Архів блогу

субота, 5 листопада 2016 р.

Михайло Булгаков – видатний російський письменник. Булгаков і Київ. «Майстер і Маргарита». Особливості композиції твору.

07.11                                          11  клас 1 год урок №9
Тема. Михайло  Булгаков – видатний російський письменник. Булгаков і Київ. «Майстер і Маргарита». Особливості композиції твору.
Мета: Ознайомити познайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Михайла Булгакова, джерелами його творчості, витоками моральної стійкості, твердих принципів і переконань; розвивати навички сприйняття інформації на слух, визначення головного;  виховувати   гуманістичні ідеали.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет письменника,підручник В.Я. Звиняцьковський, київські краєвиди.
Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Михайло  Булгаков – видатний російський письменник. Булгаков і Київ. «Майстер і Маргарита». Особливості композиції твору.
1.     Розповісти про головні віхи життєвого й творчого шляху письменника(зокрема про те, що М.Булгаков народивсяі виріс у Києві, на Андріївському узвозі є його будинок музей, а творчість пов’язана з Україною) ;
2.     Висловлювати судження про місце роману «Майстер і Маргарита» у творчому доробку письменника.
3.     Ознайомитися з особливостями композиції твору.
ІІІ Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Учитель. «…Цей роман у романі, психологічний — усередині фантастичного, це розкішна проза… Цей роман, як на мене, є найкращим твором Булгакова, а якщо говорити про історію Христа й Пілата, то це взагалі одна з найкращих сторінок російської літератури XX століття»,— писав відомий російський письменник
 К. Симонов. Цю думку про роман М. Булгакова «Майстер і Маргарита» підтверджує літературознавець В. Лакшин: «Тінь загадки, небезпечна гра з нечистою силою на межі віри й безвір’я, романтичне кохання, гумор, що показує язика догматиці й «здоровому глузду», влучні слова, які готові розсипатися по життю афоризмами,— усе це звабливі спокуси для молодого, та й будь-якого, не позбавленого безпосередності читача».
Отже, на уроці йтиме розмова про один із найвідоміших романів XX ст. і його творця.
    — Народився Михайло Булгаков 1891 року в Києві. У родині було семеро дітей. Сім’я захоплювалася музикою, літературою, особливо поезією; ставилися домашні вистави.
    З 1907 року, після смерті батька, Михайло став главою сім’ї. Навчаючись у Київському університеті, у 22 роки одружився з Тетяною Миколаївною фон Лаппа, дочкою управителя Саратовської державної палати. Під час Першої світової війни молодий лікар Булгаков працював у польових госпіталях, пізніше був завідувачем земської лікарні на Смоленщині. Часто йому доводилося приймати до 50 хворих за день. Цей період він описав у «Нотатках юного лікаря». Потім були Київ, Кавказ. Двічі Булгаков хотів виїхати з Росії, але йому не дозволили. З 1921 року жив у Москві, працював на різних посадах — конферансьє, редактором хроніки в приватній газеті, інженером у науково-технічному комітеті, журналістом у газеті «Гудок», навколо якої згуртувалися талановиті письменники.
П’єса «Дні Турбіних» принесла Булгакову славу видатного драматурга. У 1925-28 рр. побачили світ збірки оповідань «Рокові яйця», «Дияволіада», «Оповідання»; у Ризі й Парижі вийшов друком роман «Біла гвардія». З 1928 року письменник працював над твором, який згодом викристалізувався в роман «Майстер і Маргарита». Робота над цим рукописом тривала до останніх днів митця. 1930 року постійні цькування критиків і перепони цензури змусили Булгакова звернутися з відчайдушним листом до Сталіна, у якому письменник вимагав надати йому можливість друкуватись або дозволити виїхати за кордон. Булгакова було призначено на посаду режисера МХАТу.
Шлюб із першою дружиною розпався, із другою не склався також. Лише з третьою дружиною, Оленою Сергіївною, яка стала його музою, прототипом Маргарити, він почувався щасливим.
1940 року Булгакова не стало. О. Булгакова згадувала: «Помираючи, він говорив: «Напевно, це правильно… Що я міг би написати після Майстра?»»
 2. Повідомлення вчителя про зв’язок М. Булгакова з Україною, із Києвом (заочна екскурсія по Києву булгаковськими місцями)

3. Складання схеми психологічного портрета письменника за розповіддю вчителя
Основними джерелами роману Булгакова «Майстер і Маргарита» були:
• реальні факти життя письменника та історії СРСР 1920-1930-х рр.;
• творчість письменників М. Гоголя, Ф. Достоєвського, філософа В. Соловйова, Г. Сенкевича («Камо грядеши» («Куди йдемо»)), Й. Ґете («Фауст»), Данте Аліґ’єрі («Божественна комедія»), Е. Т. А. Гофмана («Малюк Цахес»);
• міфологічні твори (євангельські легенди про Ісуса Христа, Понтія Пилата, Іуду та ін., біблійні міфи про диявола, європейські, слов’янські міфи, апокрифи).
В епоху культивації атеїзму й тотальної боротьби із церквою звернення Булгакова до біблійного сюжету було надзвичайно сміливим.
Перший варіант роману письменник спалив (усього було шість варіантів), що свідчить про прагнення автора до досконалості.
Прийом, який використав письменник для створення враження, що перешкоди і в часі, і в просторі є відносними, називається «роман у романі» — роман Майстра про Єшуа. Звідси випливають і особливості твору, відповідно до яких «біблійні, єршалаїмські» розділи твору чергуються з «московськими» для того, аби в останній главі «зустрітися» і ніби злитися в місячну стежку, якою йтимуть Пилат і Єшуа Ґа-Ноцрі.
У романі «Майстер і Маргарита» глави, присвячені Понтію Пилату та Єшуа, вирізняються не лише сюжетно, але й стилістично. Емоційний, гострий стиль перших глав роману несподівано змінює чітка, стримана, точна прозова мова.
ІV Рефлексія
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
                Булгаков мені уявляється людиною...
                Мене зацікавило...


V Підсумок уроку. Оцінювання.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VI Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріали підручника с.53-68.
2. Знати зміст роману М.Булгакова «Майстер і Маргарита».


Немає коментарів:

Дописати коментар