життя, створити нову модель особистості, нової людини. Такого роду
устремління стали усвідомленою тенденцією не в перші роки існування російського
і німецького авангардизму (перша половина 1910-х років), а пізніше, в кінці
1910-х - початку 1920-х рр.., Хоча, наприклад, позитивна програма задуми
формувалася вже в 1913 р., а перші виступи дадаїзму відносяться до 1916 Тим не
менш, цю загальну спрямованість мистецтва авангардизму можна простежити від
часу його зародження до періоду занепаду. Для художників-авангардистів принцип
художнього моделювання, що лежить в основі будь-якого літературної творчості ,
важливий як вираз їх усвідомленого творчого ставлення до дійсності. Нова
культура, а значить, і новий світ повинні бути побудовані за тими ж законами,
за якими будуються їхні твори; сенс художнього твору - в тому, щоб показати, як
повинен будуватися і яким повинен бути новий світ. В одному зі своїх доповідей
Велимир Хлєбніков проголосив тезу "Світ як вірш ": це означає,
зокрема, що" самий світ заснований на тих же структурних принципах, що і
вірш ". Херварт Вальдо (Walden), видавав один з найбільш значних
експресіоністичних журналів, "Der Sturm", писав у 1913 р.: "Не
життя є мистецтво. Але мистецтво є життя ".
IV Домашнє завдання.
1. Прочитати твір Франца Кафки «Перевтілення».
Немає коментарів:
Дописати коментар