Архів блогу

неділя, 20 листопада 2016 р.

Життєвий і творчий шлях французького поета Ґійома Аполлінера. «Лорелея», «Міст Мірабо», «Зарізана голубка й водограй».

21.11                                    Урок №22, 11 клас 2 год


Тема. Життєвий і творчий шлях французького поета Ґійома Аполлінера. «Лорелея», «Міст Мірабо», «Зарізана голубка й водограй».
Мета: Ознайомити учнів з етапами життя й творчістю поета, його естетичними поглядами, рисами модернізму й авангардизму; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних текстів, висловлення своїх уподобань і вражень;  виховувати  гуманістичний світогляд, несприйняття війни та розбрату між людьми.
Тип уроку:комбінований.
Обладнання: портрет письменника, видання творів, ілюстративні матеріали.
Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1.Розкажіть про головні віхи життєвого і творчого шляху Р.М. Рільке, укажіть основні теми й мотиви його лірики.
2. Що вам відомо про подорожі молодого Рільке Україною?
3. Розкажіть про характерні риси символізму й неокласицизму в ранній поезії Рільке та про еволюцію його поетичного стилю (на матеріалі порівняння поезії «Орфей, Еврідіка,Гермес» і сонета «Ось дерево звелось…»).
ІІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Життєвий і творчий шлях французького поета Ґійома Аполлінера. «Лорелея», «Міст Мірабо», «Зарізана голубка й водограй».
1.     розповідати про головні віхи життєвого і творчого шляху поета;
2.     характеризувати творчість французького поета Ґійома Аполлінера (1880–1918) як шлях від неоромантизму до кубофутуризму;
3.     підтверджувати свої судження прикладами з текстів поезій «Лорелея», «Міст Мірабо», «Зарізана голубка й водограй»;
4.     простежувати на матеріалі згаданих поезій зміну життєвої позиції поета, ствердження активно-творчого ставлення до життя.
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
     Справжнє Гійома  Аполлінера — Вільгельм-Альберт-Володимир-Олександр-Аполлінарій Костровицький. Народився він 1880 року в Римі. Його мати була дочкою польського емігранта і мала родовий маєток у Білорусії під Новогрудкою, по сусідству з Міцкевичами. До 9 років Аполлінер жив у Італії; потім його відправили вчитися в Монако. Він часто був у Каннах та Ніцці, де мав друзів і пережив свою першу закоханість. 1899 року Костровицькі переїхали до Парижа, де Аполлінер прожив більшу частину свого життя, хоч його статус як громадянина Франції тривалий час був невизначеним, що дуже його засмучувало.
У Парижі Аполлінер нерідко бідував, жив на випадкові заробітки. Нарешті влаштувався приватним учителем. Почав писати й друкуватися під різними псевдонімами. Перша поетична збірка мала назву «Бестіарій» («Звіринець»). У підзаголовку стояло: «Кортеж Орфея», тобто почет диких звірів, що покірно йшли за співцем.
·                        ŠŠ Пригадайте, яким даром володів Орфей. (Орфей зачаровував своїм мистецтвом природу, звірів, весь світ.)
Своє мистецтво Аполлінер теж уважав своєрідним орфізмом, що впливав на духовний стан світу, допомагаючи приборкати «звірів сучасності» — війну, розбрат, насильство.
      1913 року вийшла друком збірка Ґ. Аполлінера «Алкоголі. Вірші 1898–1913 рр.», що увібрала в себе все найкраще, створене письменником за 15 років. Але сучасники не сприйняли її, надто новаторською вона була за змістом і формою («Алкоголі» — «життя палюче, як спирт»).
Коли почалася Перша світова війна, Аполлінер добровільно записався в армію. Служив спочатку в артилерії, потім у піхоті, був поранений у голову осколком снаряда. Поет не припиняв творчості. У його ліриці з’являються антивоєнні мотиви, занепокоєння через занепад віри, гуманістичних цінностей. Це знаходить відображення в збірці «Каліграми. Вірші Миру і Війни» (1918). Каліграми-вірші написані так, що їхні рядки утворюють певниймалюнок.
Ослаблений після тяжкого поранення, Аполлінер захворів на іспанку й помер 1918 року. Лише наступні покоління належно оцінили творчій доробок поета.
Виразне читання вчителем поезії «Лорелея»
Бесіда за змістом вірша
· Пригадайте народну німецьку легенду про Лору та Лорелею з поезії Г. Гейне. (За народною німецькою легендою Лору, бідну красуню, покохав багатий лицар. Через підступність його матері закохані розлучилися, і Лора вирішила помститися. За допомогою  бога Рейна вона перетворилася на чарівницю-русалку, що зваблювала чоловіків дивовижним співом. Наречений Лори, зачарований її піснями, кинувся в річку, щоб дістатися скелі, де сиділа дівчина, але хвилі накрили його. Рятуючи коханого, загинула й Лора. У Гейне легенда про Лорелею (Лора — діва, лей — скеля) — метафора внутрішнього світу ліричного героя, який задумливо й задушевно розповідає про свої переживання, відображаючи різні грані кохання — його красу, чарівність, стихійну силу та фатальність.)
·Як замальовується світ у вірші?
·Визначте основний конфлікт твору.
·Охарактеризуйте образ Лорелеї (портрет, художні засоби, художні деталі, мову героїні).
 Виразне читання поезії «Міст Мірабо»
— Поезія «Міст Мірабо» присвячена Марі Лорансен, з якою поет познайомився 1907 року. Їй було двадцять два роки, йому — двадцять сім. Марі — художниця, писала й вірші. Їхні стосунки тривали п’ять років, і, за словами митця, «можливо, були найважливішими» для нього. Але закоханим не судилося бути разом. У вірші відтворений не лише сум розлуки, а й роздуми поета про саме життя, про плин часу. До речі, у Марі теж був вірш, присвячений розлуці з
Ґ. Аполлінером.
 Виразне читання вірша Ґ. Аполлінера «Зарізана голубка й водограй»
Бесіда за змістом вірша та виконання завдань
·Визначте основну тему й основну думку вірша.
· У якій формі написаний цей вірш, чи додає щось до розкриття змісту його малюнок?
·Визначте функцію антитези у вірші.
· Поясніть образ «раненого» сонця на «багрянистому горизонті».
· Хто згадується у вірші, чому? Чи сподівається ліричний герой почути відповіді на свої запитання? Як називається цей художній засіб?
·Розкрийте символічне значення образів зарізаної голубки та водограю.
V Рефлексія
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
·         Відкриттям для мене було…
VI підсумок уроку. Оцінювання.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VII Домашнє завдання.
1.Розповідати про життя і творчість поета Ґ. Аполлінера.
2.Виразно читати й аналізувати його вірші.



Немає коментарів:

Дописати коментар