Архів блогу

понеділок, 14 листопада 2016 р.

Розвиток мовлення №2. Дискусія «Що таке істина?» (М. Булгаков) за романом Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита».(усно)

14.11                              Урок №20 11-А (2 год)
Тема. Розвиток мовлення №2. Дискусія «Що таке істина?» (М. Булгаков) за романом Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита».(усно)
Мета: підсумувати й узагальнити знання учнів про ідейно-художні особливості  роману «Майстер і маргарита»;  розвивати усне  мовлення, уміння обґрунтовувати свою думку, наводити приклади з тексту, проводити паралелі з життям; виховувати толерантність, культуру поведінки, найкращі людські якості.
Тип уроку: розвиток усного мовлення.
Обладнання портрет письменника, видання твору.
Хід уроку
І Вступна частина
Створення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Оголошення теми уроку та завдань.
Розвиток мовлення №2. Дискусія «Що таке істина?» (М. Булгаков) за романом Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита».(усно)
1.  Умій чітко визначати предмет суперечки, обговорення, орієнтуватися на ті положення, через які ведеться спір.
2. Висловлювати свої думки та враження.

IІІ Робота над обговоренням твору.
Пам'ятка учаснику обговорення
1.         Умій чітко визначати предмет суперечки, обговорення, орієнтуватися на ті положення, через які ведеться спір.
2.         Намагайся правильно оперувати понятійним апаратом.
3.         Шанобливо стався до думок та особистості своїх опонентів.
4.         Будь витриманим, тактовним, толерантним, не перебивай співрозмовника. Не критикуй його особисті якості.
5.         Дотримуйся культури й логіки висловлювання.
6.         Добирай для доказів цікаві, переконливі факти й аргументи, приклади з літератури, із власних спостережень.
7. Вмій робити висновки й корегувати свої погляди та думки.
     З найдавніших часів людин замислюється над тим, що ж таке істина, та і є чи вона взагалі? Навіщо людині дані життя й у чому її зміст? Це вічні питання філософії. Деякі люди вважають, що істина - у знанні, інші - у вірі. Є ті, хто затверджує, що істина - у почуттях людей. І кожний з них буде по-своєму прав. Немає чіткого визначення, що таке істина Кожна людина по-своєму трансформує це досить абстрактне поняття.
Завжди, за всіх часів люди шукали істину в складних і піднесених речах. На цьому тлі особливо вражає простота, з якого це поняття розкривається в Булгакова. Бесіда Иешуа з Понтієм Пілатом дає дуже просту відповідь на таке складне питання. На питання прокуратора “Що таке істина?” Иешуа говорить: “Істина насамперед у тім, що в тебе болить голова, і болить так сильно, що ти легкодухо помишляешь про смерть. ...Ти не можеш навіть і думати про що-небудь і мрієш тільки про те, щоб прийшов твій собака, єдине, очевидно, істота, до якого ти прив'язаний”. От вона, істина Иешуа не шукає її у високих словах і почуттях, а бачить її в прості й, на перший погляд, повсякденних речах. Для нього просто необхідно жити щирим життям, це єдино можливе для нього стан
Створюючи цей образ, Булгаков показав, що й добро, і милосердя, і любов до людей є наслідком щирого життя, наслідком чесності з іншими й із самим собою
У сцені розмови Иешуа з Понтієм Пілатом відбувається зіткнення двох істин: позачасової, вічної істини Иешуа й “ершалаимской” істини Пілата Прокуратор намагається підштовхнути арештанта до неправди, не розуміючи його переконань: “Відповідай! Говорив?.. Або... не... говорив?”. Лише на мить він, здавалося б, осягає вічну істину Иешуа, але виганяє неї, як бачення. Пиляють не приймає неї, а тому й не проявляє милосердя до свого бранця
Помилкове життя, не приемлющая істину, “у всій вроді” представлені жителями Москви. Вони брешуть, ніколи не виявляють свої щирі почуття. Тільки два чоловіки у всьому місті не бояться протиставити загальній брехні навколишню свою власну чесність - Маргарита й Іван Бездомний. Останній зумів не тільки визнати жахливими власні вірші, але й відмовитися, назавжди відмовитися від їхнього написання. Обоє ці героя, однак, не витримують “бою” з помилковим життям. В епілозі Іван Бездомний уже “знає, що в молодості він став жертвою злочинних гіпнотизерів, лікувався після цього й вилікувався”. Однак істина не залишає його зовсім, як хустка до Фриде, вона постійно вертається до нього. І Маргарита також зазнає поразки в місті, а істину разом з Майстром знаходить уже ввечности.
У романі “Майстер і Маргарита” зображені щире життя й життя помилкова. Як у свій час Толстої, Булгаков протиставляє один одному ці два життя. В епілозі він показує життя міста, що як би замикається в коло. Місто втратило все духовне й талановите, збігле з нього разом з Майстром. Втратив все прекрасне й вічно любляче, збігле разом з Маргаритою. Він втратив все щире, що було. Нарешті, з нього пішов далі Воланд зі своєї звитої, що, як це ні дивно, також є героєм щирого життя, адже саме він викриває неправду й удавання жителів Москви. Що ж у результаті залишається в місті? Люди, що живуть повсякденної, позбавленої яких-небудь почуттів, неістинною життям. Людишки, приречені на спілкування тільки з матеріальною стороною життя...
Все життя людин прагне до поставленої мети, шукає свою власну істину, свій сенс життя. І від того, як він проживає своє життя, залежить те, що він знайде після смерті. Це теж істина, що Булгаков розкриває на прикладі всіх героїв “Майстри й Маргарити”. Згадаємо, що говорить на балі Воланд: “Ви завжди були гарячим проповідником тої теорії, що по відрізанні голови життя в людині припиняється, вона перетворюється в золу й іде в небуття. ...Ваша теорія й солідна, і дотепна. Втім, адже всі теорії коштують одна інший. Є серед них і така, відповідно до якої кожному буде дано по його вірі. Так збудеться ж це!”.
ІV Домашнє завдання.

Опрацювати матеріал підручника 

Немає коментарів:

Дописати коментар