10.10 Урок №6, 11
клас 1 год
Тема.
«Потік
свідомості» та аналіз психології людини в психологічному есе «Джáкомо Джойс».
Вплив Джойса на всесвітню літературу.
Мета:
Ознайомити учнів з модерністськими
принципами творчості письменника ; розвивати навички
сприйняття різних способів художньго мислення,уміння передавати свої враження
від них; виховувати інтерес до літератури, допитливість, культуру
мовлення.
Тип уроку:комбінований.
Обладнання: підручник Ю.І. Ковбасенко, портрет Джеймса Джойса, видання твору.
Хід
уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної
готовності учнів до уроку.
ІІ
Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1. Складіть хронологічну таблицю життя та творчості Дж.
Джойса.
2. Якою була дорога письменника до літературної слави.
3. Як взаємопов’язані його життєвий і творчий шлях? Де
письменник міг брати матеріал для своїх творів? Як це втілилося в його
психологічному есе «Джакомо Джойс»?
ІІІ Оголошення теми та завдань
уроку.
«Потік
свідомості» та аналіз психології людини в психологічному есе «Джáкомо Джойс».
Вплив Джойса на всесвітню літературу.
1.
Визначити характерні риси поетики творів Дж.
Джойса: «потоку всідомості», «пародійності», «іронічності»,
«інтертекстуальність».
IV
Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Оповідання Джеймса Джойса написані в
реалістичній манері, пройняті скепсисом, гіркою та сумною іронією. Вони засвідчили блискучу майстерність Джойca-стиліста, багатство відтінків його мови. У
них Джойс відтворює обтяжливу і нудну атмосферу обивательського існування.
Письменник міг і далі "працювати" в реалізмі, та свідомо обрав шлях
модернізму і... вдруге став класиком!
До таких творів Джойса належать психологічне есе "Джакомо Джойс" (1914), романи "Портрет художника замолоду" (1916), "Улісс" (1922) і "Поминки за Фіннеганом" (1939). Усі вони написані в манері "потоку свідомості". Це поняття запозичене літературознавством із психології й філософії, а сам термін - із книги вченого Вільяма Джемса "Наукові основи психології", де він порівняв свідомість людини із плином ріки, потоку. Думка змінює думку, вони переплітаються, вступають одна з одною у суперечку або, навпаки, доповнюють одна одну тощо.
У Джойса "потік свідомості" стає літературним методом, а увага до внутрішнього світу людини, її психології - його творчим кредо. Перший такий твір - це психологічне есе "Джакомо Джойс". Понад чверть століття минуло від смерті Джойса, коли відомий американський джойсознавець Річард Еллмаи перекупив цей шедевр у якогось колекціонера-європейця, котрий не захотів назвати своє ім'я. Сталося це 1968 року. Цей невеличкий твір цікавий передусім тому, що написаний на межі творчості Джойса-реаліста і Джойса-модерніста. А така "прикордонність" цікава вже сама по собі. До того ж, сам Джойс у зрілому віці, після невдалого твору "Поминки за Фіннеганом", якось зізнався, що хотів би ще написати таку ж елегантну річ, як "Джакомо". У цьому творі автор апробував багато композиційних елементів різного рівня, які знаходимо у його пізніших модернових творах. У "Джакомо" автор з непідробною і принадною самоіронією відтворив цікавий момент свого життя, коли він, зрілий мужчина, закохався у свою ученицю, молоду італійську єврейку Амалію Поппер, що брала в нього уроки англійської. Іронізуючи над великою різницею у віці, він жартома називає ліричного героя есе - Джакомо (натякаючи на ім'я знаменитого "серцеїда" Казанови). Але ж не можна забувати й того, що події розгортаються переважно в Італії, де англійському імені "Джеймс" є італійський відповідник - "Джакомо". А відтак Джойс у Італії - таки Джакомо... Цей дрібний епізод приватного життя письменника зробив твір визнаним шедевром всесвітньої літератури передусім тому, що написаний у творчій манері "потоку свідомості".
До таких творів Джойса належать психологічне есе "Джакомо Джойс" (1914), романи "Портрет художника замолоду" (1916), "Улісс" (1922) і "Поминки за Фіннеганом" (1939). Усі вони написані в манері "потоку свідомості". Це поняття запозичене літературознавством із психології й філософії, а сам термін - із книги вченого Вільяма Джемса "Наукові основи психології", де він порівняв свідомість людини із плином ріки, потоку. Думка змінює думку, вони переплітаються, вступають одна з одною у суперечку або, навпаки, доповнюють одна одну тощо.
