19.Тема.
Вл Влада золота та її філософія в повісті «Гобсек».
Композиція і ст стиль твору.
Мета:Ознайомити учнів з художнім світом Бальзака, визначити
особливості втілення мотиву «влади золота» у повісті; розвивати знання
учнів про портрет як засіб розкриття внутрішнього світу героя; виховувати інтерес до творчості й особистості
письменника.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник Д.С. Наливайко, текст роману «Гобсек», портрет
письменника.
Хід уроку
І Вступна частина
Створення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка
домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1. Назвіть основні факти біографії О. де Бальзака.
2. Чим уславився цей письменник в історії літератури?
3. Назвіть найвідоміші твори Бальзака.
4. Які теми розробляв у своїй творчості О. де Бальзак?
ІІІ
Оголошення теми уроку та завдань.
Влада золота та її філософія в повісті «Гобсек».
Композиція і стиль твору.
1.
Визначити
місце повісті «Гобсек» у творчому доробку Бальзака.
2.
Наводити
приклади поєднання в образі Гобсека елементів реалізму і романтизму.
3.
Аналізувати
особливості втілення мотиву влади золота в повісті «Гобсек».
4.
Визначити
особливості композиції повісті.
5.
Характеризувати
роль Дервіля в розгортанні подій твору.
6.
Висловлювати
особисте ставлення до проблем, що піднімаються у творі, аргументуючи свою точку
зору прикладами і цитатами з тексту.
ІV Сприйняття і засвоєння учнями навчального
матеріалу.
"Гобсек", як й інші твори
Бальзака, — багатоцентрова повість. Окрім постаті лихваря важливу роль у ній
відіграють адвокат Дервіль і члени сім'ї графа де Ресто. Сюжетні лінії Гобсека,
Дервіля, графині де Ресто та інших персонажів твору церетинаються. Повість має
чітку, продуману побудову, що засвідчує композиційну майстерність її творця.
"Гобсек" починається з експозиції. Спочатку
розповідь ведеться від імені автора, який змальовує один із зимових вечорів
1829—1830 рр. в салоні віконтеси де Гранльє. Розмова заходить про молодого
графа Ернеста де Ресто, якого кохає Камілла. Але у матері графа погана
репутація в аристократичному світі, і пані де Гранльє хоче відмовити йому у
відвідуванні свого дому. У розмову втручається Дервіль, який розповідає
історію, що має змінити погляд на стан справ у сім'ї молодого графа. Наступна
частина твору — розповідь Дервіля, яка
містить розповідь Гобсека. Письменник ускладнює структуру повісті,
робить її багатоголосою. Спочатку звучить голос автора, від імені якого
ведеться оповідь, а потім — голоси оповідачів — Дервіля і Гобсека, які теж передають багатоголосся свого оточення.
Отже, важливими композиційними особливостями твору є "розповідь у
розповіді", а також тісний зв'язок між окремими його частинами та компонентами (розповідь, оповідь,
опис, портрет, інтер'єр, монолог, діалог тощо).
Читач вірить тому, про що говорить Дервіль, бо на початку повісті він
показаний як "людина високої чесності, знаюча, скромна і з гарними
манерами". Дервіль розповідає історію з часів своєї молодості, коли він
мешкав у мебльованих кімнатах, а його сусідом був Гобсек. Отже, лихвар стає
центральною фігурою оповіді не лише адвоката, а й усього твору.
Дервіль випадково став свідком драми, яка
відбувалася в сім'ї графа де Ресто. Ця драма була відомою і Гобсекові: графиня
Анастазі де Ресто, щоб утримати свого коханця Максима де Трая, наробила
величезних боргів і віддала у заставу лихвареві фамільні коштовності під великі
відсотки. А граф де Ресто, захищаючи честь сім'ї й інтереси свого сина,
незадовго до смерті переписав свої володіння на ім'я Гобсека до моменту
повноліття Ернеста. Його заходи виявилися вчасними, після смерті Гобсека
Ернест успадкував те, що належало батькові. Але значення повісті — не в цій
сюжетній лінії. її кульмінацією є монолог Гобсека, в якому він засуджує
суспільство, де все купується і продається.
Питання:
- Звернемося до композиції твору. Що ви помітили? Як
називається такий композиційний прийом? В яких творах ви вже зустрічали прийом
«оповідання в оповіданні»?
