Архів блогу

субота, 5 листопада 2016 р.

Влада золота та її філософія в повісті «Гобсек». Композиція і стиль твору.

19.Тема.
Вл      Влада золота та її філософія в повісті «Гобсек». Композиція і  ст   стиль твору.
Мета:Ознайомити  учнів з художнім світом Бальзака, визначити особливості втілення мотиву «влади золота» у повісті; розвивати знання учнів про портрет як засіб розкриття внутрішнього світу героя; виховувати  інтерес до творчості й особистості письменника.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник Д.С. Наливайко, текст роману «Гобсек», портрет письменника.
Хід уроку
І Вступна частина
Створення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1.     Назвіть основні факти біографії О. де Бальзака.
2.     Чим уславився цей письменник в історії літератури?
3.     Назвіть найвідоміші твори Бальзака.
4.     Які теми розробляв у своїй творчості О. де Бальзак?
ІІІ Оголошення теми уроку та завдань.
Влада золота та її філософія в повісті «Гобсек». Композиція і стиль твору.

1.     Визначити місце повісті «Гобсек» у творчому доробку Бальзака.
2.     Наводити приклади поєднання в образі Гобсека елементів реалізму і романтизму.
3.     Аналізувати особливості втілення мотиву влади золота в повісті «Гобсек».
4.     Визначити особливості композиції повісті.
5.     Характеризувати роль Дервіля в розгортанні подій твору.
6.     Висловлювати особисте ставлення до проблем, що піднімаються у творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.
ІV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
"Гобсек", як й інші твори Бальзака, — багатоцентрова повість. Окрім постаті лихваря важливу роль у ній відіграють адвокат Дервіль і члени сім'ї графа де Ресто. Сюжетні лінії Гобсека, Дервіля, графині де Ресто та інших персонажів твору церетинаються. Повість має чітку, про­думану побудову, що засвідчує композиційну майстерність її творця.
"Гобсек" починається з експозиції. Спочатку розповідь ведеться від імені автора, який змальовує один із зимових вечорів 1829—1830 рр. в салоні віконтеси де Гранльє. Роз­мова заходить про молодого графа Ернеста де Ресто, якого кохає Камілла. Але у матері графа погана репутація в ари­стократичному світі, і пані де Гранльє хоче відмовити йому у відвідуванні свого дому. У розмову втручається Дервіль, який розповідає історію, що має змінити погляд на стан справ у сім'ї молодого графа. Наступна частина твору — розповідь Дервіля, яка містить розповідь Гобсека. Письмен­ник ускладнює структуру повісті, робить її багатоголосою. Спочатку звучить голос автора, від імені якого ведеться оповідь, а потім — голоси оповідачів — Дервіля і Гобсека, які теж передають багатоголосся свого оточення. Отже, важ­ливими композиційними особливостями твору є "розповідь у розповіді", а також тісний зв'язок між окремими його частинами та компонентами (розповідь, оповідь, опис, порт­рет, інтер'єр, монолог, діалог тощо).
Читач вірить тому, про що говорить Дервіль, бо на початку повісті він показаний як "людина високої чес­ності, знаюча, скромна і з гарними манерами". Дервіль розповідає історію з часів своєї молодості, коли він меш­кав у мебльованих кімнатах, а його сусідом був Гобсек. Отже, лихвар стає центральною фігурою оповіді не лише адвоката, а й усього твору.
Дервіль випадково став свідком драми, яка відбува­лася в сім'ї графа де Ресто. Ця драма була відомою і Гобсекові: графиня Анастазі де Ресто, щоб утримати сво­го коханця Максима де Трая, наробила величезних боргів і віддала у заставу лихвареві фамільні коштовності під великі відсотки. А граф де Ресто, захищаючи честь сім'ї й інтереси свого сина, незадовго до смерті переписав свої володіння на ім'я Гобсека до моменту повноліття Ернеста. Його заходи виявилися вчасними, після смерті Гобсе­ка Ернест успадкував те, що належало батькові. Але зна­чення повісті — не в цій сюжетній лінії. її кульмінацією є монолог Гобсека, в якому він засуджує суспільство, де все купується і продається.
Питання:
- Звернемося до композиції твору. Що ви помітили? Як називається такий композиційний прийом? В яких творах ви вже зустрічали прийом «оповідання в оповіданні»?
- Навіщо автору був потрібен Дервіль?
- Хто стоїть в центрі повісті?
    Продовжіть речення: «У повісті ми сприймаємо Гобсека у трьох іпостасях:
а) Гобсек – очима…
б) Гобсек  - очима…
в) Гобсек…
 Яким його бачить Дервіль? Створення схеми до образу Гобсека (знайти означення  - метафори до образу, пояснити кожну метафору).
                                        
