Архів блогу

субота, 5 листопада 2016 р.

Розвиток мовлення №2. Реконструкція лінійного сюжету есе «Джакомо Джойс».

10.10                              Урок №11 11-Б (1 год)
Тема. Розвиток мовлення №2. Реконструкція лінійного сюжету есе «Джакомо Джойс».
Мета: підсумувати й узагальнити знання учнів про ідейно-художні особливості  есе поглибити розуміння його проблем та майстерності автора;  розвивати усне  мовлення, уміння обґрунтовувати свою думку, наводити приклади з тексту, проводити паралелі з життям; виховувати толерантність, культуру поведінки, найкращі людські якості.
Тип уроку: розвиток мовлення.
Обладнання портрет письменника, видання твору, підручник В.Я. Звиняцьковський.
Хід уроку
І Вступна частина
Створення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Оголошення теми уроку та завдань.
Розвиток мовлення №2. Реконструкція лінійного сюжету есе «Джакомо Джойс».
1.  Умій чітко визначати предмет суперечки, обговорення, орієнтуватися на ті положення, через які ведеться спір.
2. Висловлювати свої думки та враження.

IІІ Робота над обговоренням твору.
Пам'ятка учаснику обговорення
1.         Умій чітко визначати предмет суперечки, обговорення, орієнтуватися на ті положення, через які ведеться спір.
2.         Намагайся правильно оперувати понятійним апаратом.
3.         Шанобливо стався до думок та особистості своїх опонентів.
4.         Будь витриманим, тактовним, толерантним, не перебивай співрозмовника. Не критикуй його особисті якості.
5.         Дотримуйся культури й логіки висловлювання.
6.         Добирай для доказів цікаві, переконливі факти й аргументи, приклади з літератури, із власних спостережень.
7. Вмій робити висновки й корегувати свої погляди та думки.
Однією з ключових постатей модерністської прози є ірландський письменник Джеймс Джойс. 

У його психологічному есе "Джакомо Джойс" відобразились автобіографічні мотиви: це був художньо-щоденниковий літопис історії одного кохання, пережитого Джойсом у Трієсті до юної учениці Амалії Поппер. 

Автор використав у есе характерні риси поетики модерністських творів, у першу чергу, "потоку свідомості" — художнього засобу зображення внутрішнього світу людини, що полягає у безпосередньому відтворенні "зсередини" плину її роздумів, переживань, настроїв як складного психологічно свідомо-підсвідомого процесу; своєрідний спосіб фіксації та вираження найприхованіших складників цього процесу; один із провідних прийомів літератури модернізму. 

"Потік свідомості" нерідко називають і розширеним внутрішнім монологом. Для, нього характерні підкреслена увага до духовного життя особистості, спонтанність виникнення думок та образів, відсутність чіткої послідовності, поєднання свідомого та несвідомого, раціонального та чуттєвого, підвищена емоційність, зменшення ролі автора на користь "я" героя, безперервність процесу внутрішньої діяльності особистості, глибинний психологізм тощо. Стилістично "потік свідомості" виявляється у синтаксичній невпорядкованості мовлення, використанні невласнепрямої мови, оповідної манери, ремінісценцій, ліричних відступів, асоціацій тощо. Художній час у цьому потоці є часом "життя душі" літературного героя, що може вміщувати у собі не тільки минуле, теперішнє і майбутнє, а й бажане, уявне, омріяне. 

У самій назві твору слово "Джакомо" є водночас італійським відповідником англійського "Джеймс" і самоіронічним натяком на знаменитого Джакомо Казанову. 

Есе насичене запозиченнями з текстів Біблії, Шекспіра, Ібсена, що свідчить про інтертекстуальність твору, породжує своїм перекликанням з іншими текстами новий зміст. 

У творі немає звичного сюжету: текст побудовано мозаїкою дрібних, пов’язаних між собою лише емоційним настроєм фрагментів. Показуючи різні іпостасі героїні, автор не розкриває її внутрішній світ, він залишається незбагненним. Почуття ж оповідача, розмаїття відтінків, їх динамічність, напруженість глибоко розкриваються через широкий зв’язок із світовим літературним контекстом (опора на тексти Біблії, Шекспіра, Ібсена); завдяки цьому досягається ефект сполучення ейфоричного, плинного почуття з вічним і непорушним. 
ІV Домашнє завдання.

1.            Підготуватися до контрольної роботи за темою «Вступ. Література першої половини ХХ ст. творчість Г. Ібсена, Ф. Кафки, Дж. Джойса».

Немає коментарів:

Дописати коментар