14.11 6
клас урок №20
Тема.
Проблема рабства в романі. Описи природи.
Мета: Ознайомити учнів
із другою частиною твору глибше усвідомити значення піднятих у творі проблем,
розкрити образи героїв у їхньому розвитку; розвивати образне, логічне мислення, навички самостійної роботи з
художнім текстом, виді лення ключових епізодів, висловлення своїх думок про
проблеми та вражень від них, знаходити їхній відгук у сьогоденні; виховувати волелюбність у досягненнісвоєї мети.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет письменника, видання
твору, підручник.
Хід
уроку
І
Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ
Перевірка домашнього завдання.
Бесіда за питаннями:
1.
Чому
Дік Сенд продовжував залишатися капітаном і на суші?
2.
Який
новий персонаж з являється у творі?
3.
Які
нові випробування випадають на долю мандрівників? Як вони до них ставилися? Що
їм допомагало долати труднощі?
ІІІ Оголошення теми та завдань
уроку.
Проблема рабства в романі. Описи природи.
1.Визначити роль описів природи у творі.
ІV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Бесіда
· Із яким ганебним та страшним явищем
знайомить нас Ж. Верн, автор роману «П’ятнадцятирічній капітан» ?
· Як він описує рабство і його наслідки у
главі «Работоргівля»?
· Хто міг стати рабом у XIX ст.?
· Яким чином герої роману, вільні люди,
американці, потрапили у рабство?
· Чому «Пілігрим» збився з курсу?
· Як герої опинилися в центральній частині
Анголи?
· Як герої роману зрозуміли, де вони
знаходяться?
· Що таке термітник?
· Яка страшна знахідка відкрила старому
негру Тому їхнє місцезнаходження?
Найстрашніші
картини змальовують долю призначених до продажу рабів. Розповісти про
це письменник довіряє Діку Сенду. Перебуваючи поміж рабів, він веде
щоденник.
· Що саме пише Дік Сенд?
· Яку роль у звільненні героїв відіграв
Геркулес?
· Про які риси характеру це свідчить?
· Яке ваше ставлення до Геркулеса?
· У романі зображено зловісні фігури
торговців живим товаром, «чорним деревом». Назвіть їх. Хто заслуговує
на найбільшу зневагу?
· Як інші герої роману ставляться до рабства.
Висновок.
Завдання твору — дати уявлення читачам про трагічну долю населення Чорного
континенту.
Вчитель. Велика кількість людей засуджували рабство. Серед
них був Девід Лівінгстон, історична особа, яку Ж. Верн увів в роман.
Девід Лівінгстон не тільки досліджував Африку, а й любив її
стражденний народ, співчував йому.
· Що ви ще про нього знаєте? Як особисто
ви ставитеся до рабства?
У
роман «П’ятнадцятирічний капітан» Жуль Верн ввів персонаж дивакуватого вченого,
в житті якого існує лише один єдиний інтерес – наука. Завдяки цьому персонажеві
автору вдається наповнити роман найточнішими описами природи тропічної Африки,
на узбережжі якої опинився Дик Сенд с пасажирами шхуни після її загибелі.
Герої
майже всіх пригодницьких романів французького письменника – це відважні і
сміливі люди, які у будь-яких обставинах прагнуть дізнатися більше про людей і
оточуючий їх світ. Письменник і сам досить часто робить відступи для того, щоб
розповісти про багатства африканської тропічної природи, таємниці океану і
Всесвіту. Один з найпопулярніших персонажів романів Ж. Верна – трохи
дивакуватий учений, в якості якого в творі «П’ятнадцятирічний капітан» виступає
кузен Бенедикт. Завдяки йому автор отримує можливість пояснювати усі природні
явища і описувати природу з науковою точністю. Однак ми бачимо, що навіть
найрозумніший вчений не може знати усього, а найкращі знання для кожної людини
– це її життєвий досвід. Безмежний світ відкриває людині лише деякі свої
таємниці, а неприборкана природа назавжди залишається сильніше людини.
V Рефлексія
Продовжте речення:
Незвичайне
враження справило на мене...
VІ підсумок уроку. Оцінювання.
-
Що нового ви дізнались
на сьогоднішньому уроці?
-
Що вас вразило? Здивувало?
-
Про що б ви ще
хотіли дізнатись?
VIІ Домашнє завдання
Підготуватись до розвитку мовлення.
Немає коментарів:
Дописати коментар