05.09 11 – А клас (2 год.) урок
№1
Тема. Основні тенденції розвитку драматургії кінця XIX — початку XX ст. «Нова
драматургія», її засадничі принципи. Творчі знахідки та здобутки
Г. Ібсена, А. Чехова, Б. Шоу.
Мета: Ознайомити з найважливішими здобутками драматургів того часу; розвивати
навички складання опорно-логічних конспектів за сприйнятою на слух інформацією,
виділяти головне, давати оцінку літературним явищам; виховувати любов до
мистецтва, естетичні смаки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрети
драматургів Г. Ібсена, Б. Шоу, А. Чехова.
Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення
емоційної готовності учнів до уроку.
2.Знайомство
з учнями, представлення учителя.
3.Ознайомлення
з будовою та змістом підручника для 11 класу.
4.Підпис
зошита.
ІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Основні тенденції розвитку драматургії кінця XIX — початку XX ст. «Нова
драматургія», її засадничі принципи. Творчі знахідки та здобутки Г. Ібсена, А. Чехова, Б. Шоу.
ІІІ Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Що таке драматичний театр для нас, сучасних людей?
Місце, де можна ознайомитися з драматургією, побачити цікаву виставу. Для людей
XIX ст. значення театру було набагато вагомішим і багатограннішим, особливо для
вищих та середніх класів. Це і клуб для спілкування, і виставка моди, нагород і
статків, і місце платонічних побачень, і традиція, і, урешті-решт, статус. Про
драматургів і їхні п’єси говорили, сперечалися, їх лаяли і хвалили; твори спонукали
до роздумів, захоплювали ідеями, вели до подвигів і навіть до злочинів.
Сьогодні ми розпочинаємо ознайомлення з європейською драматургією, яка
наприкінці XIX — початку XX ст. пережила своє оновлення, збагатилася новими творчими знахідками та
здобутками.
- Що таке
драматургічні твори, якими є їх особливості?
- Які
жанри драматургії ви знаєте?
- Назвіть
відомих вам драматургів, їх твори.
— У
драматургії остання третина XIX століття позначена пошуком нових форм
зображення дійсності засобами мистецтва. Цей процес приводить до появи «нової
драми».
Безумовно,
усі представники «нової драматургії» — а це Г. Ібсен, Б. Шоу, А. Чехов, М.
Метерлінк, Ю. А. Стріндберг, Г. Гауптман, Е. Золя, В. Винниченко та інші — йшли
власними шляхами, їхні театральні естетика й поетика дуже різнилися. Але
існувала ознака, яка об’єднувала: усі вони намагалися створити проблемний
театр, мова, стилістика якого максимально наближали його до сучасного читача.
• У чому ж
полягає різниця між «старою» драмою та «новою»?
Проаналізуємо
за допомогою порівняльної таблиці.
Об’єкт
порівняння
|
«Стара
драма»
|
«Нова
драма»
|
Трагедія
|
Життя
персонажа
|
Життя
особистості в суспільстві
|
Предмет
зображення
|
Людина в
незвичайних ситуаціях
|
Людина у
власноруч створеній ситуації
|
Центр
уваги
|
Зовнішнє
зіткнення окремих особистостей
|
Внутрішні,
глибинні протиріччя самої дійсності, зіткнення ідей
|
Драматичний
конфлікт
|
Вади й
чесноти людини
|
Ідеали
людини
|
Жанр
|
Трагедія,
комедія, драма
|
Синтетичний
— трагікомедія («драма ідей»)
|
Головний
герой
|
Узагальнений
тип людини
|
Людина
середнього класу, неординарна особистість
|
Решта
героїв
|
Головні та
другорядні, позитивні та негативні
|
Усі
важливі, характери неоднозначні
|
Автор
|
Відтворює
дійсність, повчає, робить висновок
|
Відтворює
духовні пошуки. Не дає однозначних відповідей
|
Читач,
глядач
|
Спостерігає,
отримує враження
|
Переживає
разом із героями, дискутує з ними та про них
|
Кінець(фінал)
твору
|
Завершений
розв’язкою
|
Відкритий,
незавершений, спонукає до суперечок, роздумів
|
♦ Тож чим,
на ваш погляд, відрізняється «нова драма» від «старої драми»? «Нова драма»
на зламі століть поставила в центрі уваги особистість, але не соціальну, а
духовну, індивідуальність переживання й відчуття якої визначають загальну
атмосферу епохи. Драматурги намагалися показати «трагедію життя», а не
«трагедію в житті», закликали до осмислення глибинної суті дійсності,
звільнення людського духу, пошуку гармонії. Театр став «інтелектуальним»,
«дискусійним». На перший план вийшов внутрішній конфлікт, а не зовнішня дія. У
«новій драмі» стали помітними риси модернізму: символізму, імпресіонізму,
неоромантизму та ін.
Засновником
«нової» драми був норвежець Генрік Ібсен. Успіх його п’єс надихнув інших
драматургів: Г. Гауптмана (Німеччина), Б. Шоу (Англія), А. Стріндберга
(Швеція), М. Метерлінка (Бельгія), Е. Золя (Франція), А. Чехова (Росія).
Новим на
сценах театрів був показ картин повсякденного життя, розкриття його злободенних
соціальних і моральних проблем. Перед глядачами постали звичайні для них
картини побуту банкірів, комерсантів, адвокатів і навіть робітників, злидарів.
Автори порушували нові проблеми, наприклад, жіноче питання. Посилився
критичний, викривальний пафос п’єс.
Було
переосмислено природу всіх елементів драматичного твору. Оскільки в житті сумне
часто поєднується з комічним і навпаки, розвивається жанр трагікомедії. Замість
«любовних трикутників», таємниць, кримінальних злочинів (зовнішньої інтриги), у
центрі уваги — ідейні конфлікти (Б. Шоу), внутрішня прихована інтрига (М.
Метерлінк), складна гра підтекстів (А. Чехов).
Герої
відзначаються суперечливими характерами, інколи важко визначити, хто з них
головний персонаж (як, наприклад, у А. Чехова). Дійові особи розмовляють
сучасною літературною мовою, використовуючи побутову та жаргонну лексику. П’єси
більше не мають зрозумілого, завершеного закінчення: читачеві й глядачеві
пропонується відкритий проблемний фінал — запрошення до дискусії, роздумів і
власних висновків.
«Нова драма»
стала одним із найцікавіших загальноєвропейських явищ, яке зробило свій вагомий
внесок у справу гуманізації суспільства.
IV Рефлексія.
Виконання завдань по таблиці.
VI підсумок уроку. Оцінювання.
-
Що нового ви
дізнались на сьогоднішньому уроці?
-
Що вас вразило?
Здивувало?
-
Про що б ви ще хотіли
дізнатись?
VI Домашнє
завдання.
1.Знати основні тенденції розвитку
драматургії кінця XIX — початку XX ст.
2.Прочитати п’єсу Г. Ібсена «Ляльковий
дім». 3.Підготувати повідомлення про історичну й соціальну ситуацію в Норвегії XIX
ст.
Немає коментарів:
Дописати коментар