Архів блогу

неділя, 5 лютого 2017 р.

Г. Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома». Проблема рабства і ставлення до людей різних рас і національностей у творі.

01.02                                    Урок №40, 6 клас

Тема.  Г. Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома». Проблема рабства і ставлення до людей різних рас і національностей у творі.
Мета: Ознайомити учнів із творчістю відомої американської письменниці; навчати визначати ідейно-тематичну сутність твору; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, розширювати загальний культурний рівень; формува­ти гуманістичний світогляд; виховувати негативне ставлення до приниження людини людиною, почуття власної гідності, протест проти насильства, вміння ставати на за­хист свого особистого життя.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.

Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Г. Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома». Проблема рабства і ставлення до людей різних рас і національностей у творі.
1.Розповісти про головні віхи життєвого й творчого шляху письменниці та місце в ньому оповідання «Хатина дядька Тома».
ІІІ Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Опрацювання біографії письменниці. За підручником.
Слово вчителя.
      Сутність слова «воля» по-справжньому може оцінити та людина, яка пізнала горе й біль принижень, перебуваючи в рабстві: на все треба питати дозволу в хазяїна, який вважає раба — людину з серцем і душею — своєю власністю. Цю «річ» можна продати, обміняти, забити різками, відібрати в неї дитину, відправити її виконувати виснажливу роботу.
      Про людей, змушених миритися із запропонованими правилами життєвої гри, де є «хазяї» і «раби», про їхні долі, складні взаємостосунки, почуття розповідає у своєму творі американська письменниця Гаррієт Бічер-Стоу.
      Сполучені Штати Америки виникли як об’єднання різних територій – штатів. Особливість їхнього державного устрою полягала в тому, що поряд із загальнодержавними законами кожний штат мав свої окремі закони і конституцію. Відсутність федерального закону про відміну рабства призвела в першій половині  сторіччя до протиріч між північними і південними штатами недавно створеної країни (1776 р.). Три з половиною мільйони негрів, що жили на рабовласницькому Півдні, були позбавлені людських прав.
     Промислово розвинута Північ відмовилася від рабської праці як від невигідної – неосвічений та затурканий раб не може виконувати кваліфіковану роботу на заводі. На Півдні, де на чисельних плантаціях вирощували бавовну, чорношкірі нащадки завезених африканців виконували виснажливу, але одноманітну та нескладну роботу. Тому північні штати відмінили рабство, а у південних це ганебне явище існувало до 1865 року. Його було скасовано лише після громадянської війни між Північчю і Півднем, хоча рух за звільнення негрів почався ще на початку сторіччя. Його підтримали широкі верстви населення, релігійні організації (у романі -  секта квакерів). До цього руху належала і письменниця Гаррієт Бічер-Стоу.
      Раби могли втекти зі штату, де існувало рабство, у вільний штат, але їхні власники організовували пошуки та повертали збіглих рабів назад. Тому вони втікали до Канади, англійської колонії, на території якої рабства не було, а хазяї не наважувалися порушувати закони іншої держави. Расова дискримінація поширювалася не лише на чорношкірих, але й на нащадків змішаних шлюбів білих та чорних – мулатів, білих та мулатів – квартеронів.
      Ганебною сторінкою в історії України було кріпацтво. Це своєрідна форма фізичного й морального насильства людини над людиною. Кріпацтво несло трудівникам злидні, безчестя та моральні тортури. З року в рік панщина ставала тяжчою. Великі кривди та знущання призводили часом до того, що розлютований народ мстився своїм панам. 19 лютого 1861 року цар Олександр IIпідписав маніфест про скасування кріпацтва.

      Коли Гаррієт Бічер-Стоу (1811-1896) у 1862 р. відвідала президента Лін­кольна, він вигукнув: «Ось вона, маленька жінка, чия книга спричинила вели­ку війну!» І справді, роман «Хатина дядька Тома» належить до тих літератур­них творів, які примусили світ змінитися.
Роман швидко став популярним. Ним захоплювалися на Півночі Америки, його проклинали на Півдні, а про безжалісного плантатора Легрі склали баладу.
Під час громадянської війни між Північчю і Півднем книгу було перекладе­но всіма європейськими мовами.

https://pp.vk.me/c620924/v620924594/14e09/FAQzw4viWUY.jpg
ІV Рефлексія.
Прийом «Продовжте речення»
-         Найбільше мене вразило те, що…

V підсумок уроку. Оцінювання.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VI Домашнє завдання.
Розповідати біографію письменника. Читати роман «Хатина дядька Тома».


Немає коментарів:

Дописати коментар