Архів блогу

субота, 5 листопада 2016 р.

Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст.

10.10                                          6 клас урок №11
Тема. Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст.
Мета: Ознайомити  учнів з поняттям байка, особливостями байки, історією її виникнення та роллю в житті суспільства й вихованні людей; розвивати аналітичне, критичне мислення, навички роботи з підручником, уміння висловлювати свої думки й враження; виховувати  кращі людські якості, використовуючи алегоричний зміст байок.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання:  підручник О.М. Ніколенко.
Хід уроку
І Вступна частина
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ Оголошення теми та завдань уроку.
  Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст.
1.     Дати визначення, що таке «байка»,назвати її характерні ознаки.
2.     Розкрити художню структуру байки.
3.     Пояснити мораль байок.
ІІІ Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
 Словникова робота
    Байка (від давньоруського  — говорити, розповідати) — короткий віршований або прозовий літературний твір із повчальним змістом, у якому діють алегоричні персонажі, що уособлюють риси людських характерів, чесноти, вади, явища життя.
Алегорія (від грец. аііедогіа — інакомовлення) — це зображення одного предмета через інший.
Персоніфікація або уособлення (від латин, репопа — особа та іасеге — робити) — це художній прийом перенесення властивостей людей на тварин, рослини,предмети.
 Слово вчителя
    Сюжет байки простий: у центрі знаходиться якась одна подія, навколо якої розвивається вся дія твору.
Структура байки включає дві частини: оповідну (розповідь) і повчальну (мораль). Розміри обох цих частин можуть бути довільними. Мораль у байках давніх майстрів слова містилася в кінці твору, у сучасних байкарів вона має довільне місце. Як правило, мораль має бути короткою і влучною, щоб запам'ятатися, і містить елемент повчання.
Героями байок є переважно звірі, птахи, рослини. Слід зазначити, що всі вони є носіями певних людських якостей і діють теж, і люди. Цей прийом у літературі називається персоніфікацією.
Байка завжди має алегоричний зміст. Уперше алегорію застосував  грек Езоп, якого вважають засновником жанру байки, її «батьком». За його ім'ям алегоричну мову називають також «езоповою  мовою».
Значення алегорії однозначне, зв'язок між цим значенням І і образом у байці встановлюється за подібністю. Наприклад: лисиця втілює хитрість, підступність; лев — силу, владу, царювання; | Осел — дурість тощо.
У давні часи байки писалися прозою, ритм і рима з'явилися значно пізніше.
Зародившись у Давній Греції, байка незабаром набула поши-Ірення в інших країнах. Серед відомих байкарів, крім Езопа, слід на-Іввати римлянина Федра, італійця Л. да Вінчі, поляка І. Красицького, (француза Ж. де Лафонтена, росіянина І. Крилова.
В Україні байки відомі з XIII ст. Ці твори писали Г. Сковорода, ІП. Гулак-Артемовський, Л. Боровиковський, Є. Гребінка, Л. Глібов, ІБ. Грінченко, П. Глазовий та багато інших авторів.
 ІV Рефлексія
Виконання завдань підручника (6). Творче завдання 1,2.
V Підсумок уроку. Оцінювання.
-         Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-         Що вас вразило? Здивувало?
-         Про що б ви ще хотіли дізнатись?
VI Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріали підручника с.42-43.
2. Вивчити конспект уроку.



1 коментар: