Архів блогу

субота, 5 листопада 2016 р.

Езоп. Байки «Лисиця і виноград», «Вовк і ягня», «Крук і лисиця», «Мурашка і Цикада» Поєднання конкретного і загального в байках Езопа. Утілення людських якостей в алегоричних образах. Мораль байок Езопа.

12.10                              Урок №12
Тема. Езоп. Байки «Лисиця і виноград», «Вовк і ягня», «Крук і лисиця», «Мурашка і Цикада» Поєднання конкретного і загального в байках Езопа. Утілення людських якостей в алегоричних образах. Мораль байок Езопа.
Мета:Ознайомити  учнів з особистістю Езопа, його байками, мораллю та художніми особливостями цих творів; розвивати критичне, логічне мислення. Навички виразного читання, аналізу байок, висловлення своїх думок та вражень, проведення паралелей із сучасним життям; виховувати кращі людські якості, критичне ставлення до недоліків власного характеру, прагнення до самовдосконалення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: ілюстрації до міфів, підручник О.М. Ніколенко.
Хід уроку
І Вступна частина
Створення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1. Дайте визначення поняттю «байка».
2. Що таке алегорія?
3. Як ви розумієте поняття «езопова мова»?
4. Що таке персоніфікація?
5. З якою метою в байці вміщена мораль?
6. Що вам найбільше запам'яталося з 

ІІІ Оголошення теми уроку та завдань.
Езоп. Байки «Лисиця і виноград», «Вовк і ягня», «Крук і лисиця», «Мурашка і Цикада» Поєднання конкретного і загального в байках Езопа. Утілення людських якостей в алегоричних образах. Мораль байок Езопа.
1.     Дати визначення поняттю «езопова мова». Характеризувати на конкретних прикладах особливості езопової мови.
2.     Зіставляти байки Езопа.
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
      Слово вчителя.
Дійсно, всьому світові відоме ім’я видатного давньогрецького байкаря Езопа. Достовірних відомостей про його життя, на жаль, не має, тому про нього, про його життя й вчинки складалися легенди. Йому приписується авторство всіх популярних байок давнини. Езопові вдалося, описуючи нібито тварин та інших персонажів, підмітити й дотепно, в алегоричних образах одночасно висміяти поширені вади людей і возвеличити позитивні риси їхнього характеру. Існує навіть термін «езопова мова» - іносказання. Про все це й буде мова на нашому уроці.
 У Давній Греції були відомі збірки коротких байок в прозаїчній формі, авторство яких приписувалося Езопу. Всього відомо 400 байок, які, як вважають літературознавці, можуть належите саме  цьому байкарю. Жодних його рукописів і оригіналів творів до наших днів не дійшло — його твори у IV–III ст. до н. е. упорядкував Деметрій Фалерський, але збірка не збереглась.
Сучасному читачеві відомі майже всі байки Езопа в обробці французького байкаря Ж. Лафонтена, російського байкаря І.С. Крилова, українських байкарів П. Гулака-Артемовського, Є. Гребінки, особливо Л.Глібова.
Серед найпопулярніших та найпоширеніших байок Езопа можна назвати наступні байки: «Вовк і ягня», «Лисиця й виноград», «Крук і лисиця», «Мурашки й Цикада». З ними ми сьогодні й будемо знайомитися. 
Словникова робота
Езопова мова — це художня мова, за допомогою якої думка висловлюється не прямо, а зашифровується в алегоріях і натяках.
1.     Робота над текстом байки Езопа «Вовк і ягня».
Читаємо байку.
Бесіда за текстом байки «Вовк і ягня». Дайте усно відповіді:
-      Про що розповідається в байці?
-      Назвіть головних персонажів байки?
-      Де відбувається дія?
-      Чи є в байці описи героїв? Чому?
-      Який прийом використав Езоп, щоб охарактеризувати персонажів?
-      Які слова використовує автор, щоб охарактеризувати мову персонажів? Що і як  говорить вовк? А як розмовляє ягня?
-      Як ви гадаєте, чи був дійсно привід для суперечки між героями?
-      Який фінал твору? Чи могло статися інакше?
-      Чим зумовлений трагізм ситуації?
-      У чому мораль байки? Як ви її розумієте?

2.     Робота над текстом байки Езопа «Лисиця і виноград».
Читаємо байку.
Бесіда за текстом байки «Лисиця і виноград». Дайте усно відповіді:
-      Чи сподобалась вам байка? Чому?
-      Як ви уявляєте собі спроби лисиці дістати виноград?
-      В чому мораль байки? Як ви її розумієте?


3.     Робота над текстом байки Езопа «Крук і лисиця».
Читаємо байку.

Бесіда за текстом байки «Крук і лисиця». Дайте усно відповіді:
-      З кількох частин складається байка?
-      В чому зав’язка подій?
-      Яка подія стає кульмінацією?
-      Чим скінчилося дійство?
-      Визначте тему байки?
-      Які риси уособлюють герої? Лисиця - …., Крук - ….
-      Сформулюйте головну думку (ідею) твору.
4.     Робота над байкою Езопа «Мурашки і Цикада».
Читаємо байку.
Бесіда за текстом байки «Мурашки і цикада». Дайте усно відповіді:
-      Як би охарактеризували Мурашок?
-      Яка головна риса Цикади?
-      Чому мурашки не стали допомагати цикаді?
-      Яка мораль байки?
-      Чи можна її віднести до деяких вчинків сучасних людей? 

V Рефлексія.
-      Найбільше мене вразила мораль байки Езопа…, тому що…
VІ Підсумок уроку. Оцінювання.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VIІ Домашнє завдання.
1.     Опрацювати матеріал підручника с.48-53.
Вивчити конспект уроку

Немає коментарів:

Дописати коментар