Архів блогу

неділя, 5 лютого 2017 р.

Викриття жорстокості і расової неприязні в романі.

06.02                                    Урок №41, 6 клас.
Тема. Викриття жорстокості і расової неприязні в романі.
Мета: Розкрити учням роль образів негативних персонажів в авторському задумі роману; вчити аргументувати свою думку прикладами з тексту; розвивати в них навички аналізу художнього твору; виховувати в школярів цікавість до читання, дослідницької роботи.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: портрет письменниці, видання твору, ілюстрації до нього.
Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
Вікторина «Чи знаєте ви текст?»
Кому з героїв належать слова:
1) «Чому б нам не поступитися грошима?.. Як же я тепер покажусь слугам на
очі , коли ми задля якоїсь там дріб’язкової вигоди продаємо такого чесного, доброго і відданого чоловіка, як сердешний Том?...»  (Місіс Шелбі.)
2) «Синочку мій бідолашний! Сердешна моя дитино!.. Вони продали тебе! Але твоя матуся врятує тебе з біди!»  ( Еліза.)
3) «Від нашої країни мені нічого не треба – нехай лише дадуть мені спокій, щоб я міг з миром її покинути. А от коли я дістануся до Канади, де закони визнаватимуть мене за людину й захищатимуть мої права, отам і буде моя рідна країна…»  ( Джордж Гарріс.)
4) «Я подарую кожному з вас свій кучерик, щоб ви, кожного разу, як поглянете на нього, згадували, що я вас любила…»  (Єванджеліна Сен-Клер.)
5) «Не допущу, щоб негри молилися і скиглили… Тепер я тобі церква! Зрозумів! Як я скажу, так і робитимеш…»  (Саймон Легрі.)
6) «Я ладен працювати день і ніч, аж до скону, але такої кривди чинити не можу. Ні, пане, я ніколи цього не робитиму, ніколи!»  ( Том.)
7) «Усе проти нас – і небо, і земля…»  (Кассі.)
8) «Ні, пане. Я триматимусь своєї віри. Хоч помагає мені Бог, хоч ні, а я її нізащо не зречуся!»  (Том після того, як Легрі запропонував йому кинути Біблію у вогонь і стати наглядачем.
9) «Ой, Томе! Ми так тяжко завинили перед тобою!»  (Сембо і Квімбо.)
10) Отож, радіючи зі своєї волі, не забувайте, що ви завдячуєте її цьому доброму чоловікові, і віддайте йому дяку ласкою до його дружини і дітей. Думайте про свою волю щоразу, як бачите хатину дядька Тома, і, згадуючи його, завжди будьте чесні, вірні й людяні, як він»  (Джордж Шелбі.)

ІІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Викриття жорстокості і расової неприязні в романі.
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.     Слово вчителя.
Роман Гаррієт Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома» є соціальним романом, оскільки у ньому порушуються важливі соціальні проблеми: рабства і работоргів­лі, які мають згубний вплив на життя людей.
Авторка на сторінках роману не лише розповідає про рабство, а ділиться сво­їми роздумами про його вплив на людину, ганебні наслідки цієї політики. Бічер- Стоу на прикладах долі героїв-негрів показала трагізм їхнього становища і затав­рувала рабство як антигуманне явище.
«Рис, швацькі голки, книжки, стрічки, коні і … люди – на продаж чи в оренду». Ця об’ява в американській газеті про аукціон датована травнем 1829 р., у ній перераховуються імена і трудові навички кожного з рабів.
Страшна людина, яка дозволяє собі принизити іншого. Рабство – це одна із форм гноблення та приниження особистості. Це найстрашніше з усього того, що вигадало людство. На жаль, цей факт залишався дійсністю довгі роки, навіть століття. Америка пройшла довгий шлях розвитку від хатини дядька Тома до Барака Обами.
2. Бесіда.
1) Розкажіть, як Том потрапив до плантатора Саймона Легрі. (Після того, як Марі Сен-Клер продала всіх своїх негрів, Том попав на невільницький ринок у Новому Орлеані. Його купив містер Легрі, власник бавовняної плантації на Червоній річці.)
2) Яке враження справили на Тома новий господар, маєток та стосунки між рабами? (Один тільки зовнішній вигляд Легрі наганяв жах на Тома. На пароплаві новий господар наказав Томові познімати гарний одяг, що був на ньому, одягти старий, взути замість нових чобіт пару грубих важких черевиків, у яких звичайно ходять раби. Забравши всі Томові речі, Легрі на його очах за безцінь продав їх матросам. Погрожуючи Тому важким кулаком, він пообіцяв швидко вибити з нього дурощі.
Коли дісталися садиби, Легрі відразу ж показав новим рабам кілька здоровенних, лютих собак, які були призначені для полювання на людей.
Раби в маєтку були обідрані, знесилені тяжкою працею. Вони панічно боялися свого господаря та двох негрів-наглядачів, Сембо і Квімбо, які люто ненавиділи один одного. Легрі навмисно розпалював розбрат між рабами і використовував його собі на користь. Озлоблені раби доносили своєму господареві один на одного. Ні про яке співчуття чи взаємопідтримку на плантаціях Легрі не могло бути й мови.
За житло рабам слугували благенькі смердючі халупи, в яких новоприбулі ледве знайшли собі вільне місце. За постелі там правили купи брудної соломинавалені на земляній підлозі. Від самого світанку люди були в полі, тяжко працюючи під батогами наглядачів. «Він бачив лише похмурих, отупілих чоловіків і виснажених, занепалих духом жінок..., що давно у же втратили жіночу подобу». На цих людей дивилися як на бидло, і вони таки  «збидліли до краю».  «Чи є тут Бог? – думав Том….
3)  Чому Легрі страшенно перелякався, коли розгорнув пакуночок, який Сембо забрав у Тома? (Багато років тому Легрі покинув рідну матір, яка хотіла відвернути його від безпутного життя. Під час останнього їхнього побачення жінка, благаючи, кинулася перед сином на коліна. Проте Легрі грубо відштовхнув її. Мати впала непритомна... Перед смертю вона простила сина і на згадку про себе послала листа та пасемко такого ж золотавого волосся, яке так само обвинулося круг пальців Легрі. Але він побачив у цьому не передсмертне материне благословення, а знак гнівного осуду та кари.)
4) Розкажіть, хто така Кассі? Як вона опинилася в маєтку Легрі? Який у неї виник план втечі? (До Легрі стали зявлятися привиди. Він помер у страшних муках від білої гарячки. Останнім його привидом була жінка в білому, яка кликала його з собою: «Ходім! Ходім! Ходім!» Цим привидом була Кассі, яка ночами спускалася з горища, щоб довести до божевілля свого мучителя.)
3. Обговорення проблемної ситуації.       
Чи може добре ставлення до жорстокої людини змінити її на краще? Підтвердіть або спростуйте це твердження епізодом з тексту. ( Еліза допомогла пораненому Джорджем Гаррісом людоловові Тому Локеру, якого залишили напризволяще друзі, кинувшись навтіки. Вона переконала не покидати важко поранену людину, хоч ще зовсім недавно вона була їхнім переслідувачем. Локера підняли з провалля та у фургоні відвезли до однієї бабусі-квакерки, що стала доглядати його. Вражений зрадою товаришів та чуйним ставленням квакерів, після одужання Том  Локер дуже змінився. Він залишив ганебний промисел людолова та став мисливцем.)

V Рефлексія.
Продовжте речення:
Ø Чи має людина право розпоряджатися долею, життям іншої людини
VІ підсумок уроку. Оцінювання.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VIІ Домашнє завдання.
Підготувати переказ епізоду роману, що найбільше сподобався.






Немає коментарів:

Дописати коментар