Архів блогу

субота, 5 листопада 2016 р.

Проблематика і система образів твору Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита». Особистість і влада, різні аспекти потрактування проблеми.


 26.10                       Урок №16, 11 клас 2 год
Тема. Проблематика і система образів твору Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита». Особистість і влада, різні аспекти потрактування проблеми.
Мета: Ознайомити учнів з філософсько-етичною проблематикою роману, значення системи образів для розкриття ідейного задуму твору; розвивати навички визначення головного, коментування його, усного мовлення, логічного та образного мислення;  виховувати  свідоме ставлення до питань моральності, прагнення до моральних ідеалів.
Тип уроку:комбінований.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстративні матеріали до нього, схема будови роману М.Булгакова «Майстер і  Маргарита» підручник В.Я.Звиняцьковський,.
Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1.     Розкажіть про родину М.Булгакова. Як факти біографії письменника відбилися в його творчості?
2.     Як у творчості М.Булгакова відтворено політичні події в Україні доби громадської війни?
3.     Назвіть драматичні твори М.Булгакова.
ІІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Проблематика і система образів твору Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита». Особистість і влада, різні аспекти потрактування проблеми.
1.     Характеризувати проблематикту та головних героїв роману.
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Літературний диктант
1) Про що сперечалися Берліоз і Бездомний із незнайомцем біля Патріарших ставів?
2) Які художні деталі 1-го розділу вказують на радянську дійсність 1930-х років? (Згадка про Соловки, «шпигуноманія», атеізм)
3)Чому Єшуа називав усіх «добрі люди»? (Бо вважав, що немає злих людей.)
4) Що вказувало на те, що Понтію Пилату були притаманні риси людини, а не лише героя міфу? (У прокуратора була мігрень — боліла голова.)
5) Як збувається перше «пророцтво» іноземного професора? (Берліоз потрапляє під трамвай.)
6) Як у будинку літераторів реагують на трагічну звістку? (Спочатку літератори були вражені, та через кілька хвилин продовжили розважатись.)
7) Які «фокуси» показали Воланд і його почет московській публіці? (Улаштували «грошовий дощ», модний магазин та ін.)
8) Де опинився поет Іван Бездомний після пригод у Грибоєдові? (У психіатричній лікарні)
9) «…Вискочило перед нами, як з-під землі вискакує вбивця у провулку, й уразило нас одразу обох!» Про що говорив гість Івана Бездомного в його лікарняній палаті? (Про кохання)
10) Як сприйняв майстер критику його роману й відмову друкувати? (Це довело його до відчаю, до хвороби.)
11) Що відбувалося в природі під час страти Єшуа? (Гроза)
12) На що зважилася Маргарита, щоб дізнатися про майстра? (Стала відьмою: натерлася дивним кремом і пішла на бал за запрошенням незнайомця.)

• Визначити основні проблеми роману «Майстер і Маргарита».

Очікувані відповіді
Проблеми:
• морального вибору;
• взаємин особистості з владою;
• віри та безвір’я;
• кохання;
• честі й справедливості;
• бездуховності, міщанства;
• співвідношення добра і зла;
• істини;
• ролі мистецтва та ін.
3) Складання схеми будови роману

Філософсько-художнє осмислення
Відповідно до будови роману створено систему образів. Слід зазначити, що погляди, думки, шляхи й долі героїв постійно переплітаються.
 Робота з таблицею «Герої роману М. Булгакова «Майстер і Маргарита»»
♦ Заповніть таблицю груп персонажів.
Герої «єршала-їмського світу»
Реальні герої Москви 30-х років XX ст., сатиричні герої
Фантастичні герої
Герої, пов’язані з темою кохання, мистецтва
Єшуа, Пилат, Каїфа (первосвященик), Марк Щуробій, Левій Матвій
Берліоз, Бездомний, Латунський, Варенуха, Римський та ін.
 Воланд, Азазелло, Коров’ев, кіт Бегемот, Гелла
Майстер, Маргарита


V Рефлексія
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• Найбільше в романі мене вразив епізод… (вразила думка про…)


VI підсумок уроку. Оцінювання.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?

VII Домашнє завдання
Знати зміст роману.
Уміти характеризувати проблематику твору, систему його образів.







Немає коментарів:

Дописати коментар