21.11. 6 клас урок № 22
Тема. Контрольний
класний твір. Ж. Верн «П’ятнадцятирічний капітан». Основні думки твору.
Мета: повторити, узагальнити вивчене з метою контролю та корекції; розвивати писемне
мовлення учнів, учити визначати головне й деталі, висловлювати власні думки,
аналізуючи художні твори, обґрунтовувати власні твердження; виховувати найкращі людські якості.
Тип уроку: контроль і корекція знань, умінь та навичок.
Обладнання: художні тексти.
Хід
уроку
І
Вступна частина.
1.
Створення
емоційної готовності учнів до уроку
ІІ
Оголошення теми уроку та завдань.
Контрольний класний твір. Ж. Верн «П’ятнадцятирічний
капітан». Основні думки
твору.
1.
Правильність
написання твору.
2.
Орієнтовний
обсяг твору.
ІІІ Сприйняття і
засвоєння учнями навчального матеріалу .
Коментар –інструктаж вчителя до
написання твору
Обирання тем
1.
«Мої
враження від роману «П’ятнадцятирічний капітан»».
2.
Ж. Верн «П’ятнадцятирічний капітан». Основні думки твору.
3.
Дік
Сенд – привабливий образ у романі Ж. Верна «П’ятнадцятирічний капітан».
Вчитель. Хочу
наголосити на деяких вимогах до написання твору:
1. Мовне оформлення – орфографічна і пунктуаційна
грамотність, лексичне багатство: оригінальність, наявність влучних і невеликих
за обсягом цитат.
2.
Вступ має бути оригінальним та інтригуючим.
3.
Викладати думки потрібно у певному порядку.
4.
Логіка мислення має розвиватися від конкретного до загального і навпаки.
5.
Глибоке розкриття теми.
6.
Власні думки слід аргументувати, для чого необхідно використовувати короткі та
чіткі цитати.
7.
До характеристик якісного твору належать: стислість, емоційність, наявність
логічного висновку.
8.
Дайте оцінку життєвих поглядів письменника.
9. Визначте, яка авторська позиція
перегукується з вашою.
Написання контрольного
твору. Ø
1.Самостійне складання учнями плану твору.
Ø
2.Написання роботи в чорновому варіанті. Ø
3.Редагування й переписування твору
начисто. Ø
4. Самостійна перевірка написаного. Ø
5.Здача робіт вчителю для перевірки.
Жуль Верн — один із моїх найулюбленіших письменників.
У творах французького класика науково-фантастичної та пригодницької літератури
мене приваблює не тільки захопливі пригоди головних героїв, а й їх уміння
протистояти життєвим негараздам. Особливо вразив мене герой на ім’я Дік Сенд,
якого всі поважно називали п’ятнадцятирічним капітаном.
Насправді, коли шхуна-бриг «Пілігрим» вирушила для
полювання на китів у південних морях, Діку Сенд виповнилося лише п’ятнадцять
років, проте він вже мав багатий життєвий досвід.
Цікаво, що колись і сам Жуль Верн мріяв про морські
подорожі. Відомий навіть такий факт: коли майбутньому письменнику виповнилося
дванадцять років, він, одягшись юнгою, пробрався на шхуну «Коралі», що мала
відпливати до Індії.
Хлопець вже уявляв неосяжні простори Атлантики,
невідомі острови, але раптом на кораблі з’явився батько й забрав маленького
мандрівника додому.
Можливо, коли письменник створював роман
«П’ятнадцятирічний капітан», він подумки повертався до тих давніх часів,
згадував свою невдалу спробу підкорити морські простори. А згадуючи, вигадав
свою так і нездійснену пригоду.
Вже на перших сторінках роману ми знайомимося із
головним героєм — п’ятнадцятирічним капітаном.
Хлопець був сиротою й виховувався у дитячому будинку.
Ніхто не знав його справжнього імені, адже Діком його назвали на честь
жалісливого перехожого, який знайшов на вулиці малюка. А прізвище Сенд, що
перекладається з англійської як «пісок», — на згадку про місце, де його
знайдено: «на ріжку піщаної коси Сенді-Гук, що утворює вхід до порту Нью-Йорк у
гирлі річки Гудзон».
На відміну від своїх однолітків Дік був дуже серйозним
і відповідальним. У його очах пломеніла рішучість. Він міг вже-ориймати
рішення і доводити свої задуми до кінця. Хлопець рано усвідомив своє становище,
тому вирішив попри все стати справжньою людиною. Дік Сенд навчався постійно і
не хотів зупинятися на досягнутому.
На думку письменника: «Хто з дитячих літ усвідомив, що
праця — це закон життя, хто змалу знає, що хліб заробляється тільки в поті
чола, той завжди готовий на великі справи і в свій день знайде і волю, і силу,
щоб їх здійснити». Ці ключові слова, які розкривають характер головного героя.
Дік Сенд — юнак відповідальний. Опинившись у скрутному
становищі, він здатен не тільки приймати рішення, а й досягати своєї мети.
Внаслідок нещасного випадку він стає капітаном великого судна. Він усвідомлює,
наскільки безпорадними є всі ті, хто залишився на палубі, — п’ятилітній Джек,
його мати місіс Уелдон, врятовані негри.
Хлопець взяв на себе велику відповідальність. Можливо,
не кожен дорослий досвідчений чоловік у подібних обставинах наважився б
зробити такий відповідальний крок.
На противагу герою письменник зображує злодія Негору,
корабельного кока, який, шукаючи власної вигоди, зробив усе, аби «Пілігрим»
загинув.
Розумний, кмітливий Дік врешті-решт викриває вбивцю і
рабо- торгівця, карає його справедливо за всі злочини. При цьому важко навіть уявити,
скільки сили, фізичної й духовної, знадобилося юнаку, щоб не впасти, не
зрадити, не розгубитися. Усі небезпечні пригоди довели, що Дік Сенд —
справжній герой, людина з великої літери. Він не плакав і не боявся, а
загартовував свій характер, захищаючи тих, хто не мав змоги дати відсіч
негіднику Негору.
Мені дуже б хотілося бути схожим на Діка Сенда. І я
думаю, це можливо навіть у нашому сучасному житті. Найголовніше — бути чесним,
відповідальним, працьовитим. Треба навчитися ставити перед собою мету і
досягати її, які б важкі випробовування не супроводжували тебе на цьому шляху.
ІV Домашнє завдання.
Повторити вивчений матеріал.
Немає коментарів:
Дописати коментар