Архів блогу

субота, 5 листопада 2016 р.

«Потік свідомості» та аналіз психології людини в психологічному есе «Джáкомо Джойс». Вплив Джойса на всесвітню літературу.

10.10                                    Урок №6, 11 клас 1 год
Тема. «Потік свідомості» та аналіз психології людини в психологічному есе «Джáкомо Джойс». Вплив Джойса на всесвітню літературу.
Мета: Ознайомити учнів з модерністськими принципами творчості письменника ; розвивати навички сприйняття різних способів художньго мислення,уміння передавати свої враження від них;  виховувати   інтерес до літератури, допитливість, культуру мовлення.
Тип уроку:комбінований.
Обладнання: підручник Ю.І. Ковбасенко, портрет  Джеймса Джойса, видання твору.
Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1.     Складіть хронологічну таблицю життя та творчості Дж. Джойса.
2.     Якою була дорога письменника до літературної слави.
3.     Як взаємопов’язані його життєвий і творчий шлях? Де письменник міг брати матеріал для своїх творів? Як це втілилося в його психологічному есе «Джакомо Джойс»?
ІІІ Оголошення теми та завдань уроку.
«Потік свідомості» та аналіз психології людини в психологічному есе «Джáкомо Джойс». Вплив Джойса на всесвітню літературу.
1.     Визначити характерні риси поетики творів Дж. Джойса: «потоку всідомості», «пародійності», «іронічності», «інтертекстуальність».
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
      Оповідання Джеймса Джойса написані в реалістичній манері, пройняті скепсисом, гіркою та сумною іронією. Вони засвідчили блискучу майстерність Джойca-стиліста, багатство відтінків його мови. У них Джойс відтворює обтяжливу і нудну атмосферу обивательського існування. Письменник міг і далі "працювати" в реалізмі, та свідомо обрав шлях модернізму і... вдруге став класиком! 
      До таких творів Джойса належать психологічне есе "Джакомо Джойс" (1914), романи "Портрет художника замолоду" (1916), "Улісс" (1922) і "Поминки за Фіннеганом" (1939). Усі вони написані в манері "потоку свідомості". Це поняття запозичене літературознавством із психології й філософії, а сам термін - із книги вченого Вільяма Джемса "Наукові основи психології", де він порівняв свідомість людини із плином ріки, потоку. Думка змінює думку, вони переплітаються, вступають одна з одною у суперечку або, навпаки, доповнюють одна одну тощо. 
      У Джойса "потік свідомості" стає літературним методом, а увага до внутрішнього світу людини, її психології - його творчим кредо. Перший такий твір - це психологічне есе "Джакомо Джойс". Понад чверть століття минуло від смерті Джойса, коли відомий американський джойсознавець Річард Еллмаи перекупив цей шедевр у якогось колекціонера-європейця, котрий не захотів назвати своє ім'я. Сталося це 1968 року. Цей невеличкий твір цікавий передусім тому, що написаний на межі творчості Джойса-реаліста і Джойса-модерніста. А така "прикордонність" цікава вже сама по собі. До того ж, сам Джойс у зрілому віці, після невдалого твору "Поминки за Фіннеганом", якось зізнався, що хотів би ще написати таку ж елегантну річ, як "Джакомо". У цьому творі автор апробував багато композиційних елементів різного рівня, які знаходимо у його пізніших модернових творах. У "Джакомо" автор з непідробною і принадною самоіронією відтворив цікавий момент свого життя, коли він, зрілий мужчина, закохався у свою ученицю, молоду італійську єврейку Амалію Поппер, що брала в нього уроки англійської. Іронізуючи над великою різницею у віці, він жартома називає ліричного героя есе - Джакомо (натякаючи на ім'я знаменитого "серцеїда" Казанови). Але ж не можна забувати й того, що події розгортаються переважно в Італії, де англійському імені "Джеймс" є італійський відповідник - "Джакомо". А відтак Джойс у Італії - таки Джакомо... Цей дрібний епізод приватного життя письменника зробив твір визнаним шедевром всесвітньої літератури передусім тому, що написаний у творчій манері "потоку свідомості".
Робота зі словником літературознавчих термінів
«Потік свідомості»  - один з провідних прийомів літератури модернізму. «Потік свідомості» в художній літературі є екстремальною формою внутрішнього монологу, яка (часто за допомогою прийому монтажу) імітує безпосередню передачу хаотичного процесу внутрішнього мовлення людини.
«Інтертекстуальність»   - використання автором текстів, цитат із літературних творів різних епох і народів, часто мовою оригіналу.
Пародійність, пародія  сатиричне, іронічне, наслідування кого або чого-небудь.
Іронічність, іронія  - тонке, приховання, глузування; художній засіб, у якому зовнішня форма вислову суперечить змісту.
     Учитель. Зараз ми будемо читати есе Дж. Джойса « Джакомо Джойс». Я будуставити вам запитання, а ви будете знаходити відповідь на них у тексті та згадуючи біографію письменника.
Завдання. Твір починається словами: « Хто?» Чому? Про кого йдеться мова?
Хто? Бліде обличчя в рамці важкого запашного хутра, її руки сором’язливі та нервові. Вона носить пенсне. Так: коротка мова. Короткий смішок. Короткий покліп повік. 


Образ коханої дівчини. Автор виразно змальовує погляди, жести, які створюють картину взаємин.
Завдання. Знайдіть у тексті цитати, які характеризують ліричну героїню як «молоду шляхетну особу»; кокетливу жінку; напівдорослу-напівдитину; закохану.
Ажурне плетиво почерку, видовжене й гарне, позначене тихим презирством і смиренням: молода шляхетна особа.
Образ коханої дівчини подається автором через змалювання окремих деталей
Завдання. Яка пора року описана і чому саме?
Високі підбори глухо поцокують лункими кам'яними сходинками. Зимне повітря в замку, кольчуги на стінах, масивні залізні шоломи над закрутами гвинтових баштових сходів. Легко поцокують підбори, звук високий і глухий. Там хтось унизу - він хотів би поговорити з вами, панно.
Зима. Холодна пора року. Холод в замку. Холод у відносинах.
Завдання. Знайдіть у творі використані автором прийоми іронії.
«Чорняве курчатко налякане: зненацька уриває; короткі знічені скрики: воно плаче за своєю мамцею, досвідченою квочкою.
Завдання. Приведіть приклади того, що у творі відсутні діалоги. З якою метою автор це робить?
V Рефлексія
Продовіть речення:  « Незвичайне враження справило на мене...»
VІ підсумок уроку. Оцінювання.
-Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-Що вас вразило? Здивувало?
-Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VIІ Домашнє завдання
1.Підготуватись до розвитку мовлення.


Немає коментарів:

Дописати коментар