Архів блогу

вівторок, 21 лютого 2017 р.

Мацуо Басьо. Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця. Лаконізм форми і широта художнього змісту хайку.

22.02                                    Урок №46, 6 клас
Тема.  Мацуо Басьо. Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця. Лаконізм форми і широта художнього змісту хайку.
Мета: Ознайомити учнів з культурою Японії, її стародавніми звичаями, релігією, особливостями світогляду японського народу; ознайомити  хайку – жанром японської поезії; прищеплювати інтерес до культури народів світу, розвивати логічне мислення, уяву, зв’язне мовлення, виховувати прагнення до пізнання життя, повагу до самобутньої японської культури, в тому числі й літератури; розширювати кругозір учнів;
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.

Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Оголошення теми та завдань уроку.
 Мацуо Басьо. Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця. Лаконізм форми і широта художнього змісту хайку.
Ознайомитись з культурою Японії, її стародавніми звичаями, релігією, особливостями світогляду японського народу;
 Ознайомитись  хайку – жанром японської поезії;
Опрацювати біографію письменника.
ІІІ Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Опрацювання біографії письменника. За підручником.
Отже, Японія – особлива країна з особливою, не завжди для нас зрозумілою культурою. Тож не дивно, що й поезія японська дуже незвична для нас, європейців.
Життя Японії неможливо уявити без поезії. Поетичні рядки тут можна знайти скрізь: на картинах, деревяних ляльках, рушниках, серветках тощо. Коли цвіте сакура, всі японці стають поетами, приколюють листочки з віршами просто до квітучих дерев або голосно декламують.
Ще з  давніх часів щосічня влаштовують поетичні змагання: десятки тисяч японців читають вірші. Найкращі виконавці виступають на церемонії в присутності імператора.
З усіх майстрів японської поезії найвідомішим є Мацуо Басьо.
Ви вже ознайомились з біографією поета.
- Справжнє імя? (Менефуса)
-Прізвище?(Мацуо)
- Псевдонім?(Басьо)Що він означає? Чому?
-Чим займався у житті?(Мандрував, писав вірші)
-Скільки віршів написав?(Близько 2000)
-Скільки мав учнів?(Близько 2000)
-Де брав натхнення?(З мандрів, природи)
Літературознавча робота.
Поезія японців незвичайна. Ви дома самостійно прочитали ці маленькі віршики. Скажіть, будь ласка, яке перше враження від них у вас було? Ви щось зрозуміли? Чи схожі вони на європейську поезію? Як називається такий жанр?(хоку, або хайку)
 Робота з підручником (с. 172)
 Хайку – традиційний жанр японської поезії; неримований вірш, що складається з трьох рядків:5-7-5 складів. Хайку виділився з більш давнього жанру – танка(5 рядків). Класичні хайку обов'язково будуються на співвіднесенні людини (автора), його внутрішнього світу, біографії з природою, при чому природа повинна бути визначена відносно пори року . Для цього використовуються сезонні слова.
Весна:туман, серпанок, соловей, павутиння, квіти вишні та персика, жайворонок, метелик
Літо:злива, зозуля, садіння рисової розсади, розквітлі півонії, спека, прохолода, полудневий відпочинок.
Осінь:місяць, зірки, роса, збір урожаю, червоне кленове листя, хризантеми.
Сніг, іній, лід, холод, теплий одяг, вогонь.

Хайку заборонено писати на політичні, релігійні теми та на тему кохання. Ви вже дома читали хайку. Яким темам присвячені?
(людина і природа)
(Робота з другим форзацом підручника) Як же виник цей жанр?
Японські уявлення про красу(форзац)
Прочитати хайку на форзаці. До якого виду мистецтва близькі ці поезії?(до
живопису. Хайку – картинка)
Висловіть враження від японської поезії.
Висновок. Автор хоку нічого не розповідає прямо, він лише натякає, але ми відчуваємо, що він хотів сказати.
Щоб ви краще зрозуміли різницю між японською поезією та європейською, давайте зараз прослухаємо вірш Олександра Пушкіна «Цветок». Колись поет знайшов у книзі засушену квітку, і написав такий вірш(виразне читання вірша)

Давайте уявимо, що цей вірш пише японський автор. Що б він написав?
(Залишаємо 2 перші рядки. Можливо, доповнюємо третім: увядшая любовь).
Бесiда з учнями
v  Про що переважно розповідають хоку Басьо?
v  Які поетичні образи ви запам’ятали?
v  Чому Басьо називають новатором в японській поезії?
v  Що було матеріалом для хоку Басьо?
v  У чому бачив призначення поета Басьо?


ІV Рефлексія.
Прийом «Продовжте речення»
-         Найбільше мене вразило те, що…

V підсумок уроку. Оцінювання.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VI Домашнє завдання.
Вивчити 2-3 хоку напам`ять, знайти в них образи природи; до одного з вивчених хоку зробити ілюстрацію.


1 коментар:

  1. Можна будь ласка відповіді до цих питань? 🙏
    Про що переважно розповідають хоку Басьо?
    v Які поетичні образи ви запам’ятали?
    v Чому Басьо називають новатором в японській поезії?
    v Що було матеріалом для хоку Басьо?
    v У чому бачив призначення поета Басьо?

    ВідповістиВидалити