Архів блогу

субота, 5 листопада 2016 р.

Індійські міфи. Творення світу. Про створення ночі. Про потоп.

28.09.                              Урок №8
Тема. Індійські міфи. Творення світу. Про створення ночі. Про потоп.
Мета:Ознайомити  учнів з уявленнями індійського народу про світ, відображення його явищ у міфах; розвивати образне, критичне мислення, навички самостійної роботи з підручником, виразного читання та коментування текстів, висловлення своїх думок та вражень; виховувати  толерантне ставлення до духовної спадщини інших народів, прагнення сповідувати загальнолюдські цінності.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:ілюстрації до міфів, підручник О.М. Ніколенко.
Хід уроку
І Вступна частина
Створення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Поєднати імена героїв із назвами міфів.
1.     Афродіта
А) «Дедал та Ікар»
2.     Аїд
Б) «Пігмаліон і Галатей»
3.     Орфей
В) «Нарцис»
4.     Ехо
Г) «Орфей і Еврідіка»

Д) «Деметра і Персефона»
 Відповіді: 1-б); 2- г); 3- г); 4- в);
ІІІ Оголошення теми уроку та завдань.
Індійські міфи. Творення світу. Про створення ночі. Про потоп.
1.     Ознайомитися особливостями  культури Давньої Індії.
2.     Переказувати найвідоміші міфи, розкривати їхній загальнолюдський зміст.
3.     Характеризувати популярні міфологічні образи.
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
     Одним із перших осередків людської цивілізації була Стародавня Індія. Ця країна розташовувалася на півострові Індостан, відокремленому від континенту (Євразії) високими го­рами, омитому водами Індійського океану. Тут вперше стали ви­рощувати бавовну, рис, цукрову тростину, першими приручили слонів. Давні індійці досягли великих успіхів у різних галузях науки. Саме вони винайшли цифри, якими ми зараз користує­мося і які називаємо арабськими (але до арабів вони перейшли пізніше).
У Стародавній Індії знали секрет виплавки чистого заліза. Навіть у наш час у лабораторіях вчені можуть добути лише кілька грамів такого матеріалу.
У III ст. до н. е., вперше у світі, в Індії було створено лікарні. Досягнення давньоіндійської медицини успішно використовують і сучасні лікарі.
Давньоіндійські астрономи першими встановили, що Земля обертається навколо своєї осі.
Стародавня Індія надзвичайно збагатила світову культуру. Буддизм, який зародився саме там, став однією зі світових релі­гій. Але задовго до його формування, ще у II тис. до н. е., давні індійці почали виражати свої уявлення про світ та сили, що пану­ють у ньому, в міфах. Міфологічні сюжети впродовж усієї історії Індії знаходили втілення в образотворчому мистецтві, архітектурі, скульптурі.
У міфах Стародавньої Індії знайшли втілення звичаї народу. Все живе там вважається священним, а тому не дозволяється нікого вбивати, не можна наступати навіть на мурашку, а в парках індійських міст ходять корови, стрибають мавпи.
Головними богами давніх індійців були Брахма, Вишну і Шива.
Брахма — бог-творець; усе, що є на Землі, створено ним.
Вищну — бог, який зберігає і захищає все, створене Брахмою.
Шива — бог-руйнівник; він теж потрібен, бо без руйнування немає творення. Так вважали давні індійці.
У давніх індійців, як і в давніх греків, було ще багато богів, духів, страхіть, серед них — бог смерті Яма, бог вітрів і дощу Індра, богиня краси і щастя Лакшми, священна корова, верховний цар мавп, який допомагає людям, та інші.
Опрацювання  міфу «Творення світу»
1. Як в індійській міфології описується світ, на самому його по­чатку? (Спочатку не було нічого: ні сонця, ні зірок, ні місяця.) Які стихії першими виникли з темряви хаосу?(Вода, а з неї  вогонь.)
Як зародилося Золоте Яйце? (Від великої сили тепла, яку давав вогонь.)
2. Як утворилися небо, земля, повітря? (Із Яйця з'явився Брахма і розбив Яйце навпіл. Верхня його половина стала небом, нижня  землею, а між ними Брахма помістив по­вітря.)
3. Як з'явилися боги й асури? Зачитайте.
4. Чому боги борються з асурами? (Вони борються за владу над всесвітом.)
Опрацювання  міфу «Про створення ночі»
 1. Ким були Ямі та Яма? (Першими смертними людьми.)
2. Що трапилося з Ямою? (Він помер.)
3. Як Ямі переживала біль втрати? (Ямі невтішно плакала. Оскільки ще не було ні дня, ні ночі, то на всі вмовляння вона відповідала: «Але ж він помер тільки сьогодні!»)
4. Хто і як допоміг Ямі заспокоїтися? (Боги. Вони створили ніч. Ніч минула, настав ранок, Ямі втішилася і забула своє горе.)
5. Яка життєва мудрість висловлена в цьому міфові? («Зміна дня і ночі приносить забуття горю».)
 Завдання учням
1. Згадайте прислів'я, які б перегукувалися із цим міфом. (Ранок вечора мудріший; час лікує; мудріше всього час, бо він все відкриває.)
2. Подумайте, чим можна пояснити подібність між «життє­вою мудрістю» давніх індійців і українськими прислів'ями. (У житті людей різних країн багато спільного. Тому в різ­них народів є багато схожих прислів'їв та приказок, а деякі з них зародилися саме з міфів.)
      У міфах народів світу існують різні версії історії про всесвіт­ній потоп. Є такі оповідки і в міфології Давньої Індії. За однієюз них, Ману, смертного сина бога сонця Вівасвата, попередив про майбутній потоп бог Вішну. Він прислав йому корабель і зве­лів Ману взяти на нього по парі усіх живих створінь і насіння всіх рослин та сісти туди самому.
За іншою версією, найдавнішою, записаною до VI ст. до н. е., Ману врятувала риба.,
Опрацювання  міфу «Про потоп»
Як до Ману потрапила риба? (Він побачив її у воді, вмиваю­чись. Риба попросила Ману про порятунок.)
2. Від якої небезпеки риба пообіцяла врятувати Ману? (Від все­світнього потопу, який знищить усе живе на Землі.)
3. Як Ману вдалося пережити потоп?
V Рефлексія.
1.Творець всесвіту в індійській міфології. (Брахма.)
2. Постійно боролися з індійськими богами за владу. (Асури.)
3. Перший смертний чоловік, за індійським міфом. (Яма.)
4. Головний персонаж індійського міфу про потоп. (Ману.)
VІ Підсумок уроку. Оцінювання.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?
Міфи складалися в настільки давні часи, що могли відобра­жати події, які відбувалися ще до розселення людей по різних зем­лях. Коли ж відбулося розділення на національності та держави, спільний міфологічний сюжет зазнав змін відповідно до культур­них особливостей кожної народності.
Іншою причиною наявності спільних рис у міфах може бути те, що описані події (як, наприклад, потоп) охоплювали надзви­чайно велику територію і вплинули на життя всіх народів, поро­дивши розповіді та легенди в різних культурах.

VIІ Домашнє завдання.
Навчитись виразно читати , переказувати, коментувати міфи, висловлювати свої думки та враження (с.36-40)


Немає коментарів:

Дописати коментар