У Джойса "потік свідомості" стає літературним методом, а увага до внутрішнього світу людини, її психології - його творчим кредо. Перший такий твір - це психологічне есе "Джакомо Джойс". Понад чверть століття минуло від смерті Джойса, коли відомий американський джойсознавець Річард Еллмаи перекупив цей шедевр у якогось колекціонера-європейця, котрий не захотів назвати своє ім'я. Сталося це 1968 року. Цей невеличкий твір цікавий передусім тому, що написаний на межі творчості Джойса-реаліста і Джойса-модерніста. А така "прикордонність" цікава вже сама по собі. До того ж, сам Джойс у зрілому віці, після невдалого твору "Поминки за Фіннеганом", якось зізнався, що хотів би ще написати таку ж елегантну річ, як "Джакомо". У цьому творі автор апробував багато композиційних елементів різного рівня, які знаходимо у його пізніших модернових творах. У "Джакомо" автор з непідробною і принадною самоіронією відтворив цікавий момент свого життя, коли він, зрілий мужчина, закохався у свою ученицю, молоду італійську єврейку Амалію Поппер, що брала в нього уроки англійської. Іронізуючи над великою різницею у віці, він жартома називає ліричного героя есе - Джакомо (натякаючи на ім'я знаменитого "серцеїда" Казанови). Але ж не можна забувати й того, що події розгортаються переважно в Італії, де англійському імені "Джеймс" є італійський відповідник - "Джакомо". А відтак Джойс у Італії - таки Джакомо... Цей дрібний епізод приватного життя письменника зробив твір визнаним шедевром всесвітньої літератури передусім тому, що написаний у творчій манері "потоку свідомості".
Робота зі словником
літературознавчих термінів
«Потік свідомості» - один з провідних прийомів літератури
модернізму. «Потік свідомості» в художній літературі є екстремальною
формою внутрішнього монологу, яка (часто за допомогою прийому монтажу) імітує
безпосередню передачу хаотичного процесу внутрішнього мовлення людини.
«Інтертекстуальність» - використання автором текстів, цитат із літературних творів різних епох і
народів, часто мовою оригіналу.
Пародійність, пародія - сатиричне, іронічне, наслідування кого або чого-небудь.
Іронічність, іронія - тонке, приховання, глузування; художній засіб, у якому
зовнішня форма вислову суперечить змісту.
Учитель. Зараз ми
будемо читати есе Дж. Джойса « Джакомо Джойс». Я будуставити вам запитання, а ви будете знаходити
відповідь на них у тексті та
згадуючи біографію письменника.
Завдання. Твір починається словами: « Хто?» Чому?
Про кого йдеться мова?
Хто?
Бліде обличчя в рамці важкого запашного хутра, її руки сором’язливі та нервові.
Вона носить пенсне. Так: коротка мова. Короткий смішок. Короткий покліп повік.
Образ
коханої дівчини. Автор виразно змальовує погляди, жести, які створюють картину
взаємин.
Завдання. Знайдіть у тексті цитати, які характеризують ліричну
героїню як «молоду шляхетну особу»; кокетливу жінку; напівдорослу-напівдитину;
закохану.
Ажурне
плетиво почерку, видовжене й гарне, позначене тихим презирством і смиренням:
молода шляхетна особа.
Образ
коханої дівчини подається автором через змалювання окремих деталей
Завдання.
Яка пора року описана і чому саме?
Високі
підбори глухо поцокують лункими кам'яними сходинками. Зимне повітря в замку,
кольчуги на стінах, масивні залізні шоломи над закрутами гвинтових баштових
сходів. Легко поцокують підбори, звук високий і глухий. Там хтось унизу - він
хотів би поговорити з вами, панно.
Зима.
Холодна пора року. Холод в замку. Холод у відносинах.
Завдання. Знайдіть у творі використані автором
прийоми іронії.
«Чорняве
курчатко налякане: зненацька уриває; короткі знічені скрики: воно плаче за
своєю мамцею, досвідченою квочкою.
Завдання. Приведіть приклади того, що у творі відсутні діалоги. З
якою метою автор це робить?
V Рефлексія
Продовіть речення: « Незвичайне враження справило на
мене...»
VІ підсумок уроку. Оцінювання.
-Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-Що вас вразило? Здивувало?
-Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VIІ Домашнє завдання
1.Підготуватись до розвитку мовлення.
Немає коментарів:
Дописати коментар