.
11 клас (2 год) урок №4
Тема. Аналітична композиція п’єси Генріка Ібсена «Ляльковий
дім». Образ Нори.
Мета:
Ознайомити учнів з
особливостями композиції п’єси, складність і новаторство образу головної
героїні; розвивати аналітичне
мислення, уміння оцінювати прочитане, зіставляти явища літератури й життя,
обґрунтовувати свої твердження; виховувати найкращі людські якості, прагнення до
самовдосконалення.
Тип
уроку: Комбінований.
Обладнання:
підручник,
портрет письменника, видання твору.
Хід
уроку
І
Вступна частина
1. Створення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка домашнього
завдання
Бесіда за питаннями:
1. Як Хельмер
називав свою дружину? (Білочка, жайворонок)
2. Який подарунок
просила Нора в чоловіка на Різдво? (Гроші)
3. Хто
така фру Лінне і чому Нора довіряє їй свою таємницю? (Подруга; щоб не думала, що вона така легковажна й
безтурботна.)
4. Чому
раділа сім’я Хельмерів напередодні Різдва? (Чоловік
посів високу посаду й сім’я буде добре забезпечена.)
5. Що
просить Крогстад у Нори? (Заступитися за
нього перед чоловіком, щоб той його не звільняв.)
6. Чому
Крогстад шантажує Нору? (Вона
заборгувала йому, подала вексель батька з підробленим підписом.)
7. Чому
Нора так зробила? (Щоб урятувати
чоловіка й не тривожити дуже хворого батька.)
8. Чому
Нора не допускає до себе дітей? (Щоб
їм не зашкодити, адже вважає себе негідною їх виховувати.)
9. Як відповів
Хельмер на настійливе прохання щодо Крогстада? (Відмовив)
10.
Що
надумала Нора в безвихідній, на її думку, ситуації і чому не здійснила? (Вчинити
самогубство; забракло духу)
11.
Що
запропонувала фру Лінне Крогстаду й чому? (Об’єднатися;
щоб мати, для кого жити)
12.
На яке «диво» очікувала Нора? (Що чоловік візьме її провину на себе, зрозуміє та
підтримає.
ІІІ Оголошення теми уроку та
завдань.
Аналітична
композиція п’єси Генріка Ібсена «Ляльковий дім». Образ Нори.
1. Ілюструвати прикладами з
тексту втілення рис «нової драми».
2. Висловлювати особисте
ставлення до проблем, що піднімаються у творі, аргументуючи свою точку зору
прикладами і цитатами з тексту.
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального
матеріалу.
Генрік Ібсен
зазначав, що п’єсу написано заради заключної сцени, яка сприймалася як
скандал. У суспільстві виникли такі бурхливі суперечки, що подекуди у
вітальнях вивішували оголошення: «Просимо не говорити про “Ляльковий дім”». Дискусія
переходила зі сцени в зал до глядачів, далі — у приватні салони й вітальні. Чи
спонукає п’єса сучасного читача до роздумів? Чи лише про жіночу емансипацію в
ній ідеться? Над цими та багатьма іншими питаннями поміркуємо сьогодні на
уроці.
—
Драма
«Ляльковий дім» мала ще й іншу назву — «Нора». Отже, у центрі уваги драматурга
— Нора, дружина адвоката Хельмера. Оскільки це «п’єса про людську душу», то
можна говорити про її прояви — зовнішні та приховані, внутрішні. Розглянемо
таблицю.
Зовнішні та внутрішні прояви душі Нори
Зовнішні,
відкриті
|
Прояви
|
Внутрішні,
таємні
|
Молода,
енергійна, весела, безтурботна
|
У зовнішньому
вигляді
|
Серйозна,
відповідальна, економна, змучена серйозними проблемами (зокрема боргу)
|
Думає про
задоволення, про те, як розважити свого чоловіка, довести йому своє кохання
|
У поведінці
|
Думає про те,
як зберегти таємницю, багато працює, щоб покрити витрату грошей на погашення
боргу
|
Дбає про своє «родинне
гніздечко», грається з дітьми
|
У вчинках
|
Підробляє
вексель, щоб урятувати чоловіка; розповідає подрузі, бо не відчуває
підтримки чоловіка, дуже самотня; рішуче пориває з чоловіком, зрозумівши,
що вона для нього лише «лялька»
|
Любить,
догоджає, інколи через силу
|
У ставленні до
чоловіка
|
Очікує на
«диво»
|
Любить над
усе, дбає про їхнє виховання, розвиток
|
Ц ставленні до
дітей
|
Боїться, що її
«злочин» вплине на них, уважає себе негідною їх виховувати
|
Дружелюбна,
добра, співчутлива
|
У ставленні до
інших
|
Доброзичлива,
готова допомогти
|
♦
Чи згодні ви з тим, що Нора —
«жахлива матір», адже покинула трьох дітей заради утвердження свого «Я»?
—
Композиція п’єси «Ляльковий дім»
має аналітичний характер. Аналітизм її полягає в тому, що твір розпочинається
показом зовнішньої ілюзії щастя, а закінчується катастрофою. Драматург
доводить, що злагода, комфорт, у яких живуть його персонажі, а також нібито
доброзичливі взаємини між ними є оманою. У такий спосіб він розкриває
суперечності сучасного йому світу. Але драму Г. Ібсена називають не тільки
аналітичною, але й інтелектуально- аналітичною, бо вона завершується
інтелектуальним осмисленням персонажами власного життя. Проте герої Ібсена не є
рупорами його ідей. Вони промовляють те, що диктує їм логіка власного характеру,
психологічну глибину якого майстерно розкриває письменник.
V Рефлексія
Виконання завдань підручника (№1,2 с.16)
VI підсумок
уроку. Оцінювання.
Закінчіть речення:
·
Мене вразило…
·
Я не думав (думала),
що драматичний твір може…
·
Проблема сім’ї – це …
VII Домашнє завдання
1. Характеризувати образи драми. Аналізувати композицію
твору.
Немає коментарів:
Дописати коментар