Архів блогу

неділя, 27 листопада 2016 р.

Життя та творчість іспанського поета Федеріко Ґарсія Лорки. Поезія. Синтез у творах міфології і фольклору з поетикою модернізму.

23.11                                    Урок №23, 11 клас 2 год
Тема. Життя та творчість іспанського поета Федеріко Ґарсія Лорки. Поезія. Синтез у творах міфології і фольклору з поетикою модернізму.
Мета: Ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом поета, допомогти усвідомити ідейно – художні особливості його віршів; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, висловлення своїх думок і вражень;  виховувати  гуманістичне світобачення.
Тип уроку:комбінований.
Обладнання: портрет письменника, видання творів, ілюстративні матеріали.
Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1.     Розкажіть про еволюцію мистецьких поглядів Г.Аполлінера.
2.     Виразно прочитайте вірші поета, зробіть їх короткий аналіз і висловіть свої враження.
ІІІ Оголошення теми та завдань уроку.
Життя та творчість іспанського поета Федеріко Ґарсія Лорки. Поезія. Синтез у творах міфології і фольклору з поетикою модернізму.

1.     розповідати про головні віхи життєвого і творчого шляху поета;
2.     визначати персоніфікацію природних сил і стихій як важливу рису стилю поета, підтверджує свої висновки прикладами з поезій «Балада про чорну тугу», «Гітара», «Газела про темну смерть», «Касида про сон під зорями»;
3.     виразно читати і аналізувати вірші Р.М.Рільке, Гійома Аполлінера, Ф. Гарсіа Лорки.
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
             Іспанський поет Федеріко Ґарсія Лорка народився в сонячній Андалузії на півдні Іспанії 1898 року (у селищі Фуентевакерос (у перекладі — Пастуше джерело) поблизу Ґранади). Батько його — заможний селянин, мати — вчителька. Незабаром родина переїхала до Ґранади. З дитинства Ґарсія Лорка захоплювався музикою і малюванням. Навчався в школі, потім на юридичному факультеті університету. 1919 року юнак оселився в Студентській резиденції в Мадриді, де вивчав філософію, писав. Потім подорожував країною з пересувним театром, а в 1929–1933 рр. побував у США. Співпрацював із часописом «Жовтень». Видав збірки книг, п’єси. 16 серпня 1936 року став жертвою фашистської диктатури генерала Франко, гаслом якої був заклик «Смерть інтелігенції!». Поета заарештували й розстріляли на околицях Ґранади.
Робота зі словником
Канте хондо — глибинний спів, здавна поширений на півдні Андалузії (молода жінка танцює, молодий чоловік грає на гітарі, а старий співає надтріснутим голосом).
Ґарсія Лорка писав, що канте хондо нагадує спів птахів, природну мелодію лісу, струмка. Тема співу — людське горе і страждання. Персонажі — повітря, земля, море, вітер, ридання. — 1928 року вийшла збірка «Циганський баладник», яка прославила Ґарсія Лорку на всю Іспанію. «Нові теми й старі невідступні почуття… Я прагну добитися того, щоб образи, якими я зобов’язаний своїм героям, були зрозумілі для них, були видінням того світу, де вони живуть, хочу зробити романс злагодженим, ніби камінь, міцним»,— відзначав поет. 1931 року вийшла збірка «Канте хондо». Поет використовував різноманітні поетичні жанри: пісні, романси, балади, сонети, газелі, касиди, білі вірші.
 Робота зі словником літературознавчих термінів
Романс — невеликий словесно-музичний твір, зазвичай ліричного змісту, для голосу в музичному супроводі.
Газель — віршова форма ліричної поезії, що виникла з фольклорної ліричної пісні в народів Сходу в VII ст. Газель складається з кількох (не більше 12) двовіршів (бейтів). На весь вірш — одна рима, яка чергується з рядками без рими.
Касида — поширений в арабських країнах, Середній Азії, Азербайджані та Ірані жанр поезії. Це переважно урочистий ліричний вірш, подібний до оди, у якому оспівується важлива суспільна подія чи видатна особа. Але іноді також бувають касиди сатиричні, повчальні та ін. Як і в газелі, у касиді перші два рядки римуються, а потім ця рима повторюється через рядок. Зазвичай касида має 100–150, а іноді й більше віршових рядків. Особливо уважно опрацьовувалися перший бейт (матла) і останній (макта), бо здебільшого в них підкреслювалася основна думка твору.
 Продовження лекції вчителя
Для Ґарсія Лорки Природа і Бог — єдиний світ, усі елементи Всесвіту легко переходять один в одний. Він — представник пантеїзму.
Робота зі словником
Пантеїзм — філософське ідеалістичне вчення, яке ототожнює Бога з природою.
Ґарсія Лорку вважають прибічником сюрреалізму. Його вірші синкретичні, у них поєднані слово, музика і пантеїстичне світобачення. Автор постійно вживає розгорнуті порівняння, звукові й зорові метафори, уособлення. Це наближає лірику Ґарсія Лорки до голосу природи, до пісенних жанрів.
 Виразне читання вчителем «Балади про чорну тугу» Ф. Ґарсія Лорки
Обмін враженнями про прочитане, бесіда
·Із чим, ким він персоніфікується? (Із дівчиною, людиною, що страждає, що пережила якесь горе й не може знайти рівновагу, сенс життя.)
·Кінець вірша оптимістичний чи песимістичний, на ваш погляд?
 Виразне читання вчителем поезії «Гітара»
Обмін враженнями про прочитане, бесіда
·  Як ви розумієте вислів: «О гітаро, поранене серце!» (Гітара, спів висловлюють почуття, біль «пораненого» любов’ю чи жалем серця ліричного героя.)
Виразне читання вчителем поезії
«Газела про темну смерть»
Обмін враженнями про прочитане
 Виразне читання вчителем поезії
«Касида про сон під зорями»
Обмін враженнями про прочитане, бесіда
ŠŠ Які природні явища сили і стихії персоніфікуються у вірші? (Бик, жасмин, небо тощо)
ŠŠ Яке значення химерного переплетення сну, фантазії і дійсності у вірші? (Людська свідомість може витворити найхимерніші фантазії, асоціації; людина розчиняється в людині, у природі.)
V Рефлексія
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
·         Відкриттям для мене було…
VI підсумок уроку. Оцінювання.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?

VII Домашнє завдання.Розповідати про життєвий і творчий шлях Ф. Ґарсія Лорки.Виразно читати, аналізувати його вірші.

Немає коментарів:

Дописати коментар