- Навіщо автору був потрібен Дервіль?
- Хто стоїть в центрі повісті?
Продовжіть речення:
«У повісті ми сприймаємо Гобсека у трьох іпостасях:
а) Гобсек – очима…
б) Гобсек - очима…
в) Гобсек…
Яким його бачить Дервіль?
Створення схеми до образу Гобсека (знайти означення - метафори до
образу, пояснити кожну метафору).
ГОБСЕК
Бесіда:
- Який головний
принцип, за яким живе Гобсек?
- Через які деталі
портрета розкривається його жадоба до золота та влади?
- Які подробиці опису житла Гобсека говорять про його
скупість?
- Розкрийте
«життєву філософію» героя. Чим для нього є золото?
- А звідки взялась
така «життєва філософія»?
- А як Гобсек сам
до себе відноситься? Що говорить про себе? Як це його характеризує?
(зачитування цитат, обговорення.)
- Чи справді
Гобсек «володіє світом, не стомлюючи себе», а світ не має над ним жодної влади
спростуйте або доведіть правомірність цього твердження героя.
- Ми називали
негативні якості героя. А чи є в нього щось позитивне? (визначення позитивних
рис Гобсека.)
- Чому Гобсек жив на самоті? Чи страждав він через свою
самотність?
- Чому Гобсек довірився адвокату Дервілю?
- Як ставився Гобсек до своїх клієнтів? Чи можна їх
назвати його жертвами?
- Чи існують для Гобсека такі поняття, як людяність,
чесність, співчуття, милосердя, шляхетність?
- Чим пояснити
поведінку Гобсека у спальні Анастазі де Ресто? Що здивувало вас у поведінці
лихваря після отримання діаманта?
- Що, на вашу думку, вчинив би Гобсек, якби Фанні Мальво
не мала грошей у визначений термін?
- Як, з погляду Бальзака, гроші впливають на духовність людини? Простежте це на прикладі
Анастазі де Ресто і Максима де Трая.
-
Чи існують, на думку Бальзака, сили, що протистоять руйнівному впливу
матеріального ідеалу? Охарактеризуйте
цей моральний ідеал на прикладі образів Фанні мальво та Дервіля.
- Він прагнув розбагатіти і розбагатів. А чи можна
назвати Гобсека щасливою людиною? Що потрібно людині для щастя?
Прийом «Людське щастя героя».
- Ви б пожаліли
героя? Чому?
Продовження бесіди:
- Чи є у творі люди, подібні Гобсеку?
- Золото давало Гобсекові владу над людьми. В чому
полягає небезпека?
- Проаналізуйте сцену смерті Гобсека.
Узагальнення матеріалу.
1. Слово вчителя.
Гобсек розумівся на владі грошей над людьми, але сам не
зміг протистояти їхньому згубному впливові.
Йдучи до своєї життєвої мети – збагачення – він розгубив
моральні якості, які в нього були. І у фіналі повісті ми бачимо деградовану
особистість.
Бальзак доводить, що без «вічних життєвих цінностей»:
кохання, дружби, родинних прив’язаностей, милосердя, співчуття…людина перестає
бути людиною.
2. Бесіда:
- Чи можна твір «Гобсек» назвати актуальним?
- Тема золота, збагачення завжди хвилювала людей.
Письменники різних національностей, різноманітних політичних і естетичних
уподобань зображували у своїх творах згубну владу золота, грошей над людиною.
Згадаймо відомі твори української та зарубіжної літератури.
Висновок: Всі персонажі об’єднує спільна риса: вони
жахливо самотні, поруч немає жодного люблячого, розуміючого серця. Його немає
тому, що ніколи не може бути, адже гроші для цих людей замінили все. Як
результат: всі вони глибоко нещасні.
- Чому повість «Гобсек» літературознавці назвали новелою?
V Рефлексія.
Дайте відповідь на проблемне питання Що необхідно людині,
щоб досягти успіху в житті».
VІ
Підсумок уроку. Оцінювання.
-
Що
нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-
Що
вас вразило? Здивувало?
-
Про
що б ви ще хотіли дізнатись?
VIІ
Домашнє завдання.
Підготуватись
до розвиток мовлення. Написати твір «Романтичні й реалістичні риси
неоднозначного образу «філософа й скнари» Гобсека».
Немає коментарів:
Дописати коментар