 

ГОБСЕК


 Бесіда:
 - Який головний принцип, за яким живе Гобсек?
 - Через які деталі портрета розкривається його жадоба до золота та влади?
- Які подробиці опису житла Гобсека говорять про його скупість?
 - Розкрийте «життєву філософію» героя. Чим для нього є золото?
 - А звідки взялась така «життєва філософія»?
 - А як Гобсек сам до себе відноситься? Що говорить про себе? Як це його характеризує? (зачитування цитат, обговорення.)
 - Чи справді Гобсек «володіє світом, не стомлюючи себе», а світ не має над ним жодної влади спростуйте або доведіть правомірність цього твердження героя.
 - Ми називали негативні якості героя. А чи є в нього щось позитивне? (визначення позитивних рис Гобсека.)
- Чому Гобсек жив на самоті? Чи страждав він через свою самотність?
- Чому Гобсек довірився адвокату Дервілю?
- Як ставився Гобсек до своїх клієнтів? Чи можна їх назвати його жертвами?
- Чи існують для Гобсека такі поняття, як людяність, чесність, співчуття, милосердя, шляхетність?
 - Чим пояснити поведінку Гобсека у спальні Анастазі де Ресто? Що здивувало вас у поведінці лихваря після отримання діаманта?
- Що, на вашу думку, вчинив би Гобсек, якби Фанні Мальво не мала грошей у визначений термін?
- Як, з погляду Бальзака, гроші впливають на  духовність людини? Простежте це на прикладі Анастазі де Ресто і Максима де Трая.
- Чи існують, на думку Бальзака, сили, що протистоять руйнівному впливу матеріального ідеалу? Охарактеризуйте цей моральний ідеал на прикладі образів Фанні мальво та Дервіля.
- Він прагнув розбагатіти і розбагатів. А чи можна назвати Гобсека щасливою людиною? Що потрібно людині для щастя?
  Прийом «Людське щастя героя».
 - Ви б пожаліли героя? Чому?
 Продовження бесіди:
- Чи є у творі люди, подібні Гобсеку?
- Золото давало Гобсекові владу над людьми. В чому полягає небезпека?
- Проаналізуйте сцену смерті Гобсека.
Узагальнення матеріалу.
1. Слово вчителя.
Гобсек розумівся на владі грошей над людьми, але сам не зміг протистояти їхньому згубному впливові.
Йдучи до своєї життєвої мети – збагачення – він розгубив моральні якості, які в нього були. І у фіналі повісті ми бачимо деградовану особистість.
Бальзак доводить, що без «вічних життєвих цінностей»: кохання, дружби, родинних прив’язаностей, милосердя, співчуття…людина перестає бути людиною.
2. Бесіда:
- Чи можна твір «Гобсек» назвати актуальним?
- Тема золота, збагачення завжди хвилювала людей. Письменники різних національностей, різноманітних політичних і естетичних уподобань зображували у своїх творах згубну владу золота, грошей над людиною. Згадаймо відомі твори української та зарубіжної літератури.
Висновок: Всі персонажі об’єднує спільна риса: вони жахливо самотні, поруч немає жодного люблячого, розуміючого серця. Його немає тому, що ніколи не може бути, адже гроші для цих людей замінили все. Як результат: всі вони глибоко нещасні.
- Чому повість «Гобсек» літературознавці назвали новелою?
V Рефлексія.
Дайте відповідь на проблемне питання Що необхідно людині, щоб досягти успіху в житті».
VІ Підсумок уроку. Оцінювання.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VIІ Домашнє завдання.
Підготуватись до розвиток мовлення. Написати твір «Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа й скнари» Гобсека».

Немає коментарів:

Дописати коментар