30.01 Урок №39,
11 клас , 2 год.
Тема.
Композиція
і стиль, художні особливості, значення роману Альбера Камю «Чума».
Мета:
Допомогти учням визначити особливості композиції, індивідуального
стилю письменника, ідейно-художні особливості твору та його значення; розвивати
навички аналізу прозових творів, висловлення власних думок та їх
аргументування, уміння вести дискусію; виховувати активну гуманістичну
життєву позицію.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Хід
уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1.
Як у романі вирішується проблема
героїчного?
2.
У чому полягає її актуальність за
часів написання роману?
3.
Чи вирішується вона у творі
остаточно?
ІІІ Оголошення теми та завдань
уроку.
Композиція і стиль, художні
особливості, значення роману Альбера Камю «Чума».
IV
Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Коментар учителя
—
Чума у творі Камю — багатоплановий і багатозначний образ, який символізує не
тільки фашизм: це і хвороба, і війна, і жорстокість судових вироків, і
несправедливе суспільство, і фанатизм церкви, і розстріл переможених, і смерть
дитини — це зло взагалі, зло, невіддільне від буття. Чума — це і абсурд, і
трагічна людська доля. У контексті роману чума є універсальною метафорою
зла в усій його багатоликості й нездоланності.
«Зачумленістю»
Камю вважає також невігластво й брехню. Люди не знають або роблять вигляд, ніби
не розуміють, що бацили в будь-яку мить можуть перетворити їхнє існування на
пекло. Люди живуть брехнею, «бо важко жити лише тим, що знаєш, і тим, що
пам’ятаєш, і не мати надії», а брехня заспокоює. Жити ілюзією часто стає
потребою, тому люди бояться назвати чуму чумою, а зло — злом.
Евристична бесіда
У чому особливості будови роману «Чума»? (Роман створено у формі хроніки, яка
об’єктивно фіксує події. Здебільшого це опис подій та роздуми про них лікаря
Ріє. Це його монолог, який подекуди переривається словами й думками Тарру та —
значно рідше — роздумами інших персонажів. Інтелектуали Ріє й Тарру часто
говорять від імені автора, їм він доручає право формулювати ключові думки,
їхніми устами описує найважливіші події).
Які особливості стилю ви помітили в романі? (Жанр рома ну-хроніки визначив
особливості твору. Підкреслена об’єктивність, що зумовила добір лексики,
позбавленої яскравого емо цій-но-експресивного забарвлення, стриманий виклад
подій та коментарів до них — такі особливості мови й стилю роману. Але це ще й
роман-притча, тому має глибший, ніж хроніка, зміст, загальнолюдський і
«позачасовий» підтекст. Роман «Чума» з його філософсько-інтелектуальним змістом
— своєрідний авторський монолог, розбитий на окремі частини, озвучити які
доручено різним персонажам, які по-різному висловлюють позиції авторського
світогляду. При цьому персонажі мають індивідуальні риси, їхні вчинки глибоко
мотивовані. «Чума» алегорична, як стародавні міфи, як Біблія, але, на відміну
від них, вона наповнена смисловою багатозначністю й належить до надкуль-турних
явищ (таких, що не належать до жодної з культур)).
Яке значення має роман А. Камю для розвитку світової літератури, світового
прогресу загалом? (У романі викладена давня й вічно нова «трагічна мудрість»:
потрібно мати добру волю, щоб і в безнадійній ситуації, усупереч розуму, не
зломитися під натиском лиха і не тільки вистояти, а й підтримати в біді своїх
близьких і далеких людей-братів.
Твір
«Чума» А. Камю — один із найвизначніших у цьому жанрі поряд із «Мобі Діком» Г.
Мелвілла, «Процесом» Ф. Кафки, «Котлованом» А. Платонова.
«Чума»
— роман-попередження, роман-пересторога і це також робить його явищем
загальнолюдським і надчасовим.)
V Рефлексія
Продовжте
речення:
З
думкою, що кожен із нас носить у собі бацили чуми, я…
VІ підсумок уроку. Оцінювання.
-
Що нового ви
дізнались на сьогоднішньому уроці?
-
Що вас вразило?
Здивувало?
-
Про що б ви ще
хотіли дізнатись?
VIІ Домашнє завдання
Підготуватись до розвитку мовлення. Написати твір.
Немає коментарів:
Дописати коментар