Архів блогу

субота, 5 листопада 2016 р.

Психологічне есе Джеймса Джойса « Джакомо Джойс», його автобіографічний характер.

17.10                                    Урок №9, 11 клас 2 год
Тема. Психологічне есе Джеймса Джойса « Джакомо Джойс», його автобіографічний характер.
Мета: Ознайомити учнів з естетично-художніми особливостями твору; розвивати навички сприйняття модерністських творів, уміння спостерігати за художнім полотном, аналізувати його, висловлювати свої враження;  виховувати   естетичні смаки, любов до мистецтва.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Обладнання: підручник В.Я.Звиняцьковський, портрет письменника, видання твору.
Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1.     Розкажіть про основні події життєвого і творчого шляху Дж. Джойса.
2.     Схарактеризуйте суть і значення літературного прийому «потік свідомості».
3.     Дайте визначення понять «інтертекстуальність», «ренімісценція», «алюзія».
ІІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Психологічне есе Джеймса Джойса « Джакомо Джойс», його автобіографічний характер.
1.     Ознайомитись естетично-художніми особливостями твору.
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
 Слово вчителя
Твір «Джакомо Джойс» уважається одним із найкращих зразків малої модерністської прози. Написаний у вигляді низки фрагментів, він є своєрідним художньо-щоденниковим літописом історії одного кохання.
Реальною основою сюжету була пережита письменником закоханість в Амалію Поппер, його ученицю. Напружений, динамічний, багатий розмаїтими відтінками плин почуттів ліричного героя, який сприймає любовну ситуацію в усій її неймовірній суперечливості й ускладненості численними табу, адже він - зрілий чоловік, до того ж одружений, а вона - молода дівчина; він - учитель, вона - учениця; його ставлення до своїх почуттів - лірично-іронічне, її - трохи кокетливе,- усе це становить зміст твору. Фрагменти, з яких складається есе, фіксують окремі миті любовних взаємин, віддзеркалюють спалахи почуттів героя та відтворюють різні ракурси образу коханої. Оскільки художні прийоми модернізму багатозначні, то окремі епізоди можна розуміти як такі, що відбуваються лише в розпаленій уяві ліричного героя. У поетиці твору широко використовуються імпресіоністичні засоби (враження, «зупинена мить» тощо), елементи «потоку свідомості».
       Спостереження над текстом
- Джеймс Джойс створив своєрідний жанр психологічного есе, у якому увага зосереджується на внутрішньому житті особистості. Автор сам стає героєм літературного твору. Про це свідчать факти біографії письменника. Назвіть їх, позначте схематично.
-       Знайдіть у тексті цитати, які характеризують ліричну героїню як «молоду шляхетну особу»; кокетливу жінку; напівдорослу-напівдитину; закохану.
-      твір починається запитанням «Хто?». Чому?
-       Які асоціації викликає у свідомості ліричного героя образ дівчини? («Лоша», «випещена в неволі птиця», «чорняве курчатко», «одаліска», «зоряна гадюка»)
-        Знайдіть у творі використані автором прийоми іронії. («Чорняве курчатко налякане: зненацька уриває; короткі знічені скрики: воно плаче за своєю мамцею, досвідченою квочкою»)
-        Дослідіть, які кольори переважають в описах, який створюють настрій, враження? (Фіолетовий, рожевий, сірий, темний, опа-левий, чорний та ін. - залежно від настрою)
-         Знайдіть слухові, тактильні та інші образи, з'ясуйте їхню роль. (Короткий смішок, прохолодна розмова, підбори вистукують пустку тощо)
-         Знайдіть описи гами почуттів ліричного героя. (Можливо, поява «її» - зародження почуттів - вагання - переживання її хвороби - докори сумління через дружину - взаємність - розлука - згасання почуттів)
-       Знайдіть приклади використання «потоку свідомості», елементів пародійності, інтертекстуальність.
 Складання схеми психологічного портрета автора за твором
Автор +ліричний герой
Ø Високоосвідчений
Ø Обдарований
Ø Вразливий
Ø Чутливий
Ø Пристрасний
Ø Іронічний
V Рефлексія
Продовжте речення:
        Незвичайне враження справило на мене...

VІ підсумок уроку. Оцінювання.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VIІ Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи за темою «Вступ. Література першої половини ХХ ст. творчість Г. Ібсена, Ф. Кафки, Дж. Джойса».



Немає коментарів:

Дописати коментар