26.10 Урок №16, 11 клас 2 год
Тема. Проблематика і система
образів твору Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита». Особистість і влада,
різні аспекти потрактування проблеми.
Мета:
Ознайомити учнів з філософсько-етичною проблематикою роману,
значення системи образів для розкриття ідейного задуму твору; розвивати навички визначення головного, коментування його, усного
мовлення, логічного та образного мислення; виховувати свідоме ставлення до питань моральності,
прагнення до моральних ідеалів.
Тип уроку:комбінований.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстративні матеріали до нього, схема
будови роману М.Булгакова «Майстер і
Маргарита» підручник В.Я.Звиняцьковський,.
Хід
уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної
готовності учнів до уроку.
ІІ
Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1. Розкажіть про родину М.Булгакова. Як факти біографії
письменника відбилися в його творчості?
2. Як у творчості М.Булгакова відтворено політичні події в
Україні доби громадської війни?
3. Назвіть драматичні твори М.Булгакова.
ІІІ Оголошення теми та завдань
уроку.
Проблематика і система
образів твору Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита». Особистість і влада,
різні аспекти потрактування проблеми.
1.
Характеризувати
проблематикту та головних героїв роману.
IV
Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Літературний диктант
1) Про що сперечалися Берліоз і Бездомний із незнайомцем біля
Патріарших ставів?
2) Які художні деталі 1-го розділу вказують на радянську дійсність
1930-х років? (Згадка про Соловки, «шпигуноманія», атеізм)
3)Чому Єшуа називав усіх «добрі люди»? (Бо вважав, що немає злих
людей.)
4) Що вказувало на те, що Понтію Пилату були притаманні риси людини, а
не лише героя міфу? (У прокуратора була мігрень — боліла голова.)
5) Як збувається перше «пророцтво» іноземного професора? (Берліоз
потрапляє під трамвай.)
6) Як у будинку літераторів реагують на трагічну звістку? (Спочатку
літератори були вражені, та через кілька хвилин продовжили розважатись.)
7) Які «фокуси» показали Воланд і його почет московській публіці?
(Улаштували «грошовий дощ», модний магазин та ін.)
8) Де опинився поет Іван Бездомний після пригод у Грибоєдові? (У
психіатричній лікарні)
9) «…Вискочило перед нами, як з-під землі вискакує вбивця у провулку, й
уразило нас одразу обох!» Про що говорив гість Івана Бездомного в його
лікарняній палаті? (Про кохання)
10) Як сприйняв майстер критику його роману й відмову друкувати? (Це
довело його до відчаю, до хвороби.)
11) Що відбувалося в природі під час страти Єшуа? (Гроза)
12) На що зважилася Маргарита, щоб дізнатися про майстра? (Стала
відьмою: натерлася дивним кремом і пішла на бал за запрошенням незнайомця.)
• Визначити основні проблеми роману
«Майстер і Маргарита».
Очікувані відповіді
Проблеми:
• морального вибору;
• взаємин особистості з владою;
• віри та безвір’я;
• кохання;
• честі й справедливості;
• бездуховності, міщанства;
• співвідношення добра і зла;
• істини;
• ролі мистецтва та ін.
3) Складання схеми будови роману
Філософсько-художнє осмислення
Відповідно до будови роману створено
систему образів. Слід зазначити, що погляди, думки, шляхи й долі героїв
постійно переплітаються.
Робота з таблицею «Герої роману М. Булгакова
«Майстер і Маргарита»»
♦ Заповніть таблицю груп персонажів.
Герої
«єршала-їмського світу»
|
Реальні
герої Москви 30-х років XX ст., сатиричні герої
|
Фантастичні
герої
|
Герої,
пов’язані з темою кохання, мистецтва
|
Єшуа, Пилат, Каїфа
(первосвященик), Марк Щуробій, Левій Матвій
|
Берліоз, Бездомний, Латунський,
Варенуха, Римський та ін.
|
Воланд, Азазелло, Коров’ев,
кіт Бегемот, Гелла
|
Майстер, Маргарита
|
V Рефлексія
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• Найбільше в романі мене вразив
епізод… (вразила думка про…)
VI підсумок уроку. Оцінювання.
-
Що
нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-
Що
вас вразило? Здивувало?
-
Про
що б ви ще хотіли дізнатись?
VII Домашнє завдання
Знати зміст роману.
Уміти характеризувати проблематику
твору, систему його образів.
Немає коментарів:
Дописати коментар