08.02 Урок №42, 11 клас, 2
год.
Тема. «Життєподібний» сюжет і
філософсько-символічний зміст твору Ернеста Хемінгуея «Старий і море».
Мета: Ознайомити учнів із
філософсько-символічним наповненням сюжету твору, окреслити його художню
своєрідність; розвивати й удосконалювати навички проблемного аналізу
твору, асоціативне й образне мислення; виховувати прагнення протистояти
несприятливим обставинам життя, чинити мужній опір недосконалості світу й ніколи
не втрачати людської гідності.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Оголошення теми та завдань уроку.
«Життєподібний» сюжет і
філософсько-символічний зміст твору Ернеста Хемінгуея «Старий і море».
1.Розповісти
про головні віхи життєвого й творчого шляху письменника та місце в ньому
повісті «Старий і море».
ІІІ Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Опрацювання біографії письменника. За підручником.
1. Інтерактивний прийом
«Мозговий штурм»
Визначте тематику й
проблематику повісті «Старий і море».
Очікувані відповіді
Теми та
проблеми: людина і природа; внутрішнє наповнення життя, що обумовлює
почуття людської гідності, самовідчуття людини; сенс життя; наступність
поколінь; людина серед людей, людські спільноти.
2. Слово вчителя
—
У повісті йдеться про боротьбу старого рибалки з велетенською морською рибою —
марліном. Така, здавалося б, проста історія, але
як зумів її розповісти Хемінгуей!
З побутової точки зору
в повісті все логічно, причиново обумовлено, і межі реального світу ніде не
порушуються. Розміри марліна не перевищують меж можливого, у самій рибі немає
нічого містичного чи «фатального». Підкреслено реальний характер мають і всі
дії старого, хлопчика Маноліно та інших персонажів, усі деталі побуту теж
реальні.
Отже, сюжет твору
досить «життєподібний». Але згадаймо про «теорію айсберга» Хемінгуея. Основний
філософський зміст твору прихований, «під водою». І виражається він у тих
проблемах, які ми щойно визначили.
Мова в повісті йде не
тільки про старого чи хлопчика, але й про людину та людство. Те, що
відбувається з рибалкою, виявляється важливим для людей загалом, незалежно від
роду занять. Сама убогість «реквізиту» ніби підкреслює загальнолюдське значення
повісті, що розкриває основи людського існування. Саме тому кожне слово тут
важливе, насичене значенням.
Можливо, це перший твір
Хемінгуея, у якому людина щаслива, бо відчуває примирення з життям. Те, що в
самотнього Сантьяго є хлопчик, якого він любить, хлопчик, який буде
продовжувати його справу, робить фінал повісті оптимістичним. Людина
непереможна, вона здатна вистояти й подолати всі перешкоди. А тому символічним
стає сновидіння старого: молоді леви — спогади про молодість, мандри до Африки.
Його сон пильнує Маноліно. Юність поруч із ним — в образі хлопчика і в образі
левів.
Повість-притча вимагала
особливого художнього втілення. Тому її уривчастий, лаконічний ритм змінюється
повільними, розгорнутими пейзажними картинами, як, наприклад, описи нічного і
вранішнього моря.
Характерні для повісті
монологи старого сповнені мудрості та спокою. Завдяки незвичайній майстерності
автора, ця історія-притча стала, за словами У. Фолкнера, «поезією, перекладеною
мовою прози».
ІV Рефлексія.
Прийом «Продовжте речення»
-
Найбільше
мене вразило те, що…
V підсумок
уроку. Оцінювання.
-
Що нового ви
дізнались на сьогоднішньому уроці?
-
Що вас вразило?
Здивувало?
-
Про що б ви ще
хотіли дізнатись?
VI Домашнє завдання.
Знати зміст
твору, уміти його аналізувати, характеризувати героїв.
Немає коментарів:
Дописати коментар