Архів блогу

неділя, 27 листопада 2016 р.

Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Сюжет і композиція повісті.

23.11                                          6 клас урок № 23
Тема.
Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Сюжет і композиція повісті.
Мета: Ознайомити  учнів із життям і творчістю письменника, зацікавити ним, допомогти виділити ключові моменти сюжету; розвивати образне та логічне мислення, навички виразного читання, перекази художнього твору, висловлення своїх думок та вражень; виховувати  повагу до моральних цінностей.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання:  портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти кінофільму,підручник О.М. Ніколенко.
Хід уроку
Довершені оптимісти,
одним з яких був Діккенс,
не прийма­ють світ,
не захоплюються сві­том — вони в нього закохані.
Г.К.Честертон,
      англійський державний діяч, письменник

І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Сюжет і композиція повісті.
1.Ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом письменника;
2.Визначити ключові моменти сюжету повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі».
ІІІ Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.            Розповідь учителя про письменника.
У Лондоні, недалеко від ділового центра міста — Сіті, на Дауті-стріт, 48 знаходиться музей відомого англійського письменника
Чарльза Діккенса. Усе тут нині так само, як і за часів митця. Увагу відвідувачів завжди привертає груба рама з маленьким віконцем, трохи завбільшки за кватирку. Дивний експонат... Екскурсовод пояснить вам, що саме у це віконечко дивився маленький Чарльз на світ. Де і коли було це? Розповів про все письменник лише у спеціальному листі, нікуди не відіслано­му,— адресованому майбутньому біографові.
Виявляється, Діккенсам довелося зазнати злиднів, коли бать­ка кинули до боргової в'язниці. Залишившись без засобів до існу­вання, сім'я теж переїхала туди. Саме там, у борговій в'язниці, і було те маленьке віконечко.
З 12 років Чарльз змушений був заробляти на хліб. Йому доводилося працювати по 16 годин на добу за мізерну плат­ню — 6 шилінгів на тиждень. Тоді Діккенс дав собі обітницю самостійно боротися з труднощами.
Юнак наполегливо займався самоосвітою, працював у кон­торі юриста, судовим репортером. Через деякий час він посів чільне місце серед англійських журналістів. 1833 року в газеті «Мансли магазин» з'явилося його перше оповідання, підписане дивним ім'ям «Боз» (це було жартівливе прізвисько його молод­шого брата). «Нариси Воза» стали популярними. Так в англій­ській літературі з'явилося нове ім'я: Чарльз Діккенс. Попереду були роки важкої праці й слава, яку принесли романи «Олівер Твіст», «Записки Піквікського клубу», «Домбі і син», «Девід Копперфілд» та інші.
Слава не змінила демократичних поглядів письменника. Він любив людей, був завжди самостійним у висловлюваннях. Митець все життя вірив у те, що немає нічого сильнішого за людину, що будь-яке зло можна побороти зусиллям людської волі.
Відомо, що королева Вікторія мала наміри подарувати Діккенсові титул дворянина. Однак ця звістка не викликала у нього великого захоплення. Найбільшою нагородою для Діккенса була любов читачів.
Ознайомлення з творчістю англійського письменника в Ук­раїні розпочалося з переказів його творів у 1880 році. 1987 року роман «Олівер Твіст» переклали М. Пінчевський і О. Терех.
2.            Повідомлення учнів про історію створення повісті «Різдвяна пісня у прозі».
В Англії існувала традиція: перед Різдвом у пресі публі­кували твори з різдвяною тематикою. Діккенс теж написав збірку «Різдвяні оповідання», що побачила світ у 1843 році. У ній відбилися погляди автора на суспільство. Сам письмен­ник розглядав цей твір як соціальну програму, як заклик до єднання багатих і бідних. Однак його мрії були ілюзорними, надії — нездійсненними.
Одне з оповідань збірки називається «Різдвяна пісня у прозі» і має підзаголовок «Святвечірнє оповідання з привидами».
3.            Коментоване читання уривків із першої строфи.
4.            Бесіда.
1)           Чи можете ви назвати головного героя твору?
2)           Що відомо про Скруджа?
3)           Чому герой так не любить Різдва?
4)           Зачитайте, як Скрудж зустрів Святвечір.
5)           Хто з'являється до нього вночі?
6)           Яка мета цього «візиту»?
7)           Про що попередив Марлі?
8)           Подумайте, який прийом застосовує автор, розповідаючи про ці події. З якою метою?
9)           Визначте композицію твору.
5. Застосування знань із теорії літератури.
Композиція твору.
Експозиція — зображення життя Скруджа на початку твору.
Зав'язка — поява привида Марлі.
Розвиток дії — подорожі з Духами.
Кульмінація — присутність Скруджа на власних похоронах.
Розв'язка — переродження героя.
ІV Рефлексія
 «Продовжте речення”.      
-                Різдво для мене – це…

V Підсумок уроку. Оцінювання.
1)           Які труднощі довелося перебороти Ч. Діккенсові на шляху до слави?
2)           Під яким псевдонімом він випустив свій перший твір?
3)           З якою традицією пов'язано створення «Різдвяних опові­дань»?
4)           Який підзаголовок має твір «Різдвяна пісня у прозі»?
5)           Який художній прийом використовує автор у цьому творі?

VI Домашнє завдання 

    Уміти розповідати про життя і творчість письменника. Знати зміст куплетів та першого твору, переказувати його. Прочитати куплети другий і третій.

Немає коментарів:

Дописати